Zanim zainwestujesz w Marketing Automation, musisz wiedzieć te 6 rzeczy

Concentrated young man with his head melting in tangled lines

Czy automatyzacja marketingu jest dla mnie? Czy mam zasoby i środki, by skutecznie używać tego narzędzia? Czy moja firma jest na to gotowa?

Jeśli te pytania spędzają Ci sen z powiek, mamy odpowiedź! Oto 6 kryteriów, które należy wziąć pod uwagę podczas podejmowania decyzji o wdrożeniu Marketing Automation. Ujęliśmy je w formę 6 pytań: jeżeli z czystym sumieniem możesz odpowiedzeć na nie twierdząco, śmiało inwestuj w platformę – jesteś gotów do przeniesienia swojego marketingu na wyższy poziom! Jeśli nie, będziesz wiedział, nad czym w najbliższym czasie należy popracować. Do dzieła!


Czy potrzebujesz Mobile Marketing Automation? Pobierz darmowego ebooka i sprawdź!


 

1. Czy buduję długotrwałe relacje?

Powiada się, że Marketing Automation jest przeznaczone dla firm typu B2B, o cyklu zakupowym wynoszącym co najmniej 6 miesięcy. To grube uproszczenie, bowiem B2C już dawno zaczęło przejmować praktyki typowe dla B2B, takie jak Lead Nurturing czy webinary.

Dlatego pytanie dotyczy nie tyle długości cyklu zakupowego, co raczej długości Twojej relacji z klientem. Jeśli planujesz budowanie długotrwałych związków, opartych na lojalności i wielokrotnych zakupach, uwzględniających edukację klienta, Marketing Automation jest dla Ciebie (zobacz, jak rozwiązania oparte na danych wykorzystuje Starbucks). Musisz tylko wiedzieć, czy taki typ relacji z klientem odpowiada Twojemu biznesowi. Czy masz pomysł na kampanie budujące lojalność? Czy Twój asortyment/ oferta sprzyja trwałym relacjom?

 

2. Czy mój zespół ma wystarczającą wiedzę?

Twoja platforma warta jest tyle, na ile Twój zespół potrafi ją wykorzystać. Dlatego wiedza Twoich pracowników oraz ich gotowość uczenia się jest kluczowym komponentem udanego wdrożenia automatyzacji. Jeśli masz zasoby, które możesz oddelegować do zadania i wiesz, że podołają pracy analitycznej i koncepcyjnej, śmiało wdrażaj platformę. Jeśli jednak zakładasz, że wystarczy samo wykupienie software i bazowa konfiguracja, jesteś w błędzie. Marketing Automation nie działa na zasadzie: „ustaw i zostaw”: to narzędzie, które musi obsługiwać kompetentny specjalista o analitycznym usposobieniu, świetny w pracy zespołowej (który będzie się dobrze komunikował z innymi działami firmy) oraz kreatywny.

Rick Carlson podkreśla wagę pracy zespołu: „Wiele osób nie docenia ilości pracy, potrzebnej do wsparcia dobrego programu Marketing Automation. Zamiast delegować do zadania jedną osobę, postaraj się stworzyć zespół, złożony ze stratega, twórcy treści i sprzedawcy. To pozwoli głęboko zintegrować marketing automation z całościowym planem sprzedaży i marketingu w spójny sposób”.

 

3. Czy mam precyzyjną wizję celu wdrożenia?

Musisz wiedzieć, co dokładnie Marketing Automation zmieni w Twojej firmie na lepsze. Jakie działania będziesz prowadzić i w jakim celu? Czego będą one wymagać? Nie wpadaj w pułapkę myślenia magicznego w stylu: „Zainstalujemy i poleci”.

 

Stwórz listę działań, które chciałbyś zautomatyzować, oraz wypisz ich cele. Chcesz zwiększyć Lead Generation dzięki spersonalizowanym formularzom? Dopasowywać treść strony www do konkretnego użytkownika? Wysyłać maile ratujące porzucone koszyki?

Jak te działania będą się miały do reszty Twojej strategii?

 

4. Czy dostarczę wartościowe treści?

Wiele rozwiązań właściwych Marketing Automation wymaga dobrych treści – czy to materiałów edukacyjnych (blog, ebooki, raporty, infografiki), ale także treści wiadomości email – możesz mieć świetną mechanikę wysyłania maili dynamicznych z oferą oglądanych przez użytkownika produktów, ale jeśli treść wiadomości nie będzie dobrze zredagowana, nie osiągniesz tak spektakularnych efektów, jakie są w Twoim zasięgu. Jeśli chcesz pozyskiwać leady przez materiały do pobrania, do których dostęp wymaga podania adresu email, dobrze stworzona reguła automatyzacji będzie torpedowana przez niską jakość materiałów.

Marketing Automation oszczędza czas, który poświęcasz na monotonne, powtarzalne czynności po to, byś mógł przeznaczyć go na twórcze, koncepcyjne działania – nie zastępuje ich.

 

5. Czy mam ruch na stronie?

Jeżeli nie masz ruchu na stronie, co przekłada się na niewielką ilość generowanych leadów (np. 20/miesiąc), to nie jest jeszcze etap na wdrażanie automatyzacji. Potrzebujesz najpierw znaleźć sposób na zwiększenie swojej publiczności, potem zaś szukać metod personalizowania komunikacji.

 

6. Czy gładko zintegruję platformę z istniejącymi systemami?

Wiedz, czy i jak platforma automatyzacji będzie integrować się z już używanymi przez Ciebie systemami i narzędziami oraz spójrz krytycznie na jakość zebranych już danych.

Systemy Marketing Automation bazują na zbiorach danych. Jeśli nie umiesz dojść do ładu z informacjami, które zbierasz o klientach teraz, Marketing Automation nie rozwiąże problemu, a nawet może go pogłębić.

„Czy Twój CRM jest uporządkowany i dobrze zorganizowany? Jeśli nie, przeczyść dane zanim dodasz kolejną porcję informacji z platformy Marketing Automation. W przeciwnym wypadku czyszczenie większej ilości danych po wdrożeniu MA będzie jeszcze droższe i angażujące dla zespołu”, mówi Patrick Biddisombe.

 

Marketing Automation rewolucjonizuje życie marketerów i skłania ich do pracy w nieco innym rytmie: więcej tu planowania, myślenia systemowego, analizy. Trzeba zmienić styl myślenia o komunikacji, a nierzadko wprowadzić zmiany w zakresie kompetencji poszczególnych pracowników oraz strukturę działu.

Co czeka tych, którzy wprowadzą takie zmiany? Statystyki mówią same za siebie:

  • 53% firm z listy Fortune 500 używa Marketing Automation – wzrost o 112% w porównaniu do 2013.
  • Firmy, które automatyzują zarządzanie leadami obserwują wzrost dochodów o co najmniej 10% w skali 6 – 9 miesięcy.
  • Wdrożenie Marketing Automation poprawia skuteczność osiągania targetów sprzedażowych o 54%.

 

Więcej statystyk znajdziesz w postach: Jak Marketing Automation usprawnia działanie firmy? (statystyki) oraz 20 najnowszych statystyk na temat Marketing Automation, które musisz znać.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]