Pierwsze prace 12 słynnych przedsiębiorców. Jak zaczynali Warren Buffet, Jeff Bezos czy Henry Ford?

Ship made of dollar on top of coins on a sky background

Kim byli wielcy przedsiębiorcy zanim stali się wielkimi przedsiębiorcami? Nie zawsze droga wiedzie przez osławiony start-upowy garaż, gdzie wykluwają się wiekopomne idee. Czasem początki są dużo bardziej prozaiczne … i zaskakujące. Przyszli biznesmeni sprzedają gazety i hamburgery, uczą dzieciaki pływać, marzą o karierze pianistycznej, są modelkami, jeżdżą karetką lub odbierają od Ciebie brudne ubrania.


Wygraj Zerowy Moment Prawdy. Pobierz ebooka 


 

1. Warren Buffet

Słynny inwestor i przedsiębiorca zaczynał niepozornie, rozwożąc gazety i sprzedając gumę do żucia. Pracował również w sklepie spożywczym swojego dziadka oraz był dilerem samochodów. Jego pierwsze zeznanie podatkowe pochodzi z 1944r. Odliczył sobie w nim 35 dolarów za rower i zegarek, używane w pracy.

 

2. Marta Stewart

Choć dziś jest dla nas raczej kobietą – instytucją, właścicielką medialnego imperium i strażniczką czystości, zaczynała niepozornie. Jako nastolatka pilnowała dzieci i zaczęła karierę modelki, co pozwoliło się jej utrzymać w czasie studiów. Po zdobyciu dyplomu pracowała jako maklerka przez 5 lat.

 

3. Sam Walton

Założyciel Wal-martu, obecnie największego sklepu świata, dorastał w czasach Wielkiej Depresji, gdzie każda para rąk do pracy była na wagę złota. Chłopiec doił krowy, butelkował mleko i rozwoził je do klientów. Rozwoził też gazetę Columbia Daily Tribune oraz sprzedawał prenumeratę.

4. Henry Ford

Człowiek, który zrewolucjonizował nasze myślenie o pracy i zarządzaniu (a wiele z jego maksym nie straciło na aktualności do dziś), zaczynał niepozornie, jako zegarmistrz. Fascynowały go precyzyjne mechanizmy, co przełożyło się na rozwój jego zainteresowań. Rozważał nawet założenie własnej produkcji tanich zegarków.

 

5. Rosalía Mera

Koncern Inditex (m.in. Zara) kojarzy Ci się jedynie z Amancio Ortegą? Cóż, założycieli było dwoje, zaś Rosalia była nie tylko najbogatszą kobietą w Hiszpanii, lecz także najbogatszą „self-made woman” na świecie. Nie odziedziczyła fortuny, nie wyszła za zamożnego mężczyznę. Zdobyła wszystko własnymi rękami.

Zaczynała jako krawcowa – rzuciła szkołę w wieku 11 lat, by pracować, i szybko zorientowała się, ile pieniędzy inni robią na jej rzemiośle. Potem stworzyła też własną linię bielizny (uznawanej za ryzykowną w tamtych czasach). W 1975 razem z mężem założyli Zarę.

 

6. Blake Mycoskie

Założyciel TOMS Shoes, w koledżu założył pralnię, a dokładniej usługę polegającą na odbieraniu brudnych ubrań bezpośrednio od klienta, praniu i dowożeniu czystych.

O jego misji pisaliśmy więcej w poście Odziać dzieci, nakarmić lwy i jeszcze na tym zarobić. Dwa niezwykłe, inspirujące biznesy.

 

7. Jeff Bezos

Dziś jest cesarzem ecommerce, ale zanim powstał Amazon, Bezos przez 12 lat pracował okresowo na ranczu swojego dziadka.

 

8. Sally Osberg

Prezes fundacji Skoll, która pomaga przedsiębiorcom działać na rzecz społeczności, zaczynała jako instruktorka pływania. Na basenie uczyła maluchy, jak pokonać strach przed wodą.

Podczas kursu na instruktora Sally niechcący zdzieliła ciosem jujitsu egzaminatorkę, która – zgodnie z protokołem testu – próbowała ją utopić.

 

9. Thomas Edison

Wiele z tego, co wydarzyło się w młodości Edisona, nadaje się na osobną książkę. Jako niesforny uczeń lekceważył szkołę, za to lubił przeprowadzać eksperymenty na własną rękę. W jednym z nich kazał koledze połknąć dużą ilość proszku musującego w nadziei, że wytworzy on w żołądku gaz, a chłopiec uniesie się nad ziemię jak balon.

Zanim usprawnił wiele wynalazków (m. in. telefon Bella) czy wymyślił inne (jak żarówkę) i założył własną firmę, pracował sprzedając słodycze i gazety w pociągu, miał też kramik z warzywami.

 

10. Cher Wang

Współzałożycielka i prezes HTC urodziła się w rodzinie bogatego tajwańskiego przedsiębiorcy. Wysłana na studia do USA (m.in. Berkeley), Cher chciała zostać pianistką, jednak koniec końców wybrała ekonomię. Później pracowała w branży IT, a spora część jej pracy polegała na noszeniu komputerów, które miała sprzedać. Wtedy zaczęła marzyć o tym, by te urządzenia mogły być mniejsze i lżejsze.

11. Walt Disney

Walt Disney to postać kontrowersyjna z uwagi na swoje mocne polityczne przekonania: patriotyzm kazał mu zarówno donosić na kolegów, być informatorem FBI (trwała zimna wojna, a Walt z całą mocą zwalczał komunistów w Hollywood) czy przerabiać legendarne baśnie, jak Kubuś Puchatek, zgodnie z własnym, amerykańskim wyobrażeniem o wartościach.

Ten sam patriotyzm kazał mu pracować jako kierowcy ambulansu. Podczas I wojny światowej nie przyjęto go do wojska z powodu zbyt młodego wieku, więc zaciągnął się do Czerwonego Krzyża i został wysłany do Francji, gdzie jeździł karetką.

 

12. Scott Harrison

Założyciel charity:water, ogromnej organizacji charytatywnej zajmującej się dostarczaniem pitnej wody dla potrzebujących, zaczynał w McDonalds. Przyjmował zamówienia, sprzątał stoliki, a nawet rozdawał ulotki przebrany za hamburgera.

 

Źródła

Business Insider

Time

The Independent

Emily Chirn

Znajdź nas na Facebooku

Dowiedz się więcej

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]