Kiedy prowadzisz niewielki biznes, nie masz ochoty na wdrażanie zaawansowanych, skomplikowanych rozwiązań. Twój dział marketingu jest mały (nawet jednoosobowy) i ma wiele zadań, więc brak tu czasu na długotrwałe uczenie się i testowanie. Do tego dochodzą ograniczenia budżetowe. Potrzebujesz rozwiązań prostych, ale jednocześnie takich, których skuteczność będziesz mógł mierzyć i które przyniosą realne efekty.
Dlatego właśnie Twoja mała firma potrzebuje Marketing Automation, dzięki czemu zautomatyzuje żmudne, monotonne czynności, pozwalając się Wam skupić na tym, co najistotniejsze, czyli innowacji i budowaniu długotrwałych więzi z klientami.
Czemu małe firmy powinny wdrażać Marketing Automation?
Marketing Automation nie jest opcją jedynie dla dużych graczy. To jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów rynku, w związku z czym łatwo tu znaleźć ofertę dopasowaną idealnie do sytuacji konkretnego przedsiębiorstwa.
Wszystko, co musisz wiedzieć o mobile marketingu. Pobierz ebooka za darmo
Zalety wdrożenia systemu Marketing Automation w małym biznesie :
- Oszczędność czasu: dzięki automatyzacji żmudnych zadań, dotąd wykonywanych ręcznie, spora ilość odtwórczej pracy zostaje scedowana na system, co daje czas i środki na działania kreatywne i budowanie więzi z odbiorcami.
- Redukcja błędu ludzkiego: który towarzyszy wszystkim powtarzalnym, rutynowym czynnościom, które możesz zautomatyzować, minimalizując ryzyko błędnie wprowadzonych danych czy pomyłki w wysyłce newslettetra. Pomaga też utrzymać spójność komunikacji we wszystkich kanałach, co stanowi problem, gdy działania prowadzone są ad hoc.
- Możliwość mierzenia efektów prowadzonych działań: monitoring efektów to jedna z największych bolączek wszystkich marketerów. Dzięki monitorowaniu skuteczności działań możesz lepiej lokować zasoby na rozwiązania, które realnie przynoszą zysk.
- Lepsze planowanie: automatyzacja stwarza środowisko, w którym mniej rzeczy robi się spontanicznie, a bardziej skupia na wytwarzaniu procedur. Dzięki temu zaobserwujesz zmianę w stylu pracy Twojego działu marketingu – system skłoni do staranniejszego planowania.
Marketing Automation w małym biznesie. Statystyki
Według przeprowadzonej w tym roku ankiety, wielu marketerów w małych przedsiębiorstwach ogranicza się do tradycyjnych, manualnych metod: 47% z nich korzysta z maili pisanych ręcznie czy strategii rozpisywanych na papierze, 17% używa software do marketingu, 15% korzysta z CRM, a 8% – programu do email marketingu. Jedynie 2% z ankietowanych deklarowało, że korzysta z programu do automatyzacji marketingu.
To, czego małe przedsiębiorstwa poszukują w marketing automation, to zarządzanie kontaktami (74%), email marketing (55%), kampanie typu drip (43%) czy zarządzanie leadami (38%). Co ciekawe, rzadko interesują się rozwiązaniami automatyzacji social media.
Jednocześnie, choć powszechnie deklarują potrzebę wdrożenia systemów automatyzacji marketingu i planują takie działania, mają kłopot z wyborem platformy. Andrew Jones z Venture Beat podsumowuje: marketerzy wiedzą, że automatyzacja przynosi realną wartość (80% użytkowników widzi wzrost liczby leadów, a 77% – wzrost konwersji), ale trudno im wybrać i wdrożyć system.
Jak wybrać Marketing Automation dla małego biznesu?
Wybierając platformę nie zaczynaj researchu od szukania najlepszej obiektywnie platformy. Zadaj sobie raczej pytanie: Czego potrzebujemy? Co chcemy osiągnąć dzięki automatyzacji? Zacznij od własnych problemów, które chcesz rozwiązać, i lekceważ wszelkie mądrości ludowe w styku „Musicie mieć aplikację mobilną”, „musicie wdrożyć Lead Nurturing” czy „Jesteście za mało obecni w social media”.
Popatrz na to przez pryzmat tego, czego Wam jako zespołowi najbardziej brakuje: analityki zachowań klientów i lepszego wglądu w ich zwyczaje zakupowe? Może email marketing kuleje i pozostaje wciąż niezagospodarowany, a widzicie tu potencjał dla klientów?
Najbardziej przydatne dla małych firm funkcjonalności Marketing Automation
Marketing Automation oferuje ogromną ilość rozmaitych funkcjonalności. Które z nich są najbardziej przydatne dla małego biznesu? Według przepytywanych małych przedsiębiorstw:
- Newslettery i landing pages: bez znajomości HTML-a możesz tworzyć ładne, responsywne mailingi i landing pages.
- Maile ratujące porzucone koszyki: to ulubiona funkcjonalność wszystkich właścicieli e-commerce. Maile zawierające ofertę z porzuconego koszyka wykazują o 621% wyższą konwersję niż wiadomości masowe!
- Maile dynamiczne 1-do-1: między innymi powitalne, podziękowanie za zakup/ zapis, wysyłane do nieaktywnych użytkowników (kampanie win back). Maile tego typu wysyłane są punktowo do konkretnego użytkownika w odpowiedzi na zachowanie klienta. Dzięki temu zawierają treść dopasowaną precyzyjnie do aktualnej sytuacji danej osoby i pozwalają tanim kosztem prowadzić spersonalizowaną komunikację.
- Lead Generation: dynamiczne, spersonalizowane formularze kontaktowe są najlepszym źródłem pozyskiwania nowych kontaktów. Systemy automatyzacji marketingu pozwalają je stworzyć, zamieścić na stronie, a następnie zapewniają monitorowanie pozyskanych leadów.
- Optymalizacja treści: często właściciele małych, niszowych biznesów posiadają ekspercką wiedzę w swojej dziedzinie, którą postanawiają się dzielić z czytelnikami. Niestety, wskutek braku promocji wartościowa wiedza zamienia się w nieczytanego bloga. To błąd! Dzięki automatyzacji marketingu wykorzystasz w pełni potencjał tworzonych materiałów zapewniając im najlepszą dystrybucję.
- Mierzenie efektów działań: Lauren Licata dowodzi, że kłopot z mierzalnością to fundamentalny problem, z jakim zmagają się mali biznesmeni – nie mając czasu na to, by nauczyć się marketingu i mierzenia efektów swoich działań, dużo ich pary może iść w gwizdek).
Marketing Automation to idealne rozwiązanie dla mniejszych biznesów, choć decyzja o jego wdrożeniu nie jest łatwa do podjęcia. Wobec tak dużego wachlarza opcji, najlepiej zacząć od pytania: „Co dana platforma ma usprawnić w mojej firmie? Czego dokładnie potrzebuję?”
Dzięki temu wybierzesz system, który nie będzie ciężarem, wymagającym zaangażowania większej ilości zasobów, niż możesz na to przeznaczyć, a dostarczy Ci jednocześnie realną wartość.