Marketing: ludzki, intrygujący, empatyczny. Co po kryzysie inbound?

stock-image-1544868Marketing nie znosi próżni ani zastoju, a pojęcie inbound chyba zagrzało już miejsce na zbyt długo. Oparte na założeniach Setha Godina oraz koncepcji marketingu za przyzwoleniem („permission marketing”), podejście to zakłada, że komunikaty marketingowe powinny do nas przychodzić, kiedy ich poszukujemy, a nie przeszkadzać w wykonywaniu innych czynności. W praktyce oznacza to położenie nacisku na marketing treści, SEO oraz media społecznościowe oraz rezygnację z agresywnych technik push (telemarketing, banery, popupy). Jednak specjaliści coraz częściej deklarują, że widzą niedostatki marketingu inbound.


Niezwykłe doświadczenie zakupowe. Pobierz darmowego ebooka z praktycznymi poradami dla e-sklepów


 

Krytyka marketingu inbound

Podnoszą się głosy krytyczne, które zwracają uwagę na jego idealizm oraz trudność w osiąganiu efektów sprzedażowych.

 

Jakie są strategie krytyki inbound? Z jednej strony podnoszą się głosy mówiące o tym, że rewolucja mobilna zmieni sposób, w jaki korzystamy z internetu, które zbliży się coraz silniej do logiki push, sprzecznej z myślą pull, na której oparty jest inbound. Taką tezę – o przyszłości internetu jako interntu push- stawia m.in. Dries Buytaert.

 

=>Przeczytaj więcej w naszym poście o śmierci inbound

 

Zresztą, bardzo często praktycy łączą rozwiązania inbound ze strategiami push, by zapewnić treściom, które produkują, większą publiczność: po prostu nie chwalą się tym głośno.

 

Druga linia krytyki akcentuje coś innego. Jak zauważa Neil St. Clair, inbound często zachęca marketerów do przesadzania z automatyzacją. Specjaliści kładą tak duży nacisk na edukację, lead nurturing, welcome cycles i inne kampanie typu drip, że kontakt z ludzkim sprzedawcą jest bardzo odwleczony i następuje dopiero po miesiącu. Przekłada się to na skuteczność sprzedażową: sprzedaż to ludzka rzecz. Bierze się z zaufania, z poczucia więzi międzyludzkiej. Nawet najlepiej zaprojektowana wiadomość automatyczna, idealnie dopasowana do kontekstu, wciąż jest automatyczna, wciąż nie jest do końca ludzka, interaktywna.

 

Marketerzy w poszukiwaniu człowieka

 

Jeżeli przyjrzeć się uważnie publikowanym w ciągu ostatnich 3 lat pozycjom zobaczymy, że marketerzy tęsknią za człowieczeństwem, mówiąc pompatycznie.

Wspomnijmy choćby o:

  • manifeście „Welcome to human era” z 2013,
  • Human to Human” Bryana Kramera. Autor stawia tam tezę, że skończyła się era ścisłego podziału na marketing b2b i b2c, bowiem tym, czego klienci oczekują dziś najbardziej, jest traktowanie ich po ludzku: empatia, brak nachalnych komunikatów sprzedażowych, partnerski dialog.
  • To Sell is Human” Daniela Pinka. Szukamy ludzkiego aspektu sprzedaży. Coraz więcej w konsumentach oporu wobec handlowców recytujących wyuczone skrypty! Stąd z jednej strony popularność modeli sprzedaży elastycznej (agile, dopasowanej do kontekstu i opartej na szybkich reakcjach na zachowania leada) oraz redefinicja pojęcia sprzedaży jako takiego. Pink pisze, że właściwie każdy z nas jest sprzedawcą. To najbardziej uniwersalna część ludzkiej natury, bowiem na co dzień staramy się przekonać innych do naszych pomysłów, sprzedać im je: sprawić, by ktoś wykonał jakiś wysiłek na rzecz naszego celu. Kiedy skłaniasz dzieci do pójścia spać, sprzedajesz im wyprawę do łóżka; kiedy przekonujesz kumpli do wyjazdu na ryby, sprzedajesz im ten pomysł, kiedy idziesz na rozmowę kwalifikacyjną, sprzedajesz siebie. W związku z tym, powiada Pink, sprzedaż i marketing, jako uniwersalne domeny ludzkie, powinny opierać się na tym, co ludzkie – czyli na emocjach i empatii. Kiedy kupujemy? Kiedy odczuwamy zaufanie, czujemy się bezpiecznie. Czy zdarza Ci się kupować od firm, które budzą w Tobie negatywne emocje?

 

Człowiek: społeczny i ciekawski

Wróćmy więc do Neila St. Claira i jego krytyki inbound. Wskazuje on na fakt, że nadmiar automatyzacji i brak ludzkiego podejścia przekłada się na niższą sprzedaż, ponieważ sprzedaż wymaga osobistego kontaktu. Czym jest jednak ten aspekt ludzki? Neil wskazuje na 2 cechy, które nas wszystkich łączą, i które powinny zostać wykorzystane w marketingu.

  • Przynależność do wspólnoty: Człowiek jest istotą społeczną, która przynależy do grupy i chce czuć się jej częścią. Marki mogą to wykorzystywać nie tylko przez spożytkownaie mediów społecznościowych, ale i przez pogłębione zrozumienie grup, do których mówi, lepsze targetowanie, stosowanie dowodów społecznych, sprzyjanie budowaniu więzi.
  • Ciekawość: Ludzie szukają wyjątkowych wrażeń, szukają niezwykłych treści, chcą, żeby inni ich zaskakiwali.

 

Intrigue marketing: świetna treść, targetowanie + kontakt z człowiekiem

Wniosek? Neil St. Clair wyprowadza z tych diagnoza koncepcję marketingu intrygującego (intrigue marketing), który nie tyle przeciwstawia się filozofii inbound, co nieco ją modyfikuje. Jak?

 

Wciąż kładziemy nacisk na wartościowe treści. Jednak w tej optyce o ich wyprodukowaniu zaczynamy dystrybucję opartą o precyzyjne targetowanie (np. w social media) i staramy się jak najszybciej przejść w tryb komunikacji realnej, z ludzkim odbiorcą. Innymi słowy, lokalizujemy i przyciągamy leada dzięki treściom, po czym zaczynamy jak najszybciej komunikację w trybie H2H. Po prostu piszemy ręcznie do potencjalnego odbiorcy. Dzięki temu z jednej strony wyzyskujemy efekt wow, z drugiej jak najszybciej przechodzimy do budowania relacji sprzedażowej.

 

Ale to, co ma odróżniać to podejście, to nacisk na kontakt międzyludzki: na szybkie przerzucenie leada do obróbki przez sprzedawcę, jednak ten sprzedawca nie tyle chce wcisnąć produkt, co edukuje i tworzy atmosferę zaufania.

 

Marketing Automation wciąż pozostaje fundamentalne

Oczywiście, w takim ujęciu wciąż potrzebujemy rozwiązań Marketing Automation, lecz traktujemy je nieco inaczej: zamiast nacisku na kampanie typu drip, kładziemy nacisk na segmentację, integrację z social media, targetowanie wiadomości oraz alerty dla działu sprzedaży i zaciśnięcie współpracy między działami marketingu i sprzedaży.

 

Intrigue marketing, H2H: prowokują do namysłu

Czemu warto się nad tym zastanawiać? Nie ma co się przywiązywać do terminów takich jak „Intrigue marketing” czy „H2H”. W niektórych firmach (gdzie obrabiane jest mniej leadów) inspiracja tym pomysłem może przynieść świetne efekty, jednak w dużej firmie, gdzie leadów jest więcej, takie rozwiązanie nie będzie mieć sensu.

 

Rzecz w tym, by zobaczyć, jakie niedostatki mogą się kryć w podejściu inbound (jak w każdej uniwersalnej, ogólnej koncepcji), pozostać krytycznym wobec mód oraz starać się przeróżne marketingowe teorie dopasowywać do własnych możliwości.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]