Klienci, których nie chcesz. Czemu powinieneś tworzyć negative Buyer Persona?

Businessman refusing by backing offKiedy wyobrażasz sobie swojego przyszłego klienta, tworzysz Buyer Persona czy opracowujesz strategię komunikacji, rzadko myślisz o tych, których NIE chcesz uwzględniać. Lekceważysz osoby, które NIE będą Twoimi klientami, do których NIE adresujesz swoich usług, które NIE będą zadowolone z tego, co oferujesz.

To błąd. Zrozumienie, czego (kogo) nie chcesz to klucz to realistycznego i precyzyjnego opisu Twojej grupy docelowej. Innymi słowy: aby dotrzeć do klienta, musisz wiedzieć, kto nim nie jest. Omówimy to na podstawie tworzenia tzw. negative Buyer Persona, które będziemy nazywać personami negatywnymi lub nie-klientami.

Co to jest Buyer Persona?

Buyer Persona to reprezentacja, obraz Twoich idealnych klientów. Tworzysz ją, zestawiając rozmaite dane o klientach, pozyskiwane zarówno z analityki, jak i z ankiet, badań fokusowych czy wywiadów prowadzonych bezpośrednio. Pozwala lepiej zrozumieć klientów, gdyż polega na interpretacji danych. Staramy się przełożyć Digital Body Language na wiedzę o ich zwyczajach, potrzebach, lękach i zahamowaniach. Tak pogłębiony obraz naszego odbiorcy znacznie optymalizuje komunikację.

Więcej na temat tego, czym jest Buyer Persona, jak ją stworzyć i wykorzystać, znajdziesz w naszym ebooku.

Persony negatywne, czyli nie-klienci: kogo nie chcesz?

Niezależnie od tego, czy tworzysz persony, czy w inny sposób starasz się określić adresata Twoich działań, musisz stanąć wobec trudnego pytania:

  • Do kogo NIE są adresowane moje produkty czy usługi?
  • Czyje zwyczaje zakupowe nie sprzyjają kupowaniu mojego produktu?
  • Dla kogo są one za drogie/ za tanie? Czym je zastąpi?
  • Kto ich nie zrozumie?
  • Dla kogo są skomplikowane, wydumane i zbędne?
  • Jak taka osoba robi zakupy? Czy robi research przed (i w ten sposób wyklucza mój produkt) czy raczej kupuje impulsywnie?
  • Co skłania taką osobę do zakupu?
  • Co skłania ją do przerwania zakupów?
  • Jak używa produktu?

Możesz zadać wszystkie pytania, jakie zadaje się podczas tworzenia person. Po co jednak budować obraz nie-klienta?

Persony negatywne chronią przed nierealistycznym idealizmem

Wielu przedsiębiorców wpada w pułapkę myślenia, że ich produkt jest dla wszystkich. Wyobrażenie o szerokiej grupie odbiorców daje im poczucie bezpieczeństwa i obiecuje zysk (często zupełnie nierealistyczne). Marzą, że ich produkt niczym epidemia rozpowszechni się po całym globie.  Chcą strzelać wysoko, mają ogromne ambicje.

Myśl o tym, że ktoś może nie chcieć naszego produktu (że on komuś nie odpowiada) albo że my możemy nie chcieć kontaktu z jakąś grupą klientów bywa nieprzyjemna, bo każe się nam skonfrontować z rzeczywistością: z ograniczeniami naszego produktu (mimo że go wypieściłeś, nie jest doskonały), z realiami rynku (z istnieniem różnych typów klientów), z obiektywnie istniejącymi problemami i wyzwaniami, jakie stoją przed nami na rynku.

Obrona przed myśleniem życzeniowym – korekta person

Założyłaś butik dla młodych, zbuntowanych, niezależnych, a tymczasem zażywne emerytki kupują sobie w nim wygodne szerokie spodnie, idealne do nordic walking?

Często marketerzy czy właściciele małych biznesów pozostają ślepi na swoich realnych klientów – adresują swoje produkty do grupy, która im odpowiada (np. ponieważ się z nią identyfikują lub aspirują do niej), na tym opierają komunikację, i lekceważą realnych klientów.

Klucz to dojrzeć problem: rozpoznać sytuację i przyjrzeć się jeszcze raz temu, dla kogo są Twoje produkty, a dla kogo nie, jakie cechy, zwyczaje, zachowania są istotne, co zaś dyskwalifikuje odbiorcę. Może coś istotnego łączy Twoje buntowniczki i seniorki? Może to nie wiek jest istotną cechą? Spojrzenie z dwóch stron –  przez pryzmat zarówno cech Twoich klientów, jak i ich negatyw, pozwoli Ci zyskać pełniejszy ogląd i oddzielić ważne jakości od nieistotnych.

Przeciw pozornemu profilowaniu

Twój klient jest: z dużego miasta, dba o zdrowie, ma między 30 a 40 lat, ceni wysoką jakość i jest gotów za nią zapłacić. Niby ktoś został tu opisany, niby wymieniono kilka cech, ale ta charakterystyka obejmuje zarówno zakochanego w siłowni kawalera, jak i joginkę-wegetariankę-matkę dwójki dzieci. Czy pomoże Ci to dobrać właściwe kanały komunikacji? Uważaj na takie pozorne informacje, bo nie tylko nic Ci nie dają, ale ponadto mogą w nich zaginąć naprawdę cenne dane.

Negatywne persony to świetny reality-check dla wszystkich takich ogólników, charakterystyk bez znaczenia. Jeśli skonfrontujesz swoją  personę z nie-klientem, z jej przeciwieństwem, zobaczysz łatwo, w których miejscach zabrakło Ci precyzji czy ostrości.

Punkt wyjścia

Naszkicowanie naszego nie-klienta stanowi rewelacyjny punkt wyjścia dla tworzenia Buyer Personas: zaczynamy bowiem od ograniczenia sobie pola działania przez eliminację typów klientów, do których nie adresujemy naszego produktu czy usługi.

Dzięki temu mają duże znaczenie, powiedzmy, terapeutyczne: pozwalają marketerom i przedsiębiorcom zrozumieć, że ich produkt nie jest adresowany do wszystkich i że trzeba się pogodzić z jego ograniczeniami. To oszczędza wielu frustracji, stresu i rozczarowań w przyszłości (choć nie oszczędza dylematów związanych z negatywnym feedbackiem od klientów czy znalezieniem optymalnego poziomu obsługi klienta).

Poznaj klienta przez jego przeciwieństwo

Negatywne persony to solidny reality-check dla wszelkich wysiłków, jakie podejmujesz, by przedstawić sobie klienta: czy będzie to proces tworzenia Buyer Persona, czy inna formuła poznawania grupy docelowej. To także świetne narzędzie, kiedy utkniesz w martwym punkcie podczas planowania komunikacji, Lead Nurturing, personalizacji z użyciem Marketing Automation, budowania person czy jakiegokolwiek innego  działania wymagającego precyzyjnego obrazu klienta – pozwala Ci spojrzeć na problem z innej strony i przez to inspiruje do działania.

Dlatego kiedy chcesz wiedzieć, kim jest Twój klient, zacznij od sprawdzenia, kim nie jest.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.
SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.

    Nowy pakiet startowy, skierowany przede wszystkim do średniej wielkości firm, oferuje spersonalizowane ścieżki zakupowe, zapewniając średnio 20-krotny zwrot z inwestycji w ciągu 30 dni. Firma wprowadza nowatorskie rozwiązania, w tym automatyzację zadań w wielu kanałach oraz model wzrostu dostosowany do różnych etapów rozwoju firm e-commerce. Z uwagi na wzrost liczby narzędzi martech o […]