Wszyscy chcemy być jak najbardziej produktywni i wydajni, jednak na marketerów czeka wiele pułapek na drodze ku imponującej efektywności. Zobacz, jak je pokonać!
Podstawowy kłopot marketerów polega na trudności w ustaleniu, jakie działania naprawdę przynoszą zyski, a jakie nie. Często działania, które pochłaniają najwięcej czasu, nie są najbardziej rentowne.
1. Content vs Context
Problem: Marketerzy inwestują wiele czasu na pracę twórczą i koncepcyjną, w produkowanie tekstów, filmów, grafik, banerów, opracowywanie akcji czy organizację konkursów. Problem w tym, że nawet najlepsza kampania nie zadziała, jeśli pojawi się w niewłaściwym miejscu, czasie bądź zostanie zaadresowana do niewłaściwych odbiorców. Jak podkreśla Arnie Kuenn, kontekst jest ważniejszy od treści. Nie myśl tylko o swoim dziele, ale skup się na odbiorcy.
10 Przykazań Email Marketingu. Pobierz darmowego ebooka!
Rada: Wiedz dokładnie, gdzie, kiedy, do kogo, na jakim etapie relacji z marką i w jakim celu pojawi się dany komunikat. Czy masz narzędzia i wiedzę, by wyegzekwować dokładnie taką wiadomość? Tylko wtedy wysiłek włożony w pracę twórczą ma sens.
2. Social media
Problem: Social media to grząskie księstwo paradoksów. Z jednej strony to przestrzeń osobistych relacji, więc masz pokusę autentyczności: chcesz osobiście reagować na każdą interakcję z marką. Z drugiej strony, nie możesz sobie pozwolić na stratę takiej ilości czasu! Tym bardziej, że nie przekłada się to zazwyczaj na sprzedaż.
Nie mówiąc już o tym, że siedzenie w mediach społecznościowych jest przyjemne i często stanowi wymówkę, schronienie przed innymi, pilniejszymi czy trudniejszymi zadaniami.
Rada: Sporą część działań możesz zautomatyzować – bez szkody dla Twojej wiarygodności. Neil Patel radzi, by skupić się też na precyzyjnie wyznaczonych celach i grupach. Chcesz pozyskać leady i zwiększyć ruch na stronie, a nie tylko liczyć lajki, prawda? Prowadź też kalendarz i planuj – dzięki temu unikniesz przypadkowych postów i nerwowego wyszukiwania pomysłów na posty na już.
3. Brak automatyzacji
Problem: Ręcznie piszesz wiadomości email (np. dla szczególnie lojalnych użytkowników), ręcznie dodajesz nowe informacje o kontaktach do bazy, ręcznie wyłapujesz leady… zabiera Ci to masę czasu, a do tego zdarzają Ci się błędy – nic dziwnego przy monotonnych, żmudnych zadaniach.
Rozwiązanie: Użyj automatyzacji. Pracę znacznie ułatwi Ci platforma Marketing Automation, dzięki której nie tylko zyskasz czas, dotąd poświęcany na wykonywanie żmudnych, mechanicznych zadań, ale i zaczniesz zbierać i wykorzystywać więcej danych o odbiorcach, by dostarczać im wszystkim spersonalizowane, dopasowane do kontektu wiadomości.
Już proste rozwiązania typu Zapier pomogą Ci połączyć czynności w łańcuch (np. publikacje w mediach społecznościowych czy pracę na Arkuszach Google) i zautomatyzować.
4. Brak mierzenia efektów
Problem: Marketerzy mają kłopot z oceną skuteczności poszczególnych działań, więc trudno im określić, jak najlepiej zagospodarować swój czas. Być może siedzisz całe dnie uprawiając WOMM, który nie przynosi żadnych efektów?
Marketing na ślepo nie tylko komplikuje Twoje zarządzanie czasem czy obniża skuteczność, ale także sprawia, że przełożeni nie mogą Ci ufać. Przecież nie widzą skutków Twoich działań!
Rada: Potrzebujesz narzędzi, które pozwolą Ci mierzyć, jak działają Twoje kampanie. Dotyczy to przede wszystkim wskaźników efektywności (KPI), ale także platform, które policzą wskażą bardziej złożone wskaźniki niż sama sprzedaż, np. systemu Marketing Automation.
Dzięki temu będziesz rozsądniej gospodarować własnym czasem i budżetem.
5. Multitasking
Problem: Chcesz zrobić wszystko. Nie delegujesz zadań, sam dasz radę! Niestety, badania neurologów nie pozostawiają złudzeń: nie ma czegoś takiego jak skupienie na kilku rzeczach na raz: po prostu nasza uwaga szybko wędruje od jednego problemu do drugiego. Nie sposób równolegle wykonać porządnie dwóch wymagających koncentracji zadań.
Rada: Odróżniaj rzeczy ważne od pilnych i ucz się skupienia. Może pomogą Ci aplikacje do zarządzania czasem (niektóre znajdziesz w poście o przydatnych narzędziach dla marketerów). Oducz się też przymusu bycia nieustannie do dyspozycji innych. Nic się nie stanie, jeśli odpiszesz na maila za 2 godziny, a skończysz w skupieniu redagowany tekst.
A co Waszym zdaniem najbardziej marnuje czas marketerów?