E-Commerce jest jednym z najczęściej wdrażających Marketing Automation sektorów na rynku. Dzisiaj do grona platforma sklepowych zintegrowanych z SALESmanago dołączyła kolejna, jedna z największych i najczęściej wykorzystywanych PrestaShop. Dzięki nowej integracji w zaledwie kilku kliknięciach każda firma korzystająca z tej platformy uzyska dostęp do pełnej funkcjonalności systemu i w pełni zintegruje swój sklep z narzędziem.
PrestaShop należy do tej samej rodziny platform sklepowych co np. Magento. Z prawie 4 milionami pobrań i liczbą 310 wbudowanych funkcji jest jednym z najważniejszych rozwiązań e-commerce na świecie i pewnym numerem 1 w Europie. Oprogramowanie budowane jest przez 70 ekspertów, których głównym celem jest spełnienie oczekiwań użytkowników i umożliwienie im osiągnięcia sukcesu w e-handlu. Dlatego firma zdecydowała się udostępnić swoje oprogramowanie w modelu opensource i w pełni bezpłatnie. W charakter PrestaShop idealnie wpisuje się integracja z systemem SALESmanago Marketing Automation, który uzupełnia funkcje sklepowe możliwością prowadzenia działań marketingowych i sprzedażowych.
SALESmanago Marketing Automation identyfikuje i monitoruje zachowanie konkretnych osób na stronie WWW sklepu oraz w realizowanych działaniach marketingowych i sprzedażowych. Na tej podstawie powstaje profil behawioralny każdego potencjalnego i aktualnego klienta firm. W oparciu o informacje o zachowaniu osób system automatycznie segmentuje klientów i pozwala uruchamiać automatyczne spersonalizowane komunikaty w wybranym przez operatora kanale marketingowym. Dodatkowo dane behawioralne mogą zostać automatycznie uzupełnione o informacje transakcyjne, dzięki czemu zupełnie inne wiadomości otrzyma osoba, która kupuje coraz mniej, coraz więcej lub jej zakupu utrzymują się na stałym poziomie. Stosując Marketing Automation sklepy internetowe zaczynają docierać z informacjami i ofertami idealnie dopasowanymi do preferencji każdego z klientów w odpowiednim czasie i kanale komunikacji.
Integracja SALESmanago Marketing Automation i PrestaShop
Połączenie obu rozwiązań opiera się na instalacji w platformie sklepowej specjalnie opracowanej wtyczki(pluginu). Techniczna instrukcja uruchomienia integracji znajduje się tutaj: Integracja z platformą sklepową PrestaShop
Co obejmuje i jak przebiega integracja?
Integracja polega na zainstalowaniu wtyczki i podaniu kilku informacji niezbędnych do skutecznego połączenia systemów. Zaczynamy od zalogowania się w obu platformach następnie wykonujemy 3 proste kroki.
1. Umieszczamy kod monitorujący SALESmanago
Wdrożenie kodu monitorującego polega na skopiowaniu go z SALESmanago z menu Ustawienia>Integracja i wklejeniu do pliku footer.tpl w PrestaShop. Musimy pamiętać aby nie dokonać żadnych zmian w kodzie monitorującym.
2. Instalujemy wtyczkę(plugin)
W panelu PrestaShop w zakładce moduły wybieramy opcję „dodaj nowy moduł” i następnie wybierz plik. Tutaj wybieramy pobrany wcześniej plugin SALESmanago i klikamy prześlij moduł. Zaraz po instalacji wprowadzamy kilka podstawowych parametrów niezbędnych do autoryzacji połączenie między systemami. Wszystkie znajdziemy w zakładce SALESmanago>Ustawienia>Integracje. Będziemy potrzebować:
- ID klienta;
- API Secret;
- e-mail;
- endpoint.
3. Integrujemy newsletter i zgody na wysyłki marketingowe
Integracja wysyłek newsletterów i przekazywania zgód na otrzymywanie wiadomości marketingowych oraz ich wycofywania odbywa się całkowicie automatycznie. Jednak, żeby było to możliwe musimy zrobić dwie rzeczy. Pierwsza będzie polegać na zmianie kilku parametrów w odpowiednim pliku w PrestaShop. Druga to wklejenie linków Opt-in/Opt-out callbacks. Dzięki nim możliwe jest automatyczne przesłanie między systemami informacji, że dany użytkownik właśnie wyraził lub cofnął zgodę. Dokładny opis koniecznych zmian dostępny jest tutaj: Integracja z platformą sklepową PrestaShop
Po zainstalowaniu wtyczki nastąpi:
- Integracja formularzy na stronie sklepu:
- Formularz rejestracji nowego użytkownika
- Formularz logowania do sklepu dla istniejących użytkowników
- Formularz zapisu na newsletter
- Koszyk zakupowy – automatyczna informacja o dokonywanych zakupach i porzuceniu koszyka
- Automatyczna synchronizacja zgód na otrzymywanie wiadomości marketingowych
- Rozpoczęcie monitorowania kontaktów w sklepie internetowym
- Integracja i przesłanie wszystkich danych o użytkownikach z platformy sklepowej do SALESmanago Marketing Automation
Opisana wtyczka została stworzona we współpracy z firmą Waynet, która zajmuje się tworzenie rozwiązań dedykowanych dla e-commerce.
Co zyskujemy dzięki integracji
1. Identyfikacja i monitorowanie zachowania osób wchodzących do sklepu internetowego
System monitoruje zachowanie konkretnych osób przeglądających ofertę sklepu. W dużym uproszczeniu pełni rolę klasycznej ekspedientki, która śledzi ruch wszystkich klientów wewnątrz sklepu i obserwuje jakimi i jak bardzo produktami są poszczególni z nich zainteresowani. Na tej podstawie buduje ich profil. Dzięki temu wiemy czym dokładnie są zainteresowani poszczególni użytkownicy i na jakim etapie podejmowania decyzji zakupowej obecnie się znajdują. Pozwala to automatycznie reagować w kluczowych sytuacjach komunikując się z klientem i pomagając mu podjąć decyzję o zakupie.
2. Dynamiczne wiadomości e-mail z dopasowaną ofertą
Posiadając wiedzę jakimi produktami są zainteresowani poszczególni klienci, kiedy odwiedzają stronę WWW możemy bardzo dokładnie targetować wysyłane im oferty. System automatycznie wybiera produkty, którymi jest zainteresowany konkretny klient, umieszcza w szablonie wiadomości i wysyła w odpowiednim momencie. Bardzo często taka oferta wysyłana jest kiedy klient odwiedzi sklep, przejrzy kilka produktów ale w trakcie wizyty nie dokona zakupu. Wtedy system automatycznie generuję taką wiadomość i wysyła np. 3h od wizyty. Tego typu wiadomości dopasowane pod względem czasu i treści wysyłki do indywidualnego odbiorcy osiągają średnio 400% wyższe wskaźniki konwersji, ich OR i CTR dochodzi do odpowiednio 44% i 18%.
3. Wiadomości e-mail z porzuconym koszykiem
Jeszcze ważniejszym sygnałem świadczącym o chęci dokonania zakupu jest dodanie produktów do koszyka zakupowego. Zdarza się że klienci nie kupują produktów, które dodali do koszyka. Wtedy mówimy o porzuconym koszyku. W takiej sytuacji SALESmanago może automatycznie wysłać zawartość porzuconego koszyka wraz z ofertą rabatu lub darmowej wysyłki. Automatyczne wysyłanie wiadomości e-mail zawierających porzucony przez klienta koszyk i przypominający o możliwości jego wykupienie skutecznie ograniczają ilość porzuceń. Dodatkowo często wpływa na zwiększenie średniej wartości zakupów, gdyż klienci starają się maksymalnie wykorzystać stały koszt dostawy.
4. Rekomendacje produktowe na stronie sklepu
Mechanizm, który dopasowuje produkty wysyłane w wiadomości e-mail do profilu użytkownika może równie skutecznie wyświetlać dopasowane produkty w formie ramek produktowych na stronie internetowej sklepu.
5. Dopasowane i personalizowanie formularze kontaktowe
Formularz kontaktowy, również może dopasowywać się do zachowania osób odwiedzających stronę WWW. W zautomatyzowany sposób może dopasowywać swoją treść do przebiegu wizyty anonimowych i zidentyfikowanych użytkowników strony WWW. Dzięki temu zaoferuje on pomoc przy wyborze produktu, którego poszukuje dany klient. Im lepiej dopasowana treść formularza kontaktowego do potrzeb poszczególnych klientów, tym więcej konwersji i pozyskanych kontaktów.
Więcej informacji na temat wykorzystania Marketing Automation w e-Commerce można znaleźć TUTAJ.