5 TED-ów, które muszą obejrzeć marketerzy

Przygotowaliśmy dla Was 5 prezentacji TED, które powinniście – jako marketerzy – koniecznie zobaczyć. Zwróćcie uwagę nie tylko na samą treść, ale i na formę: w jaki sposób Ci mówcy przykuwają uwagę swoich odbiorców? Co sprawia, że dobrze się ich słucha? Dlaczego magnetyzują? Mamy nadzieję, że zainspirują Cię do prowadzenia lepszych działań marketingowych i nauczą lepiej opowiadać.


Mobile Marketing Automation: praktyka przyszłości. Pobierz bezpłatnego ebooka!


 

1. Malcolm Gladwell, Choice, Happiness, and Spaghetti Sauce

Czas trwania: 17 min.

Temat: Zamiast poszukiwać jednego idealnego smaku (produktu/ oferty/ usługi) dla Twoich klientów, powinieneś raczej dostrzec ich różnorodność i starać się – dzięki analizie ich zachowań – dostarczyć wachlarz opcji, które pozwolą zaspokoić każdego z nich. Najlepszym sposobem na stworzenie produktu, który kochają klienci, jest pytać ich dokładnie o to, czego chcą, i działanie zgodnie z ich instrukcjami. Zmień sposób myślenia o Twojej roli! Coraz ważniejsza w codziennej pracy marketera jest zdolność słuchania: interpretacja danych, szukanie okazji do konwersacji z klientami, analityczne usposobienie.

 

Analiza stylu: Narracja Gladwella jest niezwykle bogata i zmysłowa – zwróć uwagę, że Malcolm stara się zawsze podawać jak najbardziej konkretne określenia, nawet gdy mówi o elemencie tła czy o metaforze. Unika ogólników jak ognia! Zwróć też uwagę, jak sprytnie wykorzystał temat prezentacji, związany z jedzeniem, do zawarcia smakowitych słów. To pozwoliło silniej oddziałać na odbiorcę, mocniej go zaangażować.

Także swój argument o nowym obliczu komunikacji Gladwell ilustruje plastycznymi przykładami. Dobiera też nieoczekiwane zestawienia (jest w tym niekwestionowanym mistrzem): czy spodziewałeś się, że sos pomidorowy ma coś wspólnego z marketingiem? Czy wiedziałeś, że stoi za nim ekscytująca historia?

 

Zapamiętaj:

  • słuchaj klienta: rób ankiety, research, grupy fokusowe, analizuj dane
  • nie myśl o produkcie idealnym, ale dostrzeż, jak zróżnicowani są Twoi odbiorcy: każdy z nich potrzebuje indywidualnego rozwiązania!
  • używaj jak największej konkretnych przymiotników, które odwołują się do zmysłów, do doświadczenia słuchaczy – w ten sposób pobudzisz wyobraźnię!
  • Aby udowodnić swoją tezę, poszukaj niecodziennych, zaskakujących porównań czy przykładów.

 

2. Seth Godin, How to get your ideas to spread

Czas trwania: 18 min. 58 sek.

Temat: Reklama w tradycyjnych mediach (prasa, telewizja) pozwalała marketerom promować średni produkt, po prostu przez natrętną komunikację. Kiedy media nie były tak rozproszone jak dziś, wystarczyło po prostu wykupić miejsce czy czas antenowy. Jednak dziś, gdy każdy użytkownik sam kreuje swoje medialne uniwersum, zadanie marketera staje się trudniejsze. Jak możemy rozprzestrzeniać nasze pomysły (produkty, przekonania, opowieści) na większą skalę w erze rozdrobnienia mediów?

Seth ma 2 rady: po pierwsze, stwórz coś wyjątkowego, coś, o czym ludzie będą chcieli opowiadać. Mamy zbyt dużo takich samych produktów czy identycznych, wyciętych jak z szablonu kreacji reklamowych. Po drugie, wiedz, że nie mówisz juz do szerokiej publiczności, ale do wielu małych grup.

 

Analiza stylu: Seth, podobnie jak Gladwell, stara się przepełnić swoja narrację konkretami i szczegółami oraz stara się uplastycznić wypowiedź przez nieoczekiwane zestawienia (spodziewałeś się tej fioletowej krowy?).

Ważną rolę pełni tu subtelna ironia, która pozwala mu nieco wyolbrzymiać absurd reklam, które krytykuje. Jednocześnie dzięki tej łagodnej krytyce zdobywa naszą sympatię: widzimy w nim sceptyka, który jest po naszej stronie, przeciw słabej, masowej reklamie.

 

Zapamiętaj:

  • Nie musisz być śmiertelnie poważny, by zdobyć zaufanie odbiorców. Trochę ironii nie zaszkodzi.
  • „Dobre” to dziś za mało. Twoje kreacje muszą być wyjątkowe, takie, o których chce się opowiadać, muszą się wyróżniać.

 

 

3. John Gerzema, The Post Crisis Consumer

Czas trwania: 16 min. 34 sek.

Temat: Co zmienił kryzys w zachowaniach klientów? Przede wszystkim zwiększył ich samodzielność i niezależność oraz osłabił zaufanie do rynku i jego własnych systemów regulacyjnych. Konsument po kryzysie wie, że tak naprawdę sam musi podejmować decyzje i radzić sobie z konsekwencjami wyborów.

 

Analiza stylu: O ile dwaj poprzedni mówcy stawiali na bezpretensjonalność i kreatywność, którymi chcieli zaskoczyć i uwieść odbiorcę, o tyle Gerzema uderza w tony apokaliptyczne. Miejscami brzmi jak starotestamentowy prorok, który grzmi o konieczności zmiany. Na wywołanie tego efektu nakłada się wiele czynników: dobór słownictwa (kryzys, zmiany na zawsze), budowa krótszych, prostszych zdań, a nawet tembr głosu. Jeśli masz chwilę, puść obok siebie dwa filmy – Godina i Gerzemy. Zobacz, jak różni się tembr ich głosu.

Kazania bywają popisowymi przykładami sztuki perswazji. To ważne źródło inspiracji! Odwołują się do strachu – wywołują poczucie winy i wprowadzają Cię w stan zagrożenia.

 

Zapamiętaj:

  • Kryzys uderzył nie tylko w Ciebie – uderzył też w Twoich klientów, zmieniając reguły gry. Musisz dbać o odzyskanie ich zaufania.
  • Przygotuj się na zwiększenie samodzielności klientów.
  • Kiedy przygotowujesz prezentację, możesz uderzyć w tony kaznodziejskie, ale pamiętaj, by robić to umiejętnie – odwołuj się do końca, kryzysu, przełomu, i wskazuj na nieuchronną potrzebę zmiany. Nie przesadź jednak z kaznodziejstwem, bo prezentacja wyda się zabawna, nie poważna.

 

4. Kevin Allocca, Why Videos Go Viral

Czas trwania: 7 min. 20 sek.

Temat: Dlaczego wszyscy widzieliśmy kota Nyan Nyan, a video promujące Twoje firmy ma 167 obejrzeń (z czego większość nabiłeś sam, nawet nie próbuj zaprzeczać)? Kevin wskazuje na 3 czynniki:

  1. Liderzy: jeśli film spodoba się influencerom, jego oglądalność wzrasta błyskawicznie,
  2. Uczestnictwo: odbiorcy kochają filmy, które nie chcą być tylko oglądane, ale proszą o parodię czy przeróbkę. Dzisiejszy styl konsumpcji treści nie jest już pasywny, lecz odwołuje się do twórczych mocy użytkowników. Wolimy uczestniczyć wszyscy w jednym trendzie wokół jakiegoś filmu niż tylko biernie oglądać.
  3. Przygodność: ludzie kochają filmy, w których zdarza się coś, czego nie dało się przewidzieć. Np. kojarzysz nagrania, w których ktoś nagle się poślizgnął lub upadł? Element nieprzewidywalności czyni je tak zabawnymi.

 

Analiza stylu: Kevin łączy sprawnie dwie pozornie wykluczające się cechy: twardą analitykę i poczucie humoru. Przez urok osobisty i żarty prezentacja wydaje się lekka i nie widzisz ciężkiej pracy materiałowej i badawczej, na której się opiera – a niewątpliwie taka zaszła.

 

Zapamiętaj:

  • Da się połączyć poczucie humoru i solidność. Zawsze upewniaj się, że zrobiłeś swoją robotę i dostarczasz odbiorcom realną wartość, a nie jedynie banały opakowane w błyskotliwe, zabawne sformułowania.
  • Wykresy zawsze działają.
  • Kiedy slajdy prezentacji stanowią klucz Twojego wystąpienia, nie zwalnia Cię to z obowiązku przygotowania komentarza. To właśnie to, co mówisz, nada sens prezentacji jako całości.

 

5. Renny Gleeson, 404, the story of a page not found

Czas trwania:4 min 7 sek.

Temat: Doświadczenie strony 404 jest frustrujące. Firmy, na które powołuje się Renny, pokazują, jak można je rozegrać w zabawny, twórczy sposób.

Analiza stylu: Gleeson od samego początku staje tu po stronie klienta i jego interesy chce reprezentować: skupia się na doświadczeniach klienta i na jego przeżyciach. Zwróć uwagę na naturalny, konwersacyjny ton.

Zapamiętaj:

  • Wybór tematu to 60% sukcesu. Jeśli go dobrze ukształtujesz od początku, potem będzie Ci łatwiej kierować narracją, nie mówiąc już o tym, że dobry temat działa jak magnes
  • Szukaj nieoczywistych zjawisk w swoim biznesie: zamiast opowiadać wciąż o tym samym, odważ się na oryginalność i opisz zagadnienie z innej perspektywy. Zaufaj swoim przeczuciom.

 

Teraz, w komentarzach, czekamy także na Wasze ulubione TED-y!

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.