Automatyzacja zmienia marketing. Na lepsze czy na gorsze?

Concept of creativity and power in business

Wielu specjalistów ma powody do bicia się w piersi i posypania głowy popiołem. Jednak kto nigdy nie skusił odbiorców atrakcyjnym materiałem za darmo czy bonusem, by potem spamować go bez litości, niech pierwszy rzuci kamień.

 

W dzisiejszym poście postaramy się przyjrzeć temu, w jaki sposób działy marketingu przekształcają się pod wpływem wdrożenia automatyzacji, jak zmienia się podejście samych pracowników, i co zrobić, by ta zmiana była pozytywna.

 

Lepszy, bardziej spersonalizowany email marketing

Marketerzy najczęściej wykorzystują platformę jako narzędzie do email marketingu. To kluczowa funkcjonalność, a często jest tak, że marketerzy nawet nie wklejają kodu monitorującego i traktują automatyzację jedynie jako rozbudowany system do wysyłki emaili (nie rób tego!).

 


10 Przykazań Email Marketingu. Pobierz za darmo


 

Decydując się na przeniesienie email marketingu na platformę Marketing Automation, zyskujesz możliwość wysyłki wiadomości spersonalizowanych, zarówno w treści, jak i w formie (np. dopasowujesz czas dostarczenia emaila do preferencji danego użytkownika). 78% CMO deklaruje, że personalizacja stanowi przyszłość marketingu. Jednak rzadko przekłada się to na praktykę.

 

Plaga spamu

Jeśli z czymś laikom kojarzy się technologia marketingu czy email marketing, jest to spam. Większość odbiorców twierdzi, że dostaje za dużo wiadomości. Znajduje to odzwierciedlenie w statystykach dotyczących podejścia firm.

 

Według danych z 2013, 56% z ankietowanych marketerów planuje zwiększyć wykorzystanie email marketingu, zaś jedynie 23% mówi, że chce zwiększyć bazę. Zważywszy na to, że i tak każda baza adresów naturalnie traci 25% objętości rocznie (z powodu dezaktualizowania się emaili), wynika z tego obrazu, że marketerzy planują po prostu wysyłać więcej wiadomości do istniejących odbiorców, co oznacza, że przeciętny kontakt w bazie dostaje coraz więcej informacji.

 

Emaile idealnie dopasowane do kontekstu

Zwiększenie liczby wiadomości wysyłanych do pojedynczego użytkownika nie musiałoby być jednoznacznie negatywnym zjawiskiem. Poczucie zmęczenia komunikacją czy otrzymywania zbyt wielu wiadomości wynika nie tyle z obiektywnej liczby komunikatów, co z ich wartości. I tak rozwiązania Marketing Automation, które pozwalają dopasować wiadomość do kontekstu, mogą podnieść CTR nawet o 70,5%, a jednocześnie zwiększają subiektywne poczucie jakości wiadomości.

 

Innymi słowy wykorzystanie emaili dynamicznych 1-do-1, które stanowią reakcję na zachowanie użytkownika i są precyzyjnie dopasowane do jego zainteresowań i aktualnych potrzeb, powinny stanowić alternatywę dla spamu. Marketing Automation stanowi obietnicę innego, lepszego email marketingu. Zamiast maltretować całą bazę tą samą wiadomością, ślemy pojedyncze emaile konkretnym osobom, oferując im to, czego chcą, wtedy, kiedy są zainteresowane zakupem.

 

Marketerzy nie korzystają z emaili dynamicznych

Podsumowując: zwiększenie liczny wiadomości ma sens, kiedy idzie za tym większy nacisk na personalizację, czyli zastępujemy część regularnych newsletterów wiadomościami zawierającymi polecenie produktów oglądanych przez konkretnego użytkownika, podobnych do poprzednio kupionych czy z tej samej kategorii czy ostatnio oglądane. Może pojawił się na nowo w katalogu produkt, którym odbiorca był zainteresowany wcześniej? Może dawno nie kupował ani nie odwiedzał strony, więc przydałby się dodatkowy bodziec?

 

Niestety, w praktyce niewielka część firm wdraża te rozwiązania. Tylko 38% marketerów korzysta z bardziej zaawansowanych ficzerów, takich jak progresywne profilowanie, zaś tylko 20% wdraża wiadomości dynamiczne 1-do-1.

 

Oznacza to, że realnie spora część użytkowników platform marketing automation spamuje swoich odbiorców – nie jest to jednak kwestia samej platformy, ale przyzwyczajeń samych marketerów i ich lęku przed zmniejszeniem liczby potencjalnych odbiorców.

Slajd2

Budowana procesów i lepsza organizacja

Marketing Automation i cała gama rozwiązań technologicznych tego typu (jak automatyzacje dla social media) mają tę zaletę, że skłaniają do staranniejszego planowania. Tu kładziemy nacisk na tworzenie procesów i reguł („Jeżeli wydarzy się x, zróbmy y”, „Jeśli użytkownik ma urodziny, wyślij następującą wiadomość”, „Jeśli użytkownik nie reaguje na wiadomości email, rozpocznij kampanię w social media”, etc). Dzięki temu sporo działań do tej pory przygotowywanych ręcznie czy ad hoc zyskuje jasne ramy, a tym samym można uprawiać je regularnie, mierzyć ich skuteczność oraz optymalizować.

 

Brak spontaniczności

Jednocześnie efektem ubocznym takiego podejścia bywa przesadzenie w drugą stronę: wtedy marketerzy wszystko chcą ustalić, zaplanować wcześniej, a tym samym pozbawiają się spontaniczności. Kiedy nagle w internecie pojawia się gorący temat, na który możesz się wypowiedzieć, reaguj i pisz, przekładając inne swoje materiały. Elastycznie potraktuj swój kalendarz postów! Bądź wrażliwy na sezony (czy Twój biznes jest sezonowy? czy ustalone reguły to ustalają? Czasem drobiazgi w projekcie wiadomości email potrafią nadać smaczku i skłonić odbiorcę do szerokiego uśmiechu, o który przecież walczymy).

 

Uwolnienie czasu marketerów

Firmy, które wdrożyły Marketing Automation, mówią często o zysku polegającym na uwolnieniu marketerów od nudnych, mechanicznych czynności, które kiedyś trzeba było wykonywać ręcznie, a po wdrożeniu platformy system sam się nimi zajmuje. Odzyskany w ten sposób czas można przekazać na wykonywanie zadań, w których algorytmy i maszyny nie mogą nam pomóc: interpretacji analityki zachowania odbiorców czy skuteczności poszczególnych działań, zlecanie testów A/B oraz monitoring efektów, budowanie kolejnych reguł automatyzacji, monitoring działania systemu, a wreszcie praca kreatywna i koncepcyjna. To wspaniałe, że marketerzy mogą w końcu znaleźć czas, by zająć się najważniejszym: lepszym poznawaniem klientów oraz szukaniem dróg dotarcia do nich, a nie ręcznym dodawaniem tagów w crmie.

 

Mechaniczna komunikacja

Jednak uwolnienie marketerów działa jak miecz obosieczny. Czasem specjaliści zbyt wiele zrzucają na system i nie poświęcają dość czasu na dopieszczenie treści czy projektu swoich wiadomości, zakładając, że z samego faktu, że są komunikaty spersonalizowane czy wysyłane w odpowiednim momencie wynika ich oczywista przewaga nad innymi.

 

Drugi problem to przyjęcie podejścia „set and forget”, „ustaw i zapomnij”, gdzie marketerzy po prostu część swoich obowiązków zrzucają na system: ustalają regułę i nie wracają do tego, nie badają efektów, nie optymalizują, nie mierzą. To nie może skończyć się dobrze.

 

Podsumowując

Marketing Automation to narzędzie. W rękach błyskotliwego marketera znacząco poprawia jakość komunikacji: sprawia, że wiadomości są lepiej dopasowane i trafiają w aktualne potrzeby, co przekłada się na wyższą sprzedaż i retencję.

 

Z kolei marketer pozbawiony empatii i fantazji, wyuczony złych procesów i niskich standardów (jak kupowanie baz danych czy używanie adresów email niezgodnie z ich przeznaczeniem) przez automatyzację powieli jedynie już powtarzane błędy.

 

A jak dzieje się w Waszych firmach? Co się zmieniło po wdrożeniu platformy? Jak czują się marketerzy? Jak reagują klienci? Dajcie znać w komentarzach!

 

Źródła danych:

iContact

Czym naprawdę jest Marketing Automation

Email marketing: fakty i statystyki

20 najnowszych statystyk o Maketing Automation

Jak automatyzacja zmienia działanie firmy

Callbox

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]