Ucz się od Beyoncé! 5 piosenek, które zmienią Twój marketing [playlista]

handsome man and cat listening to music on a magnetophone against grunge wallW popularnych piosenkach, które nucimy pod prysznicem, których rytm wystukujemy mimowolnie na kierownicy i do których tańczymy, kryje się czasem niespodziewana mądrość. Tak jest z tymi 5 utworami, które zbieramy dla Was poniżej – kiedy się w nie wsłuchać, znajdziecie tam pokłady refleksji na temat marketingu. Przyda się Wam do niezobowiązujących rozmyślań, a także na wypadek, gdybyście chcieli zorganizować tematyczną imprezę marketerów. Oto playlista, która pobudzi do branżowych rozmów!

Trochę z przymrużeniem oka, trochę na serio – zakładajcie słuchawki na uszy i zaczynamy!


Poznaj swoich klientów dzięki Buyer Persona. Pobierz darmowego ebooka


 

1. Beyoncé, Listen: Digital Body Language

Tekst:

Listen to the song here in my heart

A melody I start but can’t complete

Listen, to the sound from deep within

It’s only beginning

To find release

Znaczenie: Piosenka Beyoncé artykułuje niewypowiedzianą prośbę każdego klienta do marketera: Słuchaj! Konsumenci oczekują od marketerów większej uważności, wsłuchiwania się w ich potrzeby, a nie masowego traktowania.

 

Kontekst: Biodro każego marketera kołysze się momentalnie, kiedy tylko usłyszy te słodkie dźwięki. Nic dziwnego, ciągnie swój do swego! Beyoncé jest mistrzynią marketingu, a jej najlepszą kampanią był … zupełny brak kampanii.

W grudniu 2013 artystka po prostu wrzuciła swój album na iTunes: bez przed-promocji, bez teaserów, bez budowania napięcia. O fakcie poinformowała fanów na Instagramie. Zrezygnowała z wszelkich tradycyjnych sposobów podgrzewania atmosfery – i to zadziałało. Paradoksalnie, brak marketingu okazał się najlepszym zabiegiem marketingowym. W dobie ciągłego nawału informacji, kiedy więcej się gada, niż robi, ascetyczny pomysł zaskoczył i zachwycił wszystkich, wywołując niespotykany buzz. W ciągu 3 pierwszych godzin sprzedano 80,000 egzemplarzy.

 

Lekcja od Beyoncé: Marketing Automation daje Ci narzędzia do słuchania Twojego klienta: analizowania jego zachowań, kliknięć, oglądanych produktów i materiałów. To kopalnia wiedzy – jeśli tylko zechcesz z niej skorzystać. Technologia Digital Body Language pozwoli Ci usłyszeć „piosenkę serca” każdego klienta i odgadnąć jego potrzeby, zanim on sam je pozna (do tego przyda się mechanizm Next Best Offer).

 

2. Coldplay, The Scientist: kompetencje marketera

Tekst:

I was just guessing

At numbers and figures

Pulling the puzzles apart

Questions of science,

Science and progress

Do not speak as loud as my heart

Znaczenie: Nie, to nie jest piosenka o rozstaniu kochanków! Opowiada o nowej kondycji marketera, który łączy w sobie pozornie sprzeczne kompetencje: jednocześnie jest naukowcem, dla którego świat jest zagadką do rozwiązania, oraz typem emocjonalnym, zorientowanym na budowanie relacji – dziś myślimy w kategoriach rozmów z klientami, nie kampanii. Serce i rozum muszą się w nim harmonijnie łączyć, chociaż dla niego samego bywa to czasem uciążliwe – żyje w sprzeczności i czasem nie wie, czy działać zgodnie z danymi, czy z intuicją?

 

Kontekst: Jeśli uważacie, że to nieco naciągana interpretacja, to weźcie pod uwagę, że ekipa z Coldplay jest ekspertami w zakresie marketingu. Przyjrzyjcie się choćby kampanii albumu Ghost Stories, w której zespół poukrywał w bibliotekach na świecie rękopisy tekstów piosenek, a fani – kierując się wskazówkami dawanymi przez grupę na Twitterze – mieli je zlokalizować. 9 miast, 9 rękopisów – koszt kampanii był nieduży, a spotkała się z ogromnym odzewem.

 

Lekcja od Coldplay: Czy łatwo być marketerem? Nie, to ciężka praca, która wymaga szczególnie trudnego połączenia niedających się łatwo pogodzić cech: kreatywności i analityki, empatii i chłodnego rachunku. Do tego marketerzy należą do najbardziej frustrującychniedocenianych zawodów. Jednak czy zamieniłbyś swoja pracę na jakąkolwiek inną?

 

3. Amanda Palmer, The Thing About Things: nowy konsument

Tekst:

I can carry everything I need in one collapsing suitcase

I can carry everyone I love in one phone application

Znaczenie: Piosenka Palmer opowiada o nowym modelu konsumenta, który nie jest już przywiązany do przedmiotów, ale do doświadczeń. Chce unikać wielkiego życiowego bagażu: kupowania nadmiaru rzeczy, które potem tylko trzymają go w jednym miejscu, i skupia się bardziej na byciu tu i teraz.

 

Kontekst: Amanda Palmer jest jedną z niewielu osób w całym internecie, która potrafi nawiązać tak angażującą i intensywną relację ze swoimi odbiorcami – naprawdę dobrze ich czuje! Przytoczmy historię pewnego piątkowego wieczoru, podczas którego Amanda zatweetowała o tym, jakie to żałosne, że spędza ten czas przed komputerem. Szybko dołączyli do niej kolejni fani, zwierzający się z piątkowej samotności. Amanda określiła ich szybko wspólnym mianem “The Losers of Friday Night on their Computers” i tej samej nocy założyła stronę www, na której – zgodnie z sugestią fanów – zaczęła sprzedawać koszulki #LOFNOTC. Dwie godziny później zarobiła na tym 11 000 dolarów.

Też chcielibyśmy, żeby nasze żałosne piątkowe wieczory kończyły się w ten sposób.

 

Lekcja od Amandy Palmer: Zobacz, że Twój klient nie chce już gromadzić kolejnych przedmiotów. Jego stosunek do świata zmienił się, w związku z czym zwraca on uwagę przede wszystkim na doświadczenie. Dotyczy to nie tylko tego, co sprzedajesz, ale i tego, JAK sprzedajesz. Według Defaqto 55%  odbiorców chetnie zapłaci więcej za lepsze doświadczenie  zakupowe – czyli takie, podczas którego klient czuje się traktowany indywidualnie.

 

Po drugie, Amanda uczy, jak używać mediów społecznościowych i nawiązywać więź z fanami. Jest bezpretensjonalna i angażuje się w normalną rozmowę w konwersacyjnym tonie. Choć nie zawsze możesz pozwolić sobie na akcje na miarę ekscentrycznej wokalistki, obserwuj Amandę i czerp inspirację.

 

4. Justin Timberlake, Cry Me a River: niedopowiedzenia

Tekst:

I know that they say

That some things are better left unsaid

Znaczenie: Kiedy komunikujesz się z odbiorcą, nie wykładaj od razu kawy na ławę. Stopniowo dozuj wiedzę – czy to w programach edukacyjnych typu Lead Nurturing, czy kiedy dzielisz się swoimi planami. Nie bój się budować aury tajemnicy i zaskakiwać.

 

Kontekst: Anthony Kennada pierwszy zauważył, że taktykę Timberlake’a powinni podglądać marketerzy B2B, m.in. dlatego, że świetnie operuje dawkowaniem nowych informacji o kolejnych albumach i przedsięwzięciach. Mianowicie, zamiast podawać całą nowinę od razu na tacy, stopniowo pozwala kolejnym plotkom wyciekać, np. ogłosił wspólna trasę z Jayem-Z przed oficjalnym wydaniem całego albumu.


Mamy dla Ciebie 6 bezpłatnych szkoleń z Marketing Automation.

Wybierz najlepsze dla siebie i zarejestruj się na darmowy webinar


 

Lekcje od Justina: Im więcej, tym lepiej? Ta zasada nie działa w marketingu. Szczególnie w dobie przegadania i informacyjnego natłoku – choć może od zawsze tak było? – odrobina tajemnicy i stopniowe odkrywanie swoich kart owocuje sukcesem.

Dlatego zastanów się, jak w Twoich działaniach zastosować paradygmat „less is more”. Może warto wysyłać rzadziej newslettery, przeznaczając więcej energii na ich dopieszczenie? Może Twoje kreacje graficzne za bardzo krzyczą? Może tweetujesz co 15 minut, nie mając naprawdę nic do powiedzenia?

 

5. The Clash, Lost in the Supermarket: świat bez personalizacji

Tekst:

I’m all lost in the supermarket

I can no longer shop happily

I came in here for that special offer

A guaranteed personality.

Znaczenie: To smutna piosenka o rozczarowaniu klienta, któremu zaoferowano standardowe, masowe doświadczenie. Najlepszą metaforą takiego przeżycia jest supermarket, gdzie wszyscy klienci są traktowani z równą obojętnością, podobnie jak produkty – wszystkie tak samo plastikowe, bezpłciowe, pozbawione historii. Czy jest coś bardziej dołującego niż bycie traktowanym jak jeden z wielu?

 

O tym samym mówią dane:

– 59% klientów twierdzi, że personalizacja wpływa na ich decyzje zakupowe,

– 31% chciałoby, żeby ich doświadczenie było jeszcze bardziej spersonalizowane, niż jest obecnie,

– 74% odczuwa frustrację, gdy treść strony nie jest dopasowana do ich potrzeb.

(dane: Infosys via post 20 opinii klientów o personalizacji i Marketing Automation).

 

Kontekst: Sting powiedział, że flirt muzyków z The Clash z marksizmem był najlepszą strategią marketingową na świecie. Nie będziemy tu wnikać, co nam to mówi o naturze rynku, zauważmy jedynie, że kariera zespołu pokazuje, w jaki sposób łamanie marketingowych zasad i rebelia sprzedają lepiej niż potulna realizacja podręcznikowych zasad.

 

Lekcja od The Clash: Personalizuj komunikację w sklepie i pamiętaj, że klienci nie znoszą „doświadczenia supermarketu” . I buntuj się! Miej w sobie odwagę łamania reguł. Szukaj narzędzi, które pozwolą Ci stworzyć i wdrożyć nowatorski projekt marketingowy. Ruszasz do boju?

 

Podsumowując: jakość, oryginalność i kontakt osobisty

Przedstawione tu przykłady uczą przede wszystkim, że najważniejsze jest przedkładanie jakości nad ilość i nacisk na poszukiwanie własnej drogi, swoich niepowtarzalnych pomysłów. Jak mówi Seth Godin, dziś „dobry” to za mało – musisz zaproponować coś, czego przedtem nie było.

Ciekawe, że właśnie największe gwiazdy, które posądzalibyśmy o narcystyczną chęć ciągłego opowiadania o sobie wiedzą, kiedy przestać gadać i wytworzyć aurę zaskoczenia czy tajemnicy.

Trzecia rzecz to konieczność osobistego, spersonalizowanego kontaktu z odbiorcami. To mocna więź z publicznością gwarantuje twórcom – i marketerom – sukces. Pokaż, że słuchasz klientów, wchodź z nimi w dialog, angażuj!

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]