Jak zwiększyć otwieralność emalii? 16 sposobów na wyższy OR Twojego newslettera

Businesswoman drawing an envelope with an e-mail sign

„Nikt nie czyta moich emaili!” z pewnością znalazłoby się w TOP 5 bolączek marketerów. Ludzie otrzymują coraz więcej wiadomości, więc uczą się, by część z nich lekceważyć (gdybyś chciał przeczytać wszystko, co przychodzi do Twojej skrzynki, nie mógłbyś robić nic innego!). Wspomagają ich w tym programy pocztowe, które – jak Gmail – starannie odsiewają newslettery do osobnej zakładki. Jak sobie z tym poradzić i zwiększyć otwieralność Twoich wiadomości? Przedstawiamy 16 pomysłów.

 

Potraktuj je nie jako obiektywną mądrość i wskazówki do bezkrytycznego wdrożenia, ale raczej jako punkty zaczepienia dla testów. Zobacz, jakie elementy Twojej komunikacji możesz zoptymalizować (często na niektóre z nich w ogóle nie zwracamy uwagi, a to one mają decydujące znaczenie dla skuteczności kampanii) i pomajstruj przy nich. Próbuj i mierz!


10 Przykazań Email Marketingu. Pobierz darmowego ebooka


 

1. Nazwa nadawcy

 

Co wyświetla się w polu „Od” Twoich wiadomości? Odbiorcy wolą dostawać komunikaty od konkretnych osób, nie od anonimowych marek. Przetestuj kilka opcji:

  1. {Imię i nazwisko}
  2. {Imię} z {nazwa firmy}
  3. {Imię i nazwisko}, {nazwa firmy}

 

Ważne, by rozpoznać nazwę nadawcy jako istotny czynnik, który wpływa na decyzję o otwarciu bądź porzuceniu emaila i zbadać kilka konfiguracji. Może włączenie imion lepiej zadziała? Może jedne imiona działają lepiej niż inne?

 

2. Dopasuj czas wysyłki do indywidualnego użytkownika

 

Zamiast szukać arbitralnych pór wysyłki, zastosuj platformę, która za Ciebie dobierze najlepszy czas wysyłki dla każdego odbiorcy indywidualnie. Śledź zachowanie odbiorców i dopasuj do nich komunikację – nie ma sensu szukać jednej optymalnej pory dla wszystkich Twoich adresatów.

 

3. Personalizuj temat

 

Kiedy mówimy o personalizacji tematu, nie chodzi nam tylko o dodanie imienia odbiorcy, choć już i to podnosi OR.

 

Lepsze wyniki przyniesie po prostu dopasowanie treści wiadomości do zainteresowań poszczególnego odbiorcy. Jeśli w temacie odniesiesz się do produktów czy kategorii, które interesują danego użytkownika, możesz znacząco podnieść otwieralność Twojej wiadomości.

 

Lubimy piosenki, które już znamy, i tak samo interesują nas produkty, którymi się już interesowaliśmy. To właśnie decyduje o imponującej otwieralności wiadomości zawierających porzucone koszyki. Nasz klient, e-sklep C21 Be Brave zaobserwował, że wiadomości ratujące porzucone koszyki wykazują o 193% wyższą otwieralność niż tradycyjne emaile masowe.

0001-196965156

Właśnie dlatego powinineś włączyć do swojego arsenału wiadomości dynamiczne, oferowane przez platformy Marketing Automation.

 

>> Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj Kompendium wiedzy o wiadomościach dynamicznych.

 

 

4. Segmentuj

 

Zanim wyślesz wiadomość, zastanów się, dla kogo będzie ona atrakcyjna. Czy na pewno powinieneś adresować ją do całej bazy? Czy musisz wysyłać wiadomość „Dołącz do naszego programu lojalnościowego” osobom, które już w nim uczestniczą? Czy klienci z całego kraju mają dostać informacje o wydarzeniu w Katowicach? Czy mężczyznom chcesz wysłać wiadomość o promocji na szpilki?

 

W email marketingu chodzi nie tylko o to, co wysyłasz, ale i o to, czego nie wysyłasz. Kiedy wszystkie lub większość Twoich wiadomości jest istotna czy wartościowa, klient będzie otwierał Twoje wiadomości. Kiedy jednak wysyłasz mu co chwila informacje, które z jego punktu widzenia są bezwartościowe (czyli oferty, które go nie dotyczą), skojarzy z Twoim adresem nadawcy poczucie rozczarowania.

 

5. Bądź konkretny

 

Wykorzystuj listy, używaj liczb i nazw własnych. Precyzyjnie definiuj problem, który adresujesz, czy korzyść, którą oferujesz.

 

Bądź też zwięzły. Unikaj słów- zapychaczy, które nic nie wnoszą! Zważywszy na to, że 53% otwarć zdarza się na urządzeniach mobilnych, Twój temat powinien mieć 50 znaków (albo przynajmniej w pierwszych 50 znakach powinieneś zmieścić najważniejsze informacje). Nie możesz sobie pozwolić na marnowanie tej cennej przestrzeni.

 

Dlatego kiedy tworzysz temat, zadaj sobie pytanie o funkcje każdego zawartego z nim słowa: czy komunikuje wartość? Czy jest słowem mocy (patrz poniżej)? Czy wymaga go logika składni? Może da się to przeformułować zwięźlej?

 

64% użytkowników otwiera wiadomość ze względu na jej temat, więc warto poświęcić mu nieco więcej czasu.

 

6. Wykorzystuj słowa mocy

 

Czy wiesz, na jakie hasła dobrze reagują Twoi odbiorcy? Czy poznałeś swoją publiczność na tyle, by mówić jej językiem?

 

Istnieją hasła, które zazwyczaj działają dobrze. Należą do nich:

  • Za darmo
  • Ty
  • Wyprzedaż
  • Promocja

Jednak nie są one uniwersalne dla każdego biznesu i firmy. Przetestuj je sam i znajdź metodą prób i błędów słowa, które podnoszą OR.

 

7. Zadawaj pytania

 

Pytanie angażują, zachęcają do dialogu, otwierają rozmowę. Chce się na nie odpowiedzieć!

 

8. Wysyłaj wiadomości powitalne

 

74,4% klientów oczekuje wiadomości powitalnej po zapisie na newsletter. To mily sposób na nawiązanie znajomości, taki email redukuje również ryzyko, że klient o Tobie zapomni (i wyrzuci Twoją kolejną wiadomość).

 

Zamiast wiadomości możesz się zdecydować na cykl powitalny – kilka emaili dla świeżo zapisanych.

 

9. Dbaj o jakość

 

Powiesz, że to truizm, ale niska jakość dostarczanych wiadomości to jeden z najczęstszych powodów wypisania się z listy mailingowej. Jeżeli nie możesz dostarczać wartościowych treści w obecnym rytmie (np. raz na tydzień), rozważ rzadszą wysyłkę lub połóż większy nacisk na produktowe wiadomości dynamiczne.

 

Regularne wysyłanie słabych (mało wartościowych, bez sprecyzowanego, jasnego celu) wiadomości sprawia, że czytelnicy po prostu skojarzą Twój adres z nieciekawymi materiałami i albo zrezygnują z otrzymywania wiadomości, albo się „emocjonalnie wypiszą”: pozostając na liście, przestaną otwierać emaile.

 

10. Wykorzystaj presję czasu

 

Dobry newsletter nie daje się odłożyć na później – ponieważ w skrzynce pocztowej „później” znaczy zazwyczaj „nigdy”. Dlatego poinformuj odbiorcę o ograniczonym czasie trwania promocji lub o ograniczonym dostępie do materiału premium.

 

11. Dbaj o higienę bazy

 

Być może Twoje wskaźniki OR są na smutnym, niskim poziomie nie z Twojej winy. Być może problem leży nie w jakości treści, ale w jakości bazy.

 

Każdy marketer traci 25% swojej bazy rocznie w sposób zupełnie naturalny – ponieważ nasi klienci zmieniają miejsca pracy, ich adresy dezaktualizują się, część wpisała adres z błędem, niektórzy stracili ochotę na otrzymywanie wiadomości od Ciebie, etc.

 

Usuwanie adresów boli marketerów niemal fizycznie: w końcu tyle wysiłku kosztowało ich zbudowanie listy! Jednak nie łudź się, że ktoś, kto od dwóch lat nie reagował na Twoje wiadomości nagle się przebudzi. Bądź realistą!

 

To samo dotyczy kupowania baz: jeśli kupiłeś listę mailingową, nie wiesz, jakiej jakości adresy się na niej znalazły. Być może część z nich została zdobyta w wątpliwy sposób – ci albo zbuntują się po niechcianym mailingu, albo go zlekceważą – tak czy siak, nie są to Twoi klienci.

 

Wielokrotnie zachęcaliśmy na łamach naszego bloga do organicznej budowy listy mailingowej – tu naprawdę nie ma dróg na skróty, a wysyłanie wiadomości osobom, które tego nie chcą, może jedynie zaszkodzić.

 

Zanieczyszczona baza oznacza również niewiarygodność analityki: Twoje wskaźniki OR mogą być zaniżone, a Ty nie wiesz, czy piszesz słabe nagłówki, czy ślesz maile do nikogo.

 

12. Upewnij się, że na liście znajduje się link opt out

 

To jedno z podstawowych narzędzi, które utrzymują bazę w porządku: niech osoby, które nie chcą otrzymywać Twoich wiadomości, mogą z łatwością się wypisać – w przeciwnym razie, sfrustrowane, będą oznaczać Cię jako spam (co w konsekwencji dramatycznie obniża dostarczalność Twoich emaili).

 

13. Otwarcia na mobile

 

W 2015 Mobile Open Rate (czyli współczynnik otwarć na urządzeniach mobinych) wyniósł 53%. Nigdy przedtem nie był tak wysoki!

 

Klienci ewidentnie migrują w kierunku urządzeń mobilnych, dlatego zadbaj, by Twoje kampanie były zoptymalizowane pod tym kątem. Dotyczy to nie tylko responsywności samego emaila czy optymalizacji doświadczenia pod mobile (krótsze copy, większa przejrzystość), ale także landing page, do której prowadzi kampania. Cóż z tego, że email miło czyta się na smartfonie, skoro konwersja nie jest możliwa?

 

14. Testuj

 

Wykorzystuj testy A/B tak często, jak to możliwe, pamiętając jednak o żelaznej zasadzie: testuj tylko jedną zmienną na raz – w przeciwnym wypadku nie będziesz wiedział, co dokładnie zadecydowało o różnicy w wynikach kampanii. To, co testujesz, najlepiej sformułować w formie hipotezy:

„Jeżeli zmienię __ z ___ na ___, to osiągnę ____”.

Np. „Jeżeli zmienię nazwę odbiorcy z „Firma.pl” na „Stefan z Firmy”, zwiększę OR”.

 

15. Zobacz, jak działają negatywne uczucia

 

Tworząc temat, wykorzystaj inspiracje z portali o największym ruchu i tabloidów. Zobacz, jak często wykorzystują one negatywne emocje, np. strach, do zwabienia czytelników.

 

Psychologowie twierdzą, że strach przed porażką jest silniejszy niż radość z sukcesu. Innymi słowy, to właśnie negatywne uczucia oddziałują na nas silniej. Nie, nie zachęcamy Cię do pisania tematów w stylu „Twoja firma upadnie, jeżeli nie zastosujesz tej jednej prostej metody”. Raczej przetestuj, czy przeformułowanie w takim kierunku nie zadziała lepiej.

 

Zaobserwowaliśmy to również na naszym blogu. Te posty, omawiające błędy czy pułapki, były przez Was czytane znacząco częściej niż inne.

10 błędów, które rujnują sprzedaż. Poradnik dla sprzedawców w B2B

17 rzeczy, których klienci nienawidzą w Twoim marketingu

7 błędów Call-to-Action. Czemu obniżasz skuteczność swojego CTA?

22 sprawdzone sposoby na wkurzający i nieskuteczny email marketing

16. Ponowna wysyłka

 

Dzięki analityce behawioralnej (dostępnej np. w platformach Marketing Automation) będziesz mógł zbadać, czy dana osoba odczytała Twoją wiadomość i ewentualnie wysłać jeszcze emaila tym, którzy nie otworzyli wiadomości i nie mieli okazji zapoznać się z jej treścią.

 

A Ty? Jesteś zadowolony z otwieralności Twoich newsletterów? Co najskuteczniej ją zwiększa?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]