Ludzie są różni – inaczej postrzegamy otaczający nas świat, inaczej zapamiętujemy i przetwarzamy informacje. Dobrze jest znaleźć sposób, który dla nas działa najlepiej. Procesy automatyzacji są niczym innym, jak ciągiem logicznych, następujących po sobie zdarzeń aktywowanych przez predefiniowane akcje. Mogą być filtrowane przez sieć warunków i prowadzić do kolejnych procesów. Nie każdy z nas potrafi niczym Mozart zobaczyć cały proces krok po kroku w głowie i przenieść go metodycznie na platformę marketing automation. Dla wszystkich, którzy wolą najpierw wszystko rozrysować (ale i dla tych, którzy lubią sobie ułatwiać życie i oszczędzać czas) stworzyliśmy prosty i wizualny kreator automatyzacji procesów – Workflow.
Zobacz jak stworzyć swój własny program Lead Nurturing. Pobierz darmowego ebooka
Jak ustawić Workflow?
Sytuacja teoretyczna: Pan Iksiński szuka nowego materaca do sypialni. Tak się składa, że Ty jesteś producentem i dystrybutorem ekologicznych, zdrowotnych materacy, które bardzo chętnie sprzedasz Panu Iksińskiemu w ilości dowolnej. Szkopuł w tym, że Pan Iksiński robi solidny research w sieci, porównuje opinie i ceny różnych producentów i ma do wyboru kilka źródeł upragnionego materaca. Jak go przekonać, żeby mimo różnic w cenie wybrał ten materac, który zapewni mu zdrowy sen i wytrzyma długie lata, czyli Twój? Odpowiedź jest prosta – zastosuj Lead Nurturing. Zapoznaj Pana Iksińskiego ze swoją marką, produktami, wyjaśnij skąd się biorą różnice w cenie, przedstaw konkretne korzyści płynące z używania Twoich materacy i dorzuć do tego dowód społeczny – opinie zadowolonych klientów. Następnie zautomatyzuj wysyłkę wiadomości w zależności od poczynań potencjalnego klienta. Możesz to zrobić na kilka sposobów: ręcznie ustawić reguły automatyzacji, skorzystać z kreatora Lead nurturing, albo wykorzystać kreator Workflow. Wszystkie pozwolą Ci osiągnąć zamierzony efekt, choć droga do niego będzie różna. Zobacz jak krok po kroku wykorzystać nasz najnowszy kreator.
- Start – wybierz zdarzenie, które uruchomi cykl Lead nurturing, na przykład pojawienie się kontaktu w systemie z odpowiednim tagiem. Z menu Elementy wybierz zdarzenie, które zapoczątkuje cykl.
- Pierwsza wiadomość – w menu Elementy znajdziesz takie kategorie jak Zdarzenia, Warunki i Akcje. Z menu Akcje wybierz wysyłanie maila do kontaktu. Po drodze możesz opóźnić wykonanie tej akcji o kilka godzin lub dni – wystarczy z menu Elementy wybrać box Czekaj i wprowadzić odpowiednie wartości.
- Sprawdzenie warunków – kolejne akcje możesz dopasować do tego, jak odbiorca zareagował na pierwsza wiadomość. Jeżeli ją przeczytał, możesz spokojnie wysłać mu za kilka dni kolejną. Jeżeli wiadomość nr 1 nie została otworzona, masz kilka wyjść. Możesz odpuścić i zakończyć cykl, albo walczyć dalej. Spróbuj na przykład wysłać wiadomość SMS zachęcającą do przeczytania maila i sprawdź, czy to spowodowało konkretny odzew. Jeżeli warunek został spełniony, śmiało wyrysuj strzałkę pomiędzy tym etapem, a wysyłką kolejnego maila. Jeżeli nie, zakończ cykl przeciągając z menu element Koniec.
- Powtórzone akcje – dodawaj kolejne akcje na wzór kroku 3. aż uwzględnisz wszystkie wiadomości w cyklu lead nurturing. Na potrzeby demonstracji uwzględniliśmy cykl 3 wiadomości.
- Dodatkowe działania – reguła automatyzacji nie musi ograniczać się tylko do wysyłania maili i sprawdzania, czy zostały przeczytane. Warto po drodze otagować kontakty zaznaczając jak daleko zaszli w procesie edukacji. Do poszczególnych etapów możesz dodawać wiele różnych akcji, lub przerzucać kontakty pomiędzy etapami w lejku sprzedażowym.
- Dodawanie kontaktu do lejków – jeżeli chcesz, żeby dany kontakt trafił do lejka sprzedażowego na konkretny etap, na przykład żeby przeskoczył z “nowy kontakt” na “potencjalny klient” i jeszcze dodatkowo chcesz, żeby opiekun tego leada dostał alert (krótkie powiadomienia wysyłane do użytkownika w odpowiedzi na zachowanie kontaktów na stronie www), wystarczy, że zaznaczysz te elementy w przygotowanym schemacie.
- Zakończenie -kiedy jesteś pewien, ze wykorzystałeś cały arsenał chwytów marketingowych, dodaj box kończący cały cykl.Pamiętaj, że każdy workflow musi zawierać co najmniej jeden box Koniec.
Żeby uruchomić dany proces wystarczy go aktywować i zapisać zmiany.
Boxy, z których zbudowany jest schemat mają kilka stałych elementów:
- Ikona „x” usuwa element ze schematu
- Ikona zębatki pozwala na wprowadzenie ustawień elementu
- Ikona zegara sugeruje ustawienia związane z czasem aktywacji elementu
Schemat może być w dowolnym momencie edytowany i przebudowany.
Do dyspozycji masz wiele elementów, z których możesz stworzyć mniej lub bardziej złożone procesy automatyzacji uwzględniające różne scenariusze zdarzeń.
Kampanie stworzone przy pomocy tego kreatora są rozwinięciem reguł automatyzacji. Mogą z nimi współistnieć i działać niezależnie od siebie. Warto zatem tworząc kampanie marketingowe zdecydować się na jeden kreator do konkretnej akcji, tak żeby nie dublować działań kierowanych do użytkowników – potrójny cykl lead nurturing, czy bombardowanie tym samym newsletterem kilka razy w tygodniu nie jest najlepszym pomysłem. Z drugiej strony jednak, dobrze przygotowany zestaw reguł może doskonale uzupełniać pełny, skomplikowany proces przygotowany jako workflow.
Jak wykorzystać Workflow w róznych branżach?
B2B
Proces zakupowy i większość kontaktów pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w interakcjach w branży B2B przebiega w sposób liniowy i schematyczny. Praktycznie każdy proces – od prostych alertów sprzedażowych, przez przesuwanie kontaktów pomiędzy etapami lejka sprzdażowego, aż po zaawansowanie kampanie lead nurturingowe prowadzone w wielu kanałach – można łatwo zbudować z gotowych elementów dostępnych w naszym wizualnym kreatorze drag & drop. Ot choćby taki proces witania nowych użytkowników trialowej wersji produktu:
Ecommerce
Także i przedstawiciele B2C i Ecommerce znajdą zastosowanie dla opisywanego kreatora. Ścieżki zakupowe w tych branżach są trudne do ujęcia w sztywne ramy. Właśnie dlatego Kreator workflow jest tak dobrym narzędziem – pozwala uwzględnić wiele zmiennych, które mają wpływ na końcowy obraz procesu.
Także problemy pojawiające się w tych branżach różnią się od wyzwań charakterystycznych dla B2B – mamy tu do czynienia z osławionymi porzuconymi koszykami, nieaktywymi użytkownikami, czy niską konwersją sprzedażową mimo dużego ruchu na www.
Wybierając odpowiednie elementy możesz bez problemu stworzyć proces workflow, który będzie odpowiedzią na te problemy. A jeśli „w praniu” wyjdą nowe problemy i przeszkody, to z łatwościa w kilka minut uzupełnisz swój workflow o te elementy. Przykładem niech będzie workflow ratujący porzucony koszyk:
Dodatkowa zaletą procesów tworzonych za pomocą kreatora Workflow jest możliwość łączenia w jednym miejscu wielu kanałów i płynnych przejść pomiędzy różnymi formami komunikacji w zależności od zachowania odbiorcy. Przykład – SMSowe przypomnienie o nieotwartym mailu – prosto z kreatora od SALESmanago:
Oczywiście podane przykłady są tylko jednymi z wielu z zastosowań tego atrakcyjnego i intuicyjnego narzędzia. Za jego pomocą możesz również:
- zadbać o dobry początek znajomości z klientem wysyłając do niego powitalne wiadomości
- zautomatyzować reakcje na działania leada na stronie www
- generować kupony rabatowe po dokonaniu zakupów, a filtrując ich wysyłkę przez system tagów możesz je kierować do tych klientów, których chcesz przy sobie zatrzymać na dłużej (o tym jak analizować zachowania klientów pisaliśmy tutaj)
- podnosić jakość pracy teamów sprzedażowych korzystając z predefiniowanych alertów systemowych i informując ich na bieżąco o działaniach leadów
- usprawnić i automatyzować sprzątanie bazy danych – usuwaj nieprospektywne i nieprawdziwe kontakty z kampanii sprzedażowych
P.S. Poradników dotyczących lead nurturingu napisano już setki. Ba! Nawet my mamy kilka niezłych wpisów na ten temat. Jeżeli potrzebujesz pomocy w samej konstrukcji, zajrzyj tu, tu albo tu.