Wiadomość powitalna (welcome message) to szczególny podtyp wiadomości transakcyjnej. Wysyłasz ją użytkownikowi po tym, jak podał Ci adres email (przy rejestracji, zapisie na newsletter, wypełnieniu formularza), by dobrze zacząć Waszą relację oraz zredukować późniejsze opt-outy. Ponieważ pierwszego wrażenia nie robi się dwa razy, zaprojektuj tę wiadomość starannie. Podpowiadamy, jakich słów użyć, by zachwycić odbiorcę.
1. Dziękuję
To proste, bezpretensjonalne, uprzejme słowo, które niesie dużo dobrych emocji. Pokazuje, że doceniasz zainteresowanie odbiorcy i że czujesz się przez niego wyróżniony.
- Dziękujemy za to, że chcesz dzielić się z nami…
- Dziękujemy, że możemy uczestniczyć…
- Cieszymy się, że dołączyłeś do grona… Dziękujemy!
2. Zmiana
Dzięki relacji z Twoją firmą coś powinno się zmienić w życiu klienta. Co obiecujesz? Poprawę zdrowia? Lepsze samopoczucie? Sprawniejszą organizację pracy? Zasugeruj, że nadchodzi zmiana.
- Gotów na..?
- Przygotuj się na…
- Przed Tobą …
Zawrzyj informację o tym, w jaki sposób możesz pomóc klientowi, jaki problem pomożesz rozwiązać. Pamiętaj, ze w tym zakresie obraz mówi więcej niż tysiąc słów. Możesz wykorzystać też opinie innych klientów oraz konkretne liczby, które przyciągną oko.
3. Dlatego
Klient chce czuć, że jego decyzje zakupowe są racjonalne (choć nie zawsze są). Sama obecność słów kojarzących się z uzasadnieniem buduje przekonanie, że decyzja była właściwa.
Należą do nich:
– Dlatego („Dlatego mamy dla Ciebie…”),
– Dlaczego („Dlaczego wybrało nas 7,000 klientów”),
– Czemu („Czemu warto organizować ślub z nami”),
– Bo („Bo jesteś najważniejsza”),
– Ponieważ („Ponieważ dbamy o…”).
Użyj wypunktowań, by dane były łatwiej przyswajalne.
Ta informacja ma mówić: „Podjąłeś dobrą decyzję i masz na to argumenty”.
4. Gwarancja, gwarantowany
Wzbudzisz w ten sposób poczucie bezpieczeństwa. Samo sformułowanie „Gwarantujemy regularną dostawę najciekawszych newsów” da czytelnikowi odczuć, że znajduje się w komfortowej sytuacji, gdzie jego korzyść jest zapewniona.
Warto też użyć słów „za darmo” – jeśli istnieją dobra, które oferujesz bezpłatnie.
5. CTA
Najczęstszy błąd w mailach powitalnych to brak call to action.
Za każdym razem, kiedy wysyłasz klientowi wiadomość, zadaj sobie pytanie: „Co on ma teraz zrobić?” Chodzi o to, by Twoja komunikacja była celowa. Kiedy wysyłasz wiadomość powitalną, chcesz by odbiorca poznał markę bliżej albo zrobił pierwsze zakupy. Dlatego zawrzyj w mailu czytelne CTA:
– Dowiedz się więcej
– Zobacz, dlaczego używamy tylko ekologicznych tkanin
– Poznaj naszych dostawców
– Skorzystaj ze zniżki powitalnej – 10%
Pomysły na maile powitalne
– Jeśli masz brand hero, to mail powitalny jest dobrym momentem na zaprezentowanie go,
– Odeślij do najbardziej popularnych artykułów na blogu lub tekstów dobrych na początek (np. mówiących o filozofii marki, może to być wywiad z założycielem lub słownik podstawowych pojęć, ebook z bazowymi informacjami, infografika),
– Zdjęcie Twojego zespołu (albo np. ekipy wolontariuszy, jeśli prowadzisz NGO) – uśmiechnięci, witacie nowego klienta,
– „Zacznij w 3 krokach”: przedstaw szybką instrukcje korzystania z Twojej usługi/ produktu,
– Możesz załączyć video tutorial,
– Historia marki – jeśli jest ekscytująca, jak w wypadku tych ciekawych biznesów. Jeśli nie – nie stosuj tego na siłę.
Wiadomość powitalna powinna zawierać podziękowanie, wskazanie na zmianę/ rozwiązanie problemu, argumenty dowodzące słuszności decyzji o zapisie/ zalogowaniu, gwarancję oraz CTA. Maile tego typu do jedno z najskuteczniejszych rozwiązań Marketing Automation – pozwalają systematycznie budować więź z klientem, w konsekwentny i spójny sposób, od pierwszego kontaktu po głęboka lojalność.
Dowiedz się więcej
Przeczytaj, jakich słów unikać w komunikacji z klientami
Kompendium email marketingu: najczęściej zadawane pytania