Automatyczne Testy A/B – nowa funkcja SALESmanago

Dynamicznie rozwijamy SALESmanago pod kątem najbardziej poszukiwanych funkcji E-mail Marketingowych. Po kreatorze responsywnych maili przyszedł czas na zaawansowane testy A/B, pozwalające w prosty sposób zwiększyć skuteczność prowadzonych działań marketingowych.

Pisaliśmy już o pozytywnym wpływie testów A/B na zwiększenie ROI. Moduł testowy dostępny dotychczas w SALESmanago pozwalał na prowadzenie prostych testów A/B porównujących dwie różne wiadomości email wysyłane do małych testowych grup odbiorców. Po kilku godzinach, gdy wszyscy odbiorcy otworzą lub zignorują wiadomość, można było wybrać tę, która wykazywała lepsze statystyki i zlecić wysłanie jej do pozostałej grupy subskrybentów. Było to rozwiązanie bardzo skuteczne i wykorzystywane przez ponad 59% firm na świecie.

Nowy moduł A/B przenosi testowanie na kolejny poziom.

Poszerzone możliwości konfiguracji testu pozwalają na proste porównywanie wpływu zmiany tematów wiadomości na otwieralność, klikalność i liczbę wypisanych subskrybentów. Istotną zmianą jest możliwość dowolnego zdefiniowania wielkości grupy docelowej poszczególnych testów. Poprzedni moduł ograniczał wielkości obu grup testowych do maksymalnie 20%, przez co konieczne było ponowne wysłanie lepszej wiadomości do pozostałych 60% odbiorców. Obecnie można prowadzić testy A/B w trybie Control/Treatment, wysyłając do przeważającej części bazy klasyczny newsletter, a do pozostałej, testowej grupy inną, eksperymentalną wersję.  Wówczas już przy uruchomieniu testu emaile są dostarczane do całej grupy odbiorców. Nie ma zatem potrzeby kilkugodzinnego oczekiwania na miarodajne wyniki testu, aby wysłać lepszą wersję do pozostałej grupy. Uzyskane wyniki mogą się przydać do ustalenia strategii tworzenia kolejnych wiadomości.

Najważniejszą nowością jest jednak całkowite zautomatyzowanie trybu wybierania i wysyłki lepszej wersji testu. W nowym, ulepszonym module wskazujemy, według jakich kryteriów system powinien wybrać lepszą wiadomość i po jakim czasie od wysyłki partii testowej ma ją przesłać do pozostałej grupy.

 

Takie rozwiązanie ma jedną podstawową zaletę – zdejmuje z Marketera konieczność osobistego wybrania i wysłania lepszej wersji. Całość testu A/B ogranicza się do zdefiniowania zasad wyboru lepszej wersji – reszta odbywa się automatycznie o ustalonym czasie. Jest to szczególnie istotne przy planowaniu wysyłek w czasie, gdy nie ma nas w pracy lub nie mamy dostępu do Internetu, na przykład w weekendy. Cały proces wysyłki dwóch wersji, porównania skuteczności i wyboru lepszej z nich jest przeprowadzany wewnątrz systemu SALESmanago.

Są dwa najważniejsze wskaźniki efektywności email, które można porównywać w testach – ilość otwarć każdej z wersji oraz ilość kliknięć w linki. Do późniejszych analiz z pewnością przyda się skorzystanie z mapy kliknięć, jednak z punktu widzenia oceny skuteczności ważne są twarde liczby – wyższy wskaźnik CTR niemal zawsze przekłada się na większą skuteczność email marketingu.

Jakie dane warto testować

Każdy system to tylko narzędzie – może wspierać działania marketingowe o ile wiemy, jak go wykorzystać. W przypadku testów A/B jest cała lista możliwości, niektórych jednak nie ma sensu testować – prawdopodobnie email szerokości 2000 pikseli nie będzie bardziej czytelny od tego stworzonego w przyjętej powszechnie jako najlepsza szerokości 600 pikseli.

Wiele innych czynników nie jest już tak oczywistych – to, czy odbiorca otworzy i kliknie wiadomość zależy od wielu, niejednokrotnie sprzecznych czynników, wśród których marketer musi odnaleźć złoty środek. Zanim przejdziemy do ich testowania musimy ściśle sprecyzować nasze cele i sposób pomiaru sukcesu – według Jakoba Nielsena, światowego guru usability, jest to warunek absolutnie konieczny.

W przypadku wiadomości email najważniejsze są wspomniane już otwarcia i kliknięcia. To, co powinniśmy testować, to wpływ poszczególnych czynników wysyłanej wiadomości na te parametry. W SALESmanago możemy testować dwie zupełnie różne wiadomości i czasy wysyłek, ale nie jest to optymalne rozwiązanie. Prawidłowo przeprowadzone testy porównują dwie wersje różniące się tylko jednym parametrem – testowanie jednocześnie innego tematu i czasu wysyłki uniemożliwi nam stwierdzenie, który czynnik zadecydował o wyższej lub niższej skuteczności. Zawsze porównujmy więc dwie wersje z jedną różnicą między nimi. Różnice, jakie warto testować to:

1. Dzień i czas wysyłki.

Powszechnie przyjęło się, że najlepsze dni do wysyłek to wtorek, środa i czwartek w godzinach od 12 do 15, niektóre badania wskazują też na piątek w godzinach popołudniowych. Jest to jednak tylko statystyka. Nasza baza subskrybentów jest unikalna i nieporównywalna z żadną inną, nawyki naszych odbiorców mogą znacznie odbiegać od średniej. W SALESmanago obserwowaliśmy już najlepsze wyniki w niedzielne poranki, podczas gdy próba przełożenia tego terminu na działania innych klientów odniosła klęskę. Istotne jest też jakie wiadomości wysyłamy – maile sprzedażowe mogą być skuteczniejsze wieczorem, podczas gdy wiadomości edukacyjne i informacyjne mogą wykazać najwyższą otwieralność z samego rana.

2. Konto wysyłkowe i nazwę wyświetlaną.

Uważa się, że nazwa nadawcy ma nawet większy wpływ na otwieralność wiadomości niż temat. Jest to test, którego nie powinniśmy przeprowadzać regularnie, a tylko na początku naszej komunikacji – na otwieralność naszych regularnych wiadomości bardzo duży wpływ ma powtarzalność – podobny układ tematu i ta sama nazwa nadawcy automatycznie wskazują odbiorcy, że ma do czynienia z naszym newsletterem. Warto jednak wybrać możliwie najlepszą nazwę wyświetlaną – wybranie złej nazwy będzie później rzutowało  na skuteczność całej naszej komunikacji. W badaniach Hubspota przetestowano dwie wersje nazw – w wersji kontrolnej użyto nazwy „Hubspot” , w wersji eksperymentalnej maile były wysyłane od osoby, konkretnie od „Maggie Georgieva, Hubspot”.  Druga wersja dała znacznie lepsze statystyki:

3. Temat wiadomości.

Niesłusznie uważa się, że temat ma największy wpływ na otwieralność (w rzeczywistości jest to nazwa wyświetlana), jest on jednak bardzo istotnym, a przede wszystkim dającym ogromne pole do testów obszarem. Czy stosować tematy dłuższe, czy krótsze? Tematy krótsze niż 35 znaków dały w badaniach MailMailer otwieralność wyższą o 5,1 punktów procentowych. Są jednak mniej oczywiste możliwości testowania. Czy dać jasny, sprzedażowy temat z mocnym call to action opisujący dokładnie zawartość, czy raczej intrygujący temat nie zdradzający, co tak naprawdę przesłaliśmy i zachęcający do otwarcia wiadomości aby sprawdzić? W SALESmanago możemy testować nie tylko statyczne tematy, ale również wpływ użycia informacji personalizowanych, takich jak imię, czy dodatkowe detale kontaktu na otwieralność i klikalność. W SALESmanago w niektórych przypadkach zwrócenie się do kontaktu po imieniu zwiększało otwieralność o 25%, w rzadkich przypadkach nie miało na nią wpływu, za to powodowało zwiększenie liczby wypisanych z subskrypcji. MailMailer przetestował 270 milionów wiadomości, w których personalizacja zwiększyła średni CTR z 3,2 do 5,0%.

4. Zawartość maila.

To, co znajduje się w wiadomości email tylko pozornie nie ma wpływu na otwieralność – w rzeczywistości jest dokładnie odwrotnie. Treści i układ w jakim znajdą się w emailu jest podstawowym czynnikiem determinującym, czy odbiorca otworzy… kolejną wiadomość. Filozofia nowej szkoły marketingu stawia dostarczanie wartościowych i dopasowanych treści na pierwszym miejscu, gdy mówimy o skuteczności marketingu w ogóle. Jeśli korzystamy z Marketing Automation, pole do popisu w tej materii jest bardzo duże. Posegmentowane bazy kontaktów wymagają wysyłania innych wiadomości – skąd jednak mamy wiedzieć, jakie treści i typ szablonu daje nam najlepsze wyniki w każdym segmencie? Osoby mocno zainteresowane ofertą prawdopodobnie lepiej zareagują na wiadomość produktową z linkami do sklepu lub sprzedażowy content, ale będziemy wiedzieć na pewno, gdy to przetestujemy. Według badań SALESmanago ograniczenie wielkości segmentu do maksymalnie 100 osób  winduje wskaźniki otwieralności powyżej 40%, ale stawia również wysokie wymagania co do treści wiadomości – musi ona być ściśle dopasowana do segmentu do którego jest kierowana.

Powyższe cztery punkty są głównymi, od których powinniśmy zacząć. Na klikalność i otwieralność wiadomości ma wpływ jeszcze wiele czynników, co widać znakomicie choćby na badaniach eye-trackingowych. Ten temat będzie poruszony w późniejszych artykułach,  więc upewnijcie się, że subskrybujecie nasz cotygodniowy newsletter – zawsze w czwartkowe popołudnie.

 

 

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]