7 sposobów na to, by odbiorcy naprawdę czytali Twój newsletter

Właściwe słowa klucze w temacie? Oszukiwanie algorytmów? Zaklęcia? Nie. Prawda jest brutalnie prosta: ludzie czytają Twój newsletter, bo wiedzą, że jest wartościowy. I to właśnie reakcje realnych użytkowników determinują, czy Twój mailing ląduje w spamie. Co więc zrobić, by użytkownicy Cię czytali? Na początek zobaczyć, że maile dzielą się na zakupowe i do czytania. Potem zastosuj najlepsze rozwiązania marketingu treści.

Cel newslettera

Możemy podzielić kampanie emailowe rozmaicie:

– na masowe i dynamiczne 1-to-1 ,

– na długie i krótkie,

– na wysyłane często lub rzadko.

My proponujemy dziś, byś przyjrzał się im przez pryzmat ich celu: jak ma zareagować użytkownik? Co ma zrobić? Tu istnieją tylko 2 opcje. Mailingi mają skłonić użytkownika albo do zakupu (zapisu, rejestracji – jednej konkretnej akcji, często powiązanej z zapłatą), albo do zapoznania się z jakąś treścią. W skrócie mówiąc, maile dzielą się na 2 typy: „Kup” i „Czytaj”.

Maile typu „Kup”

Ten pierwszy typ najlepiej działa w przypadku maili transakcyjnych: innymi słowy, ludzie lubią kupować to, co już oglądali (przeciez lubimy te piosenki, które już znamy!). Rzadko wydajemy spontanicznie pieniądze na coś, o czym nie mamy pojęcia.

Dlatego, jeśli chcesz, by użytkownik coś kupił:

  • Wyślij maila transakcyjnego (w reakcji na inny zakup lub na zapoznanie się z jakąś częścią Twojego katalogu; np. jeśli ktoś przeczytał Twój artykuł o spodniach ogrodniczkach, podeślij mu ofertę takich spodni),
  • Bądź zwięzły: usuń niepotrzebne informacje i skup się na cechach produktu oraz ekspozycji buttona zakupu.
  • Taki mailing ma być krótki.
  • Użyj personalizacji, zwróć się do użytkownika po imieniu.

Kluczem jest tu wysyłanie oferty sprzedażowej wtedy, gdy mamy sygnały dotyczące zainteresowania zakupem.

Maile typu „Czytaj”

Jednak nie zawsze chcemy, by użytkownik kupował. Nie wszystkie towary można regularnie uzupełniać (trudno wymieniać garnitur sprzętu AGD co dwa tygodnie), ale chcemy pozostać w kontakcie z klientem, który raz już u nas kupił.

Właśnie temu służą newslettery do czytania. Mogą one:

  1. Wzbogacać wiedzę, dostarczając rzetelnych informacji z branży,
  2. Zawierać porady i wskazówki dotyczące użytkowania tego produktu, który użytkownik już posiada,
  3. Informować o nowinkach (w tym nowościach w naszej ofercie),
  4. Zaznajamiać z ekspertami,
  5. Wskazywać na produkty komplementarne,
  6. Dostarczać lżejszych, bardziej rozrywkowych treści (o ile branża i typ naszych czytelników na to pozwala).

Wszystkie powyższe rodzaje treści mają w szerszym horyzoncie wymiar sprzedażowy. Pomagają nam utrzymać kontakt z czytelnikiem, pokazać mu nowe produkty, które będzie mógł kiedyś kupić, budować zaufanie.

Newslettery bez sensu

Z naszej typologii wynika, że najczęściej występujący typ newslettera nie daje się nigdzie przyporządkować, bo … nie wiadomo, co użytkownik ma zrobić. Mowa tu o klasycznej prezentacji losowo wybranych produktów z oferty.

Np. Najlepsze suszarki dla Ciebie – 25%

Albo: Czerwiec miesiącem jarmużu. Dania z jarmużem taniej o 30%

Ale przecież ja nie lubię jarmużu, myśli użytkownik. Ale ja mam już suszarkę, a nawet dwie.

Ten email nie ma dla mnie kompletnie żadnej wartości!

Czy widzisz, jak kursor użytkownika kieruje się ku przyciskowi „Oznacz jako spam”?

Lekcje marketingu treści

Jeśli chcesz utrzymywać kontakt ze swoimi klientami, nie musisz ich bombardować losowymi ofertami. Zamiast tego możesz oferować im dobre treści, realizujące cele wskazane powyżej. Pamiętaj, że email marketing stanowi element marketingu treści i powinien realizować jego postulaty. Jak więc pisać maile, które będą czytane?

  1. Zróżnicowana treść: nuda! Największy grzech newsletterów, jakby marketerzy byli przerażeni, że gdy puszczą wodze wyobraźni, czytelnicy natychmiast się obrażą. Obok eksperckiego artykułu typu „Jak..”, dodaj ranking czy tekst z przymrużeniem oka. Nie bój się od czasu do czasu odejść od głównego tematu. Dobrze zadziałają też nieoczekiwane skojarzenia. Twoje treści powinny przypominać magazyn.
  2. Wysiłek zbiorowy. Wykorzystuj wywiady czy historie sukcesu Twoich klientów, współpracuj z innymi twórcami treści (np. blogerami branżowymi). Odwoływanie się do pomocy innych pozwoli Ci dostarczać różnorodny materiał.
  3. Wysyłaj newslettery wtedy, kiedy użytkownicy chcą je czytać. Wiemy, że środa jest super i że statystycznie najwięcej osób czyta maile wtedy, ale przecież możesz – z użyciem Marketing Automation – wysłać mailing takiego dnia i o takiej godzinie, kiedy dany, indywidualny użytkownik jest najbardziej aktywny.
  4. Zamieść w newsletterze butony social media. Im więcej okazji dasz użytkownikowi do podzielenia się Twoja treścią, tym bardziej prawdopodobne, że to zrobi.
  5. Przyjazne na urządzeniach mobilnych. Więcej maili otwieranych jest na urządzeniach mobilnych niż w przeglądarkach. Tworzenie responsywnych kreacji nie musi być jednak trudne – w SALESmanago zrobisz to w prostym kreatorze drag&drop.
  6. Testuj. Badaj reakcje realnych użytkowników – są ważniejsze od teoretycznych konceptów. Bez testów A/B nie sposób sobie wyobrazić skuteczny marketing. To one pomagają wychwycić drobiazgi, które robią ogromną różnicę.

(jak przeprowadzić testy A/B – infografika)

Przydatne artykuły o zarządzaniu treścią:

Content Curation

4 darmowe narzędzia do tworzenia mikro-treści

Czy powinieneś używać marketingowych frazesów? (tak!)

Kluczem do skutecznego email marketingu jest umiejętność odpowiedzenia sobie na pytanie: co użytkownik ma zrobić dalej, i dopasowania właściwej formy do danego komunikatu.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]