10 błędów polskich startupów. „Przedsiębiorczość zorganizowana” Arkadiusza Skuzy

businessman born from an eggUSA: ziemia obiecana start-upów, doskonała gleba dla rozwoju przedsiębiorczości i kreatywności jednostki. Europejczycy spoglądają na Stany z zazdrością i tęsknotą, a nierzadko pakują do plecaka swój wypieszczony pomysł, by szukać szczęścia (i inwestorów) w Dolinie Krzemowej. Dlaczego tak często im nie wychodzi? Czemu świetne pomysły, kreatywne rozwiązania i nowatorskie projekty nie przekształcają się w ważnych biznesowych graczy na globalnym rynku? Odpowiada na to pytanie Arkadiusz Skuza w swojej nowej książce „Przedsiębiorczość zorganizowana”, pełnej praktycznych porad dla startupowców.

 

Pośród nich znajdziecie wykaz najczęstszych pomyłek, które kosztują masę pieniędzy, hamują rozwój i oddalają od upragnionego celu. Zobacz, czego się wystrzegać.

  1. Jedziesz do ZOO: czyli turystycznie. Masz pomysł i jedziesz do Stanów znaleźć inwestora. Z kim dokładnie masz się spotkać? Czy prześledziłeś historie jego inwestycji? Czy wiesz, jaką dokładnie korzyści możesz zaoferować? Wielu start-upowców jedzie do Stanów jak na zwiedzanie – spotykają się z różnymi ludźmi, bez ładu i składu, nie wiedząc, co chcą osiągnąć. To tylko strata pieniędzy.
  2. Nieprzygotowanie do rozmów. Czy przed rozmową z inwestorami masz przygotowane KPI, cele, kosztorys, biznesplan? Takie spotkanie wymaga dużo czasu, analiz, wysiłku całej ekipy, pociąga też koszty (związane np. z zatrudnieniem firmy doradczej). Przedstaw też korzyść dla inwestora: Twoja wizja nie wystarczy.
  3. Nie szanujesz innych. Aby Twój pomysł mógł się rozwinąć, potrzebujesz innych, szczególnie tych, którzy mogą Ci pomóc, osób, które przeszły podobną drogę, co Ty, konfrontowały się z takim problemem i znalazły rozwiązanie. Nie traktuj jednak ich eksperckiego doświadczenia jak czegoś, co możesz zostać za darmo. Płać za wiedzę: postaw obiad lub kawę, wynajmij firmę doradczą.
  4. Zwlekasz z ogłoszeniem dzieła światu. Faza pracy na gotowym prototypie i testowania jest najbardziej płodna. Często demonizujemy ten proces (że klienci zaleją nas krytycyzmem, że inwestorzy się obrażą, że się ośmieszymy). Pod płaszczykiem perfekcjonizmu skrywamy lęk. Ale to właśnie feedback od realnych użytkowników pozwoli Ci stworzyć dobry produkt, który potem pokochają klienci. Nie wierz w to, że sam ze swoim zespołem doznasz objawienia i pokażesz publiczności idealne dzieło. Nie – doskonałość powstaje w toku interakcji z rzeczywistymi użytkownikami, testów, recenzji.
  5. Nie jesteś sprzedawcą: mówisz sobie, że jesteś tylko inżynierem, programistą, projektantem. Nie, ja nie sprzedaję. Nie, ja będę miał od tego ludzi, jak już znajdę kasę. Takie założenie to błąd. Jesteś sprzedawcą: musisz sprzedać komuś swój pomysł, co wymaga nieco innego nastawienia. Da się tego nauczyć.
  6. Sarkasz na publiczne pieniądze i dofinansowania. Skuza podkreśla, że w USA strategia finansowania i tradycja przedsiębiorczości jest inna, skupiona bardziej na kapitale prywatnym, zaś w Europie istnieje więcej możliwości finansowania publicznego. Uszanuj te różnice i bądź jak wojownik ninja: wykorzystuj wszystko, co masz pod ręką, dla swojego sukcesu. Ale wiedz też, że publiczne fundusze rządzą się innymi prawami niż prywatne źródła finansowania (np. przeznaczane na badania i rozwój, a to nie to samo co cele komercyjne; obsługują je urzędnicy, nie przedsiębiorcy, etc). Nie obrażaj się na publiczne pieniądze (np. z funduszy europejskich, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości czy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju), ale znaj ich możliwości. Łącz mądrze prywatne i publiczne źródła finansowania.
  7. Lekceważysz bariery psychologiczne. Powodem porażki wielu przedsiębiorstw jest wypierany, nieprzepracowywany lęk przed zmianą, nowością czy konfrontacją. Często drobiazgowe dopieszczanie projektu jest niczym innym jak maską strachu przed upublicznieniem dzieła. Poznaj swoje strachy i okiełznaj je.
  8. Myślisz, że innowacja = zysk: Przedsiębiorcy nie chodzi o świetny, nowatorski czy przełomowy projekt. Chodzi mu o strategię zarobienia – pragnie skomercjalizować pomysł, spieniężyć go. Początkujący start-upowcy często mylą te 2 obszary (jakość samego projektu i jego wartość komercyjną), przez to też często lekceważą proces kształtowania ceny.
  9. Nie wiesz, ile jest wart jest Twój pomysł: Zachowuj się, jakbyś miał dziś sprzedać swoją firmę: komu i dlaczego mógłbyś ją sprzedać? Jaka dokładnie jest Twoja wartość dodana? Zasadza się ona na patencie, dostępie do jakiegoś zasobu, zespole? Pozwala to patrzeć realistycznie na swoją sytuację.
  10. Zniechęcają Cię porażki: no cóż, w takim razie nie możesz liczyć na szczególne sukcesy. Do nich bowiem dąży się przez konsekwencję i upór, przezo_okladkaktóre są niczym innym jak sposobami radzenia sobie z odmową czy porażką. Krytyka może być świetnym źródłem informacji i wsparcia. Traktuj ją jako cenny feedback, nie personalny atak.

 

Pamiętaj, młody start-upowcu: miej jasną wizję, precyzyjne wyliczenia, rób research i bądź odważny.

 

„Przedsiębiorczość zorganizowana” Arkadiusza Skuzy: recenzja

To dobra pozycja dla start-upowców, którzy chcą nauczyć się działać w środowisku międzynarodowym, na rynku globalnym. Zawiera praktyczne wskazówki dotyczące sytuacji przedsiębiorczości w Polsce i tego, jak działać w tym konkretnym kontekście. Autor łączy sprawnie porady dotyczące prowadzenia negocjacji z inwestorem czy asertywności z precyzyjnymi wytycznymi pisania teasera. Z każdej strony tej książki bije optymizm, wiara w samą formułę start-upów (w przewagę młodych, dynamicznych, elastycznych i twórczych nad wielkimi korporacjami) oraz w to, że da się je robić w Polsce – na innym niż ich macierzysty gruncie. Jeśli dzielisz te przekonania, sięgaj po „Przedsiębiorczość zorganizowaną”.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]