Zwiększ sprzedaż dzięki mailom transakcyjnym: 12 porad

At sign Strong Superhero Success Professional Empowerment StockMartwi Cię niskie OR Twoich newsletterów? Niepotrzebnie! Już teraz wysyłasz wiadomości, które są otwierane nawet 3 razy częściej – tylko nie zwracasz na nie większej uwagi i tracisz jedną z najcenniejszych okazji do komunikacji z klientem. Mowa o mailach transakcyjnych – superbohaterach email marketingu.

 

Email transakcyjny – cichy bohater

Mail transakcyjny to dynamiczna wiadomość 1-to-1 wysyłana automatycznie w odpowiedzi na akcję podjętą przez użytkownika. Należą do nich:

  • potwierdzenie zamówienia
  • zapis do newslettera
  • maile potwierdzające zmianę hasła
  • podziękowanie za wypełnienie ankiety
  • przypomnienie o złożonym a nieopłaconym zamówieniu, porzucone koszyki
  • podziękowanie za udział w wydarzeniu
  • wiadomości powitalne
  • powiadomienia o zbliżającym się terminie wygaśnięcia umowy
  • powiadomienia o komentarzu
  • z linkiem do pobrania materiału

Według raportu Experian maile transakcyjne generują 2 do 5 razy wyższy zysk per email niż masowe wysyłki. Wynika to także z faktu, że Twoi użytkownicy otrzymują znacząco mniej maili transakcyjnych niż promocyjnych. Te niepozorne wiadomości mają ogromną moc!

Cele mali transakcyjnych: zasada 20%

Maile o tak imponujących statystykach aż proszą się o marketingowe wykorzystanie. Pamiętaj jednak, by przy okazji nie przysłonić ich głównego celu. Jeśli klient chce zresetować hasło, powinien mieć czytelnie wyeksponowany przycisk, którym może to zrobić, a nie poszukiwać linka wśród ofert.

Podczas projektowania szablonu miej w pamięci, że Twoja wiadomość ma cel prymarny (zawarcie linka, przekazanie konkretnej informacji) oraz cele marketingowe (sugestia komplementarnego produktu, podziękowanie, tworzenie wizerunku marki).

Dlatego przyjmij jako standard, że możesz zagospodarować na komunikację marketingową 20% treści wiadomości transakcyjnej.

Dobre praktyki

Aby Twoje maile transakcyjne były skuteczne, wykorzystaj poniższe sposoby:

  1. Czas: zadbaj, by wiadomości wychodziły we właściwym czasie. 10 minut oczekiwania na potwierdzenie złożenia zamówienia to zdecydowanie za długo.
  2. Zawrzyj podziękowanie. Po prostu.
  3. Brzmij po ludzku. Wiadomości transakcyjne są generowane automatyczne i często wyglądają jak dowód naprawdę złej automatyzacji. Bezpłciowe zdania, urzędowy styl… Konkretnie nie znaczy oficjalnie!
  4. Personalizuj. Dodaj imię, dopasuj komplementarny produkt do historii zakupowej czy zainteresowań użytkownika. Wykorzystaj Marketing Automation!
  5. Zadbaj o ich responsywność. 48% klientów czyta maile na urządzeniach mobilnych.
  6. Wykorzystaj stopkę – nawet w mailu ze zmianą hasła. Polinkuj do bloga, social media, zawrzyj krótkie hasło czy motto firmy
  7. Wykorzystaj elementy nawigacji strony: np. belki z kategoriami, która znajduje się na stronie głównej. Podobnie zadbaj o spójność wizualną z Twoja stroną. Dzięki temu łatwiej będzie klientowi połączyć maila z marką, zaś polinkowane kategorie nawiązujące do nawigacji strony dodatkowo zachęcają do dalszych zakupów.
  8. Bądź czytelny. Usuń nadmiar tekstu. Stosuj wypunkowania lub małe tabele.
  9. Proś o recenzje produktu. Statystycznie 10% klientów odpowiada na taki email, ale bardzo warto inwestować w recenzje użytkowników . Są postrzegane jako 12 razy bardziej wiarygodne niż opis producenta.
  10. Zamieść przyciski social media.
  11. Zawrzyj zdjęcia. Zwiększą CTR.
  12. Mierz ich skuteczność. Maile transakcyjne możesz optymalizować oraz mierzyć ich skuteczność. Czasem mała zmiana (np. przesunięcie banera z ofertą czy boksu z polecanym produktem komplementarnym) wprowadza ogromna różnicę.

Najczęstsze błędy

Najlepszym kryterium sprawdzania maili jest zadanie sobie pytania: „Co użytkownik ma teraz zrobić?”. Jeśli kształt wiadomości jasno na to wskazuje (czytelny buton, dobrze wyeksponowana informacja kontaktowa, działający link, zrozumiały temat), możesz dodać swój promocyjny smaczek – baner, boks ze zdjęciem komplementarnego produktu, linki do najchętniej czytanych tekstów na blogu. Jeżeli jednak prymarny cel nie jest zrealizowany – skoncentruj się na nim.

Czemu użytkownik jest zagubiony?

  1. Brak adresu kontaktowego. Jeśli transakcja się nie udała, użytkownik powinien wiedzieć, kogo zapytać lub poprosić o wsparcie (i to Tobie powinno na tym zależeć). Jeśli informujesz o wysłaniu towaru, klient może chcieć zapytać, czy może zmienić adres wysyłki albo poinformować o wyjeździe albo chęci otrzymania przesyłki pod innym adresem. Zwróć szczególna uwagę na maile informujące o kłopocie czy i tym, że coś się nie udało. Jeśli płatność nie przeszła, podaj adres email biura obsługi czy innej osoby, do której można się zwrócić z prośbą o wyjaśnienie i pomoc.
  2. Niejasny tytuł. „Zamówienie numer 90975567t643244343454656567”, „Twoja rejestracja” – to nic nie mówi użytkownikowi. Podobnie unikaj przekombinowania: temat ma się odnosić do prymarnego celu wiadomości i konkretnie wskazywać o jaki produkt/ wydarzenie/ pobrany materiał chodzi. Nie pamiętamy numeru zamówienia – pamiętamy, że kupiliśmy toster.
  3. Strona bierna i inne formuły sztucznej oficjalności. Zamówienie zostało wysłane do magazynu i oczekuje na finalizację. Zakup zostanie wysłany w przeciągu 5 dni roboczych. Wiadomość została wygenerowana automatycznie… Wiemy, że traktujesz klientów poważnie, ale powaga nie oznacza nadęcia. Pisaliśmy już o tym, czemu nie przepadamy za stroną bierną – bo dodaje ciężkości i wydłuża tekst, nie dodając żadnej wartości. O ile w B2B taka oficjalna surowość może mieć czasem uzasadnienie (przetestuj – niektórzy klienci lubia się czuć jak w urzędzie), o tyle jeśli sprzedajesz kapcie w kształcie zwierząt i w potwierdzeniu zamówienia piszesz „Zamówienie zostało przyjęte do realizacji”, tracisz okazję do budowania marki i nudzisz klienta.
  4. Za dużo tekstu. Pisaliśmy powyżej o celach wiadomości. Najłatwiej je zgubić w nadmiarze tekstu. Wyrzucaj bez żalu!

Maile transakcyjne, choć rzadko wykorzystywane, maja wielką moc. Jeśli zadbasz o klarowność, jasność celu prymarnego oraz sprawnie wplecioną, spersonalizowaną ofertę marketingową znacząco zwiększą Twoją sprzedaż.

Czytaj więcej:

– Jak stworzyć maile transakcyjne w SALESmanago – o dynamicznych mailach

– Najczęściej zadawane pytania: kompendium email marketingu.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.