Początek nowego roku do dobry czas żeby przyjrzeć się temu co działo się w naszym marketingu. Prywatnie obiecujemy sobie że zaczniemy jeść lepiej i regularniej, zapiszemy się na siłownie, poznamy nowy język czy odwiedzimy nowe miejsce. Również w pracy chcemy spróbować nowych rzeczy. Może jednak na początek skupmy się na robieniu tego samego tylko lepiej?
Nie zawsze wprowadzenie czegoś nowego da więcej niż poprawa tego co już robimy, a możemy robić lepiej. Dzisiejszy tekst utrzymamy w duchu pozytywizmu i sparafrazujemy jedno z najważniejszych haseł: „praca u podstaw”. Na potrzeby marketingu, zamiast o podstawach społeczeństwa pomyślmy o podstawach, na których zbudujemy zdrowy i skuteczny marketing w naszej firmie.
Kanał mobilny
Zabierając się za wykorzystanie kanału mobilnego w marketingu firmy. Musimy pomyśleć o kilku najistotniejszych rzeczach:
1. czy lub jak część naszych potencjalnych i aktualnych klientów korzysta z telefonów typu smartphone;
2. czy wykorzystują je do kontaktu z naszą firmą online i w jaki sposób;
3. wreszcie jakie rodzaju to urządzenia, z jakim systemem operacyjnym.
Te podstawowe informacje uda nam się z łatwością zebrać dzięki automatycznemu przypisywaniu tagów sprzętowych do kontaktów w SALESmanago Marketing Automation. System przypisuje tagi oznaczające: system operacyjny i przeglądarkę internetową, dzięki czemu dowiadujemy z jakiego sprzętu i w jak im celu, korzystają nasi potencjalni klienci. Ta podstawowa wiedza to filar do dalszych działań mobilnych. Jeśli klienci mają urządzenia z systemami IOS, Android, Windows Phone to możemy pomyśleć o aplikacji mobilnej. Jeśli odwiedzają WWW przy ich użyciu to potrzebny będzie responsywny design, podobnie w wypadku wiadomości e-mail.
Social media
Dwie rzeczy powinny zadecydować o naszej obecności na portalach społecznościowych.
1. Czy do tej pory pozyskaliśmy klienta, który trafił do nas przez social media?
2. Czy i w którym portalu znajdują się nasi potencjalni klienci?
Jeśli mamy wejść na poważanie do social media, to tylko jeśli są tam konsumenci, którzy mogą zostać naszymi klientami. Jak to sprawdzić? Napewno przyda się analiza danych o pozyskanych klientach. Szczególnie interesujące będzie źródło pozyskania kontaktu do osoby, która stała się naszym klientem. Po drugie, czy w trakcie procesu zakupowego dokonywała interakcji przez social media. Nie tylko czy pozyskujemy tam kontakty jest ważne, ponieważ obecność w portalach społecznościowych może wpływać pozytywnie na podejmowanie decyzji zakupowych przez klientów. Jeśli dowiemy jaką rolę odgrywa obecność w social media, to będziemy mogli odpowiednio dopasować ich wykorzystanie to faktycznych potrzeb.
Przydatne artykuły:
Integracja SALESmanago Marketing Automation z aplikacjami facebook click apps
Zaistnieć w Social Media, czy nie zaistnieć? Oto jak to zrobić z Marketing Automation.
Jak efektywnie pozyskiwać potencjalnych klientów za pomocą Social Media?
Czas rzeczywisty – Real Time Marketing
Najważniejsze pytanie. Czy w naszym procesie sprzedażowym uda nam się wykorzystać moduł czasu rzeczywistego. Odpowiedzią jest to, czy konsumenci wymagają dostępu do danych w czasie rzeczywistym, czyli do najlepiej dopasowanej oferty/treści do ich potrzeb i zainteresowań?
Więcej na temat Real Time Marketingu:
Real-Time Marketing w systemach Marketing Automation
Personalizacja i dopasowanie treści w marketingu
Nie jest tajemnicą, że konsumenci oczekują indywidualnego podejścia i treści, które są dla nich interesujące. Dlatego odpowiednie podejście do tego tematu wymaga skoncentrowania się na konsumencie. Im lepiej uda nam się poznać konsumenta i proces w jaki podejmuje decyzję zakupową, tym lepiej zrozumiemy jakich treści potrzebuje na poszczególnych etapach. Od tego powinniśmy zacząć. Następnie pozostanie nam wybrać najlepsze metody przekazywania dopasowanej i personalizowanej treści. Niezależnie od sytuacji będziemy potrzebować 3 rzeczy: informacji o odbiorcach, treści i kanału komunikacji. Każdy z tych elementów może zabezpieczyć system Marketing Automation
Więcej:
Podstawowe sposoby wykorzystania dynamicznych treści na stronie WWW
Jak wykorzystać blog i materiały video do personalizacji komunikacji z klientem.
5 metod automatycznej personalizacji treści newslettera w Marketing Automation
4 kanały dostarczania indywidualnie dopasowanych i personalizowanych treści
Analityka
Dzisiaj każdy marketer może skorzystać z praktycznie nieograniczonej oferty narzędzi pozwalających na analizę praktycznie wszystkiego co dotyczy klientów i ich zachowania. Na pewno znajdziemy coś dla siebie i dlatego powinniśmy wykorzystać dostępne informacje. Analizując procesy sprzedażowe i marketingowe w firmie, lepiej zrozumiemy co i jak działa, gdzie potrzebna jest zmiana. Analizując działania prowadzone w firmie, warto zwrócić uwagę na:
10 najważniejszych kluczowych wskaźników efektywności w marketingu
Czy testy A/B pozwalają osiągać wyższe ROI? Wyniki badań MarketingSherpa.
Analiza kampanii sprzedażowych w SALESmanago Marketing Automation
Technologia chmury
Wykorzystanie rozwiązań opartych na technologii chmury staje się coraz bardziej powszechne. Przeniesienie ciężaru dokonywania obliczeń na danych i ich przechowywania na zewnętrzne serwery przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim dane są dobrze zabezpieczone, przed innymi dzięki szyfrowaniu i przed nami samymi w formie kopii zapasowych. Po drugie uzyskujemy dużo szybszy dostęp do informacji i łatwiejsze ich współdzielenie wewnątrz firm. Statystycznie 10% łatwiejszy dostęp do informacji to 14% wyższy przychód w firmie. Ta technologia faktycznie ułatwia wdrożenie nowych rozwiązań i usprawnienie procesów w firmie. W chmurze zalanie, kradzież czy awaria dysku twardego komputera nie grozi utratą cennych danych. Zmieniamy urządzenie i możemy pracować dalej.
Podsumowanie
Marketing to taka bardzo szeroka dziedzina i nie sposób poruszyć wszystkich elementów. W tym artykule poruszyliśmy kilka elementów, które warto przemyśleć zanim rzucimy się w wir działań marketingowych w nowym 2014 roku. Solidne przygotowanie się u podstaw da nam silne fundamenty dla każdej marketingowej akcji. Łatwiej będzie nam podejmować bieżące decyzje i budować nowe działania, gdy będziemy mogli się oprzeć na konkretnej wiedzy. Strategia marketingowa, którą przygotowaliśmy ma szansę zadziałać poprawnie tylko jeśli naprawdę zrozumiemy naszego konsumenta i jego oczekiwania, a następnie wokół nich zbudujemy i zrealizujemy strategię. Nowy rok daje nam szansę domknięcia pętli, czyli zrobienia podstaw dobrze i przygotowania się na nadchodzące innowacje.