Zaledwie 2% klientów e-sklepu konwertuje na sprzedaż, zauważa Adam Schwartz. Można się tą liczbą załamać: tyle Twojego wysiłku w przyciąganiu nowych użytkowników idzie na marne! Ale można też zobaczyć w niej potencjał – wielu nowych klientów możesz jeszcze pozyskać, jeśli zastosujesz poniższe rady. Zbieramy najlepsze praktyki, które pomogą zatrzymać użytkownika na stronie.
Zmień odbiorców w lojalnych klientów. Darmowy ebook
1. Banery dynamiczne
Banery dynamiczne zawierają ofertę dopasowaną do profilu konkretnego klienta – każdy użytkownik widzi na nich inne produkty, odpowiadające jego własnej historii przeglądania czy źródłu, z którego przyszedł. Dzięki temu pokazujesz produkty, które są atrakcyjne dla danej osoby i pomagasz jej zadomowić się na stronie www.
2. Spersonalizowane popupy
Kiedy użytkownik zbliża się ku górze strony, by otworzyć nową kartę w przeglądarce lub wyjść ze strony, możesz zaserwować mu na popupie produkty dopasowane do jego zainteresowań. Możesz też zaoferować zniżkę, by zwiększyć motywację odbiorcy.
Do precyzyjnego dopasowywania produktów i przewidywania, co dana osoba będzie chciała kupić, wykorzystaj mechanizm SALESmanago Copernicus – Machine Learning & AI. To moduł, który analizuje oglądalność, klikalność i zakupy poszczególnych produktów oraz pozwala dokładnie dopasować ofertę do klienta wykorzystując dane zarówno z jego własnej historii, jak i z analizy całej strony (które produkty są razem oglądane bądź kupowane przez klientów).
3. Spersonalizowane formularze kontaktowe
Jak skłonić odbiorcę, by podał nam swoje dane i pozostał z nami w kontakcie? Mimo że deklaratywnie wszyscy nienawidzimy popupów, stanowią one najskuteczniejsze narzędzie Lead Generation. Jednak by działały, muszą być sensownie zaprojektowane, a nie wyświetlane mechanicznie wszystkim odwiedzającym. Identyfikuj użytkowników, by nie pokazywać popupa tym, którzy już podali Ci dane. Nie przesadzaj z ilością wymaganych pól.
Poza tym personalizuj treść. Na podstawie zachowania użytkownika podczas wizyty i źródła, z którego przyszedł, możesz w miarę precyzyjnie stwierdzić, czego poszukuje. Wykorzystaj tę wiedzę do konstrukcji popupa!
Rainbow Tours wyświetla anonimowym użytkownikom popupy ze zdjęciem i nazwą miejsca, do którego dana osoba szuka wycieczki.
4. Progresywne profilowanie
Kiedy ktoś pierwszy raz odwiedza Twoją stronę i nie zna Twojej marki, może nie być chętny do podawania Ci od razy swojego numeru telefonu i kiedy zobaczy takie żądanie na popupie, zniechęci się albo poda fałszywy numer. To zrozumiałe. Jednak kiedy ta sama osoba po raz piąty chce pobrać materiał z Twojej strony, możesz zasadnie oczekiwać, że będzie skłonna powiedzieć Ci o sobie nieco więcej.
Praktykę, w której w miarę pogłębiania się relacji z użytkownikiem stopniowo zwiększamy liczbę pozyskiwanych danych, nazywamy progresywnym profilowaniem. To najlepszy sposób, by klienci wypełniali formularze. Redukujesz również w ten sposób zaśmiecanie bazy nieprawdziwymi informacjami.
Dowiedz się więcej o progresywnym profilowaniu.
5. Email retargeting
Choć mówiąc „retargeting”, widzimy od razu kampanie display, to nie zapominajmy, że dzięki zaawansowanym narzędziom Marketing Automation możemy wysłać wiadomość email do użytkownika, który nie podał nam jeszcze swoich danych kontaktowych – dzięki zewnętrznym bazom danych.
Kiedy zawrzemy w takiej wiadomości produkty oglądane przez użytkownika i starannie dobierzemy czas wysyłki, możemy odzyskać użytkownika, który wpadł na naszą stronę i zapomniał o zakupach. Wybór kanału email daje znaczącą przewagę – 77% klientów deklaruje, że najbardziej lubią otrzymać wiadomości handlowe w tej formie (Marketingland).
Przeczytaj case study: email retargeting
6. Lead Nurturing
Lead Nurturing to cykl wiadomości edukacyjnych, które wysyłasz użytkownikom, którzy dopiero podali Ci dane. Zamiast słać im regularny newsletter, zaczynasz od kilku wiadomości z podstawowymi informacjami dotyczącymi Twojej branży czy produktów tak, by potem łatwiej było klientowi podjąć decyzję i wybrać rozwiązanie idealne dla niego. W ten sposób pomagamy klientom, którzy kochają robić research przed zakupami, zbierać przydatną wiedzę.
Tu zebraliśmy dla Was statystyki dotyczące Lead Nurturing.
7. Live chat
Często użytkownik odchodzi, ponieważ nie może znaleźć odpowiedzi na nurtujące go pytanie, a jego motywacja nie jest na tyle duża, by przeszukiwać z zapałem Twoją stronę czy pisać maila. Live chat pozwala na szybki kontakt i rozwianie wątpliwości, a satysfakcjonująca obsługa pozwala użytkownikowi poczuć, że jesteś kompetentny, dbasz o klienta i można Ci zaufać.
Istnieje cały wachlarz narzędzi, przy pomocy których możesz zatrzymać klienta na stronie www. Oparte są one o identyfikację użytkownika oraz dobór treści do jego preferencji (banery dynamiczne i popupy z ofertą, spersonalizowane formularze i retargeting) oraz stopniowe budowanie relacji (progresywne profilowanie, Lead Nurturing, Live Chat).
A jakie rozwiązania najlepiej sprawdzają się u Was?