6 lekcji od najbardziej obiecujących start-upów

Małe, dynamiczne przedsiębiorstwa mają zupełnie inną kulturę organizacji niż duże firmy, które często zasklepiają się w swoich procedurach i zaczynają działać jak maszyny: zamiast pytać o cel o sens poszczególnych rozwiązań, zadowalają się realizowaniem ustalonego protokołu. Na pytanie „Dlaczego?” odpowiadają zabójczą frazą: „Bo zawsze tak robimy”.

Choć duża spółka nie może sobie pozwolić na funkcjonowanie w trybie start-upowym, powinna się od czasu do czasu przyglądać swoim własnym początkom lub innym zaczynającym dopiero firmom. To odświeżające spojrzenie pomaga przywrócić właściwe proporcje i przypomnieć sobie pierwotny cel, jaki definiuje firmę.

Dlatego dla tych wszystkich z Was, którzy czują się zamknięci w ciasnawym boksie korporacyjnych procedur, przygotowaliśmy listę 6 rzeczy, których można się nauczyć od najmłodszych start-upów.

1. Znajdź produkt, którego zazwyczaj nie sprzedaje się w sieci i … zacznij sprzedawać go w sieci

Ludzie nie będą chcieli! Ludzie chcą zobaczyć, dotknąć, położyć się, powąchać…

Wielu produktom towarzyszyły takie mity, dopóki ktoś nie zaczął sprzedawać ich z sukcesem w internecie.

Na przykład Casper, sprzedający materace. Wydawało się, że to mało atrakcyjny, duży produkt, który kupuje się niechętnie i to raczej razem z łóżkiem, nie poświęcając temu zbyt dużo uwagi.

Jednak Casper stworzył wyjątkowy projekt, który łączy najlepsze jakościowo produkty z wszystkimi dogodnościami, jakie daje e-commerce oraz uspołecznienie zakupów. Do tego całość ma przyjemną, lajfstajlowa oprawę. Ich strona wygląda pięknie!

Na podobnej zasadzie działa Farmigo: platforma online, która łączy rolników i umożliwia nowy model sprzedaży, dzięki któremu odbiorcy mają lepszą kontrolę nad jakością i pochodzeniem potraw, a rolnicy mają większą swobodę handlu.

Dlatego jeśli słyszysz, że coś „nie nadaje się do sieci”, to znaczy, że możesz być na dobrym tropie.

2. Miej misję

Pamiętaj, że start-upy to nie tylko projektowanie fancy aplikacji czy wyrafinowany software. BioLite tworzy nowe metody dostarczania i dystrybucji energii, zwracając uwagę szerszej publiczności na fakt, że dziś wciąż połowa populacji gotuje swoje posiłki na ogniskach, co powoduje 4 miliony śmierci rocznie. To dla nich BioLite stworzyli tanie przenośne elektryczne piecyki. Podobnie działa firma Eden Full, o której pisaliśmy w poście o najmłodszych biznesmenach świata.

Zmienia się też sposób myślenia o aktywności charytatywnej, która łączy się z biznesem. Tak jest w wypadku firmy TOMS Blake’a Mycoskie (produkuje buty, a drugą taką samą parę wysyła do Ameryki Południowej) czy Man Can (stylowe świeczki w puszkach po zupie, oddawanej do kuchni dla ubogich).

Nie musisz więc wybierać między zarabianiem na życie a tym, co podpowiada Ci serce.

3. Bądź strażnikiem gniazda

Są rzeczy, o które chcemy się troszczyć, bo są więcej, niż tylko przedmiotami. Np. zależy nam na bezpieczeństwie naszych domów nie tylko z uwagi na obiektywną finansową stratę, ale i emocjonalne wartości, z jakimi wiąże się dla nas przestrzeń własnego domu.

Stąd ogromna popularność systemów bezpieczeństwa. Jednym z najbardziej innowacyjnych jest Canary: dzięki kamerze i sensorom wychwytuje każdy ruch czy zmianę temperatury.

Wszystko możesz kontrolować ze swojego smartfona, więc daje to użytkownikowi poczucie siły, sprawczości, kontroli nad sytuacją.

4. Ludzie chcą kupować inaczej!

Istnieją produkty, których potrzebujemy na co dzień, więc zawsze frustruje nas ich brak, gdy przypadkiem zapomnimy je kupić. Nie ma nic ekscytującego w codziennym kupowaniu tej samej ulubionej wody – czy nie byłoby cudownie, gdyby ona cudownym sposobem sama lądowała w domu?

Są firmy, który wpadły na pomysł, jak na tym zarobić. Np. Petflow zapewnia Ci miesięczną dostawę karmy dla Twojego zwierzaka do domu, a Dollar Shave Club – miesięczny zapas żyletek do Twojej maszynki. Wszystko dobrane do Twoich preferencji, też cenowych. Dzięki temu klient nie musi pamiętać o uwzględnianiu regularnych towarów na swojej liście zakupów.

5. Pozwól amatorom poczuć się jak profesjonaliści

Cały rynek wearables i monitoringu aktywności fizycznej, dzięki którym niedzielni biegacze mogą czuć się jak członkowie kadry olimpijskiej, to jedna rzecz. Druga to aplikacje, które pomagają amatorskim drużynom, jak Game Changer, który integruje małych zawodników, trenerów i kibicujące rodziny. Pozwala rejestrować wyniki, progres i dzielić się opowieściami.

Dzięki temu mali zawodnicy zyskują motywację, a rodziny mogą bardziej angażować się w proces.

6. Pamiętaj o przyjemności z samodzielnego tworzenia

Samodzielnie zrobione smakuje lepiej, a przyjemność z gotowania może być nawet większa niż przyjemność z jedzenia. Gotowanie może być świetną zabawą towarzyską i nadać nowy kształt spotkaniom.

Dla amatorów takiej rozrywki Plated ma gotową usługę – dostarcza potrzebne składniki i przepisy pod drzwi. Nie musisz biegać po kilku sklepach ani nosić zakupów. To tak,jakby dawali Ci pudełko klocków z instrukcją.

Czytaj więcej:

15 najciekawszych start-upów tego roku

Błędy polskich start-upów, czyli o „Przedsiębiorczości zorganizowanej” A. Skuzy

A więc: zaczerpnijcie energię, podpatrujcie młodych innowatorów i naładujcie akumulatory podczas czerwcowego weekendu!

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]