W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy pierwszą część podręcznego słownika marketera cyfrowego. Dzisiaj czas na część drugą!
- Lead Management – Pojęcie wywodzące się z B2B. Oznacza ono system zarządzania kontaktami, czyli zestaw technik służących do zmiany tzw. “zimnych leadów” w klientów. Struktura ta z reguły opiera się na budowie lejka – od góry wpada do niego duża ilość osób, które jakoś natknęły się na przekaz danej firmy. Następnie przechodzą one proces edukacji tak by w rezultacie część z nich opuściła lejek jako osoby, które dokonały zakupu.
- Lead Nurturing – Cykl wiadomości edukacyjnych dopasowany do poziomu wiedzy odbiorcy. Cykl powinien być uruchamiany w odpowiedzi na konkretne działania danej osoby – pojawienie się na stronie, obejrzenie cennika, wypróbowanie wersji demo, zamówienie kompletu próbek, etc.
- MQL – 1. MetaQuotes Language – język programowania stworzony przez MetaQuotes, dzięki któremu można tworzyć programy do zawierania transakcji na rynku Forex, a tym samym automatyzować handel.
2. Marketing qualified lead – Potencjalny klient; lead, który w jakiś sposób zostawił swoje dane, ale jeszcze nie został zakwalifikowany jako zainteresowany zakupem. - MRR (Monthly Recurring Revenue) – Przewidywalny miesięczny przychód. Wartość stosowana w subskrypcyjnym modelu biznesowym, np. SaaS.
- On-premise – Oprogramowanie lokalne. Model, w którym Software jest instalowany na serwerach firmy, która nabyła licencję.
- OR (Open Rate) – Jeden z wskaźników dotyczących skuteczności email marketingu [link – główna]. Wyraża się w procentowym stosunku ilości wysłanych i otwartych wiadomości.
- POS (Point of Sale) – Terminem tym określa się materiały reklamowe wspierające sprzedaż, na przykład: stojaki na ulotki, wobblery (reklama „przyczepiona” do półki na elastycznym, sprężystym pasku), naklejki, vlepki, makiety, standy, infokioski, itp.
- Powiadomienie In-app – To wiadomości komunikowane wewnątrz aplikacji, nie przez SMS czy powiadomienie push. Oznacza to, iż aby ja odczytać, użytkownik musi z aplikacji korzystać.
- Powiadomienie Push – To powiadomienia, które aplikacja wysyła bezpośrednio na ekran użytkownika danego urządzenia mobilnego. Marketerzy maja do nich stosunek ambiwalentny – z jednej strony uważają je za niezwykle agresywne, z drugiej – doceniają ich ogromną skuteczność. Powiadomienia push mogą być masowe (wysyłane do wszystkich użytkowników albo do jakiegoś segmentu) lub punktowe, typu 1-do-1, gdzie powiadomienie wysyłane jest do konkretnego użytkownika indywidualnie, w reakcji na jakieś jego działanie bądź jego brak albo z powodu wydarzeń, np. urodzin. Umiejętnie stosowane mogą zwiększyć zaangażowanie w aplikację nawet o 540%. Zobacz, jak to zrobić – przeczytaj posta o powiadomieniach push.
- Private Cloud – Rozwiązanie przypominające tradycyjną “chmurę” (firma udostępnia działające oprogramowanie firmom za pośrednictwem sieci, bez konieczności instalowania go na komputerze odbiorcy), jednak w tym przypadku końcowym odbiorca jest jedna firma.
- RFM – Moduł analityczny uwzględniający takie zmienne jak czas od ostatniego zakupu, częstotliwość zakupów i wartość zakupu. Dzięki zaawansowanym funkcjom można tworzyć matryce nakładające na siebie wyniki analizy z uwzględnieniem dwóch różnych zmiennych (częstotliwość zakupów i wartość, czas od ostatniego zakupu i częstotliwość, itp.). Zastosowanie tego typu analizy pozwala na dokładną segmentację bazy danych, a co za tym idzie na lepszą personalizację przekazu marketingowego.
- RTB (Real-Time Bidding) – Prowadzone w czasie rzeczywistym licytacje cyfrowych powierzchni reklamowych. Ofertowanie jest zautomatyzowane i odbywa się w przeciągu milisekund. Wygrywa ten reklamodawca, który zdecyduje się zapłacić najwięcej.
- SaaS (Software as a Service) – Jeden z modeli biznesowych polegający na tym, że dany program lub aplikacja jest przechowywana i zarządzana na serwerach producenta, a klienci korzystają z niej dzięki chmurze.
- SQL – 1. Język zapytań używany do zarządzania i modyfikowania baz danych oraz przenoszenia danych z bazy do bazy.
2. Sales Qualified Lead – Lead, który przeszedł wstępną kwalifikację w dziale marketingu, został poddany procesowi edukacji i jest gotowy aby stać się pełnowymiarowym klientem. - Testy ABX – W ujęciu Marketing Automation są to testy treści dynamicznych na stornach internetowych. wyświetlanych jest kilka wersji bannerów, następnie system zlicza ilość kliknięć w każdy z nich i ostatecznie wyświetlany jest zwycięzca w tej kategorii.
- Up-selling – Technika sprzedażowa, w której zaczynamy “z wysokiego C”. Pozwala ona maksymalizować zysk z jednej transakcji. Sprzedaż zaczyna się od jednego droższego produktu, a następnie sprzedawca proponuje dodatkowe, najczęściej dość ekskluzywne produkty, dopóki klient ma otwarty portfel.
- USP (Unique Selling Proposition) – Wszystko to, co wyróżnia nasz produkt lub usługę spośród innych dostępnych na rynku.
- UTM – Dodatek do linku, ułatwiający śledzenie efektów danej kampanii w internecie. można dodać do niego takie parametry jak źródło, medium, czy hasło ogólne kampanii.
- VMS (Voice Messaging System) – System wiadomości głosowych, czasem w skrócie wiadomość głosowa.
- Website Beacon – Obiekt zaimplementowany na stronie www, pozwalający na szczegółowe monitorowanie zachowań kontaktów, budowania profili behawioralnych, naliczania scoringu i segmentacji. Pozwala na sprawdzenie czy dany użytkownik zobaczył konkretny obszar w ramach jednej strony www, najechał kursorem lub kliknął na interaktywne elementy takie jak powiększane grafiki, przyciski, suwaki, itd. Innymi słowy – jakie treści wyświetlił, zaznaczył lub do jakich otrzymał dostęp.
To tyle na dziś. Jeżeli uważacie, że jakiegoś hasła brakuje, koniecznie podzielcie się tym z nami!