Klienci mają dość Twojego marketingu? Zastosuj te 4 porady

Exhausted young man in the office with the laptop on his front

Proszę, przestań! Nie chcę już tego słuchać, wciąż powtarzasz to samo! Więcej nie wytrzymam! W koło Macieju o jednym!

To zdarza się codziennie. W domach, w zakładach pracy, w środkach komunikacji miejskiej. Na komputerach stacjonarnych i na urządzeniach mobilnych. Użytkownicy mają dość nachalnych marketingowych komunikatów. Wszyscy zgodnie deklarują, że otrzymują ich za dużo, więcej, niż mogą przetrawić.

Zjawisko nazywa się zmęczeniem marketingowym (marketing fatigue): kiedy odbiorcy są znużeni jednostajnymi wiadomościami od marki i zaczynają albo je ignorować, albo traktować ze złością.

W większości przypadków kończy się to wypisaniem, oznaczeniem nadawcy jako spamu lub emocjonalnym opt outem: wtedy odbiorca po prostu przestaje reagować na nasze wiadomości, ignoruje je, nawet nie otwiera, ale machinalnie przenosi do kosza.


Wygraj Zero Moment of Truth. Pobierz darmowego ebooka


 

Jak sobie z tym poradzić?

 

1. Dostarcz wartość

Co to znaczy? Wciąż o tym, czytamy, wciąż to powtarzamy, a tak naprawdę to ogólne hasło nic nie znaczy. Wartość wydaje się nam abstrakcją, a tymczasem można ją sprowadzić do 3 czynników:

– właściwa wiadomość

– do właściwej osoby

– we właściwym czasie.

Innymi słowy: Twój przekaz powinien być nie tylko ciekawy i atrakcyjny, ale i odpowiadać na potrzebę konkretnego odbiorcy i pojawiać się w preferewanym przez niego czasie, tj. wtedy kiedy danego produktu szuka albo wtedy, kiedy lubi czytać wiadomości od marek.

 

Czy Twoje komunikaty spełniają te wymagania?

  • Social media: czy stosujesz targetowanie? Czy nie publikujesz za często?
  • Email marketing: czy korzystasz z wiadomości dynamicznych czy wiadomości do segmentów? Jeżeli wszystkie kampanie wysyłasz do wszystkich, prawdopodobnie nie trafia w konkretną potrzebę.

 

2. Zróżnicuj komunikaty

Jednym z podstawowych powodów zmęczenia odbiorców jest, obok niedopasowania wiadomości, ich monotonia, szczególnie gdy wszystkie po kolei są próbą sprzedażową. Spójrz na swoje emaile z boku: czy nie wydaje Ci się, że wszystkie wyglądają identycznie?

 

Dlatego zatroszcz się o to, by obok wiadomości sprzedażowych zamieszczać także edukacyjne. Marketing treści nie tylko sposób na poszerzenie wiedzy klienta, wsparcie procesu podejmowania decyzji zakupowej, budowanie relacji, pozyskiwanie nowych odbiorców czy SEO. Posiadanie szerokiego wachlarza treści, które możesz podsyłać, zapobiega również zmęczeniu komunikacyjnemu.

 

Zadbaj o zróżnicowanie nie tylko pod względem tematu (oferty, materiały edukacyjne), ale i formalne. Nie pisz jedynie postów, ale otwórz się też na:

  • wywiady
  • prezentacje
  • wideo
  • podcasty
  • infografiki

 

3. Less is more

Ile wiadomości tygodniowo otrzymuje Twój odbiorca? Czy nie ma tego zbyt wiele? Efekt nadmiaru najczęściej nie wynika z realnej ilości. O ile nie wysyłasz więcej niż 4 wiadomości w skali tygodnia, powinieneś szukać przyczyn gdzie indziej – na przykład w niskiej jakości czy monotonii komunikatów albo w ich niedopasowaniu do sytuacji odbiorcy. To jest realny powód.

 

Oczywiście, daj opcje otrzymywania mniejszej ilości wiadomości oraz przetestuj rzadszą wysyłkę. Jednak nie zapominaj, że częstotliwość jest najczęściej pochodną jakości (np. jeśli wysyłasz mailingi często, to są one często podobne i masowe).

 

Jeśli wykorzystujesz wiadomości dynamiczne, zaznacz, ile wiadomości dziennie/ tygodniowo może otrzymać dany kontakt.

4. Monitoruj symptomy zmęczenia

Zmęczenie klientów nie jest czymś, co następuje znienacka. Masz cały zasób metryk, przy pomocy których możesz badać, czy odbiorcy nie tracą zainteresowania. Zwiększona liczba opt-outów czy niskie CTR to sygnały, których nie powinieneś lekceważyć.

 

Ponadto klienci sami często mówią o swoim niezadowoleniu. Czy reagujesz na ich fedback? Kiedy ktoś pisze, że dostaje zbyt dużo wiadomości, może wyraża też doświadczenie innych?

 

Wielu marketerów wypiera fakt, że klienci mogą reagować w ten sposób. Wolą tkwić w świecie swoich wyobrażeń i odmawiają konfrontacji z faktami. Nie popełniaj tego błędu!

 

Podsumowanie

Konsumenci czują się zmęczeni wiadomości, kiedy:

  • jest ich za dużo,
  • nie są dopasowane do ich potrzeb, mają masowy charakter,
  • są monotonne i mało zróżnicowane,
  • gdy nie reagujesz na sygnały, jakie Ci wysyłają.

 

Aby tego uniknąć:

  • targetuj wiadomości we wszystkich kanałach
  • wykorzystuj emaile do segmentów i 1-do-1
  • wykorzystuj komunikację punktową też w innych kanałach, np. personalizuj banery na stronie www czy w sieciach RTB. Zrobisz to za pomocą systemu Marketing Automation
  • bądź krytyczny wobec swoich komunikatów. Czy naprawdę są wartościowe? Czy są warte czasu Twojego klienta?
  • kiedy korzystasz z technologii marketingu, ogranicz ilość wiadomości, jaką kontakt może otrzymać tygodniowo
  • reaguj na sygnały, które wysyłają Ci odbiorcy
  • wiedz, że to samo dotyczy marketingu mobile, szczególnie w aplikacjach. Wykorzystuj dane do personalizacji powiadomień push czy emaili z aplikacji.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]