Mobile marketing to gorący trend, ale wciąż wielu z nas nie wie, jak te rozwiązania wdrożyć, mierzyć i skutecznie wykorzystywać. Nowe pojęcia zdadzą się czarną magią.
Dlatego zbieramy i porządkujemy dla Was najważniejsze terminy dotyczące mobile marketingu: aplikacji, pozycjonowania, analityki.
Aplikacja mobilna
(aplikacja, m-aplikacja, m-app)
Oprogramowanie przygotowane specjalnie na urządzenia mobilne (smartfony, tablety). Z punktu widzenia marketera istotne jest, że aplikacja mobilna służy do wykonywania jakiegoś konkretnego zadania (w przeciwieństwie do np. statycznej strony internetowej, która komunikuje treść).
Appstore
Wirtualny sklep z aplikacjami, jak Google Play dla Androida, iTunes dla Apple, BlackBerryWorld dla BlackBerry czy AppStore dla Windows Phone.
Za pośrednictwem app store’a użytkownik wyszukuje i kupuje bądź pobiera nowe aplikacje na swoje urządzenie.
ARPU
(Average Revenue Per User)
Czyli dochód per użytkownik. Pozwala nam obliczyć, ile zyskujemy statystycznie na jednym użytkowniku naszej aplikacji mobilnej, co stanowi jeden z elementów składowych szacowania skuteczności aplikacji.
ASO
(app stor optimization)
Oznacza praktyki służące podniesieniu widoczności aplikacji w app storze oraz ułatwieniu użytkownikom wyszukanie jej. ASO przypomina działania SEO, jest jednak na chwilę obecną mniej złożone – jego podstawowymi parametrami są tytuł i opis aplikacji oraz ilość pobrań i recenzje.
Więcej przeczytasz w osobnym poście o App Store Optimization (ASO).
Beacon
To niewielkich rozmiarów urządzenie, korzystające z Bluetooth nieskiej energii (Bluetooth Low Energy, BLE), które komunikuje się z innymi beaconami lub z aplikacją mobilną. W praktyce marketerzy wykorzystują to narzędzie do wysyłania klientom punktowych powiadomień w salonach i sklepach fizycznych oraz zaawansowanej analityki ich zachowań w tej przestrzeni.
Dzięki temu możemy zobaczyć, w jakich rejonach naszego sklepu klient spędził najwięcej czasu i porównać to z listą jego zakupów. Jeśli np. wiele czasu spędził przy półce z mydłami, ale żadnego nie kupił, to może należałoby mu wysłać na maila ofertę mydeł właśnie?
Przeczytaj więcej o beaconach.
CPI
(cost per install)
Koszt pojedynczej instalacji naszej aplikacji. Obliczamy go, dzieląc koszty wyprodukowania i promocji apki przez ilość pobrań. Jako wskaźnik efektywności działań marketingowych zajmuje miejsce LTV (Life Time Value), jak pisze Venture Beat.
Stanowi również model rozliczania się między twórcą aplikacji a reklamodawcą, w którym ten drugi płaci za każde zainstalowanie aplikacji (alternatywnie, reklamodawca płaci za interakcje z odbiorcą lub wyświetlenie reklamy).
To kolejna istotna liczba, jaką należy wziąć pod uwagę podczas badania skuteczności Twoich działań.
Geolokalizacja
Polega tu na wykorzystaniu GPS w urządzeniu mobilnym do identyfikacji położenia użytkownika, W marketingu możesz ją wykorzystać do precyzyjnego adresowania ofert i dopasowywania ich precyzyjnie do potrzeb użytkownika w danym momencie.
Dzięki temu możesz zaoferować zniżkę użytkownikowi Twojej aplikacji dokładnie w momencie, kiedy zbliża się do Twojego sklepu czy salonu. Kiedy oferujesz zniżke niejako na miejscu, gdy użytkownik się zbliża do Ciebie, oferta staje się bardziej istotna, ergo – są większe szanse na to, że użytkownik z niej skorzysta.
Wszystko, co musisz wiedzieć o mobile marketingu. Pobierz ebooka za darmo
Grywalizacja
Użycie rozwiązań charakterystyczncych dla gier, by zwiększyć zaangażowanie w aplikację. Zaliczają się do nich:
– mechanizmy zbierania (np. punktów, przedmiotów),
– przechodzenie na kolejne poziomy,
– zadania do rozwiązania, za które otrzymuje się nagrodę,
– rywalizacja z innymi użytkownikami, rankingi.
In-app messages
To wiadomości komunikowane wewnątrz aplikacji, nie przez SMS czy notyfikację pusz. Oznacza to, iż aby ja odczytać, użytkownik musi z aplikacji korzystać.
IoT
(Internet of Things, internet rzeczy)
To trend określający zwiększającą się ilość sprytnych, podłączonych do internetu przedmiotów, od prześcieradeł mierzących jakość snu po samochody, które same prowadzą, czy inteligentne domy, które możesz kontrolować za pomocą aplikacji z najdalszej odległości za sprawą czujników i kamer. To również wearables.
Dla marketerów oznacza to wzrost znaczenia aplikacji mobilnych możliwość zbierania większej ilości danych o użytkownikach oraz możliwość wysyłania jeszcze lepiej dopasowanych do zainteresowań i kontekstu wiadomości.
M-commerce
Dział e-commerce, obejmujący sprzedaż za pośrednictwem urządzeń mobilnych, gdzie procedura zakupu jest projektowana z myślą o użytkownikach mobilnych i specyfice ich doświadczenia.
M-commerce rozwija się z oszałamiającą prędkością. Przewiduje się, że w USA wzrośnie z 54,6 milionów dolarów w 2014 do 96,3 milionów dolarów w 2016. E-commerce w prognozach wykazuje wzrost rzędu 9-11% rocznie, podczas gdy m-commerce ma wzrastać w tempie 26-32% w skali roku. Globalnie ocenia się, że wartość 22 rynków m-commerce wzrośnie z 102 miliardów dolarów do 291 miliardów w 2016.
Ten wzrost jest generowany głównie przez konsumentów w grupie wiekowej 18-34 (59% kupujących mobilnie).
Mikro-treści
Era mobile nie detronizuje marketingu treści, ale stanowi jeden z czynników, które go zmieniają i przesuwają akcent na tworzenie mikro-treści: contentu o mniejszej objętości, łatwego w konsumpcji oraz dobrze wyświetlającego się na urządzeniach mobilnych.
Oznacza to, że piszemy zwięźlej oraz dbamy o czytelną graficzną prezentację wiadomości.
Powiadomienia push
To powiadomienia, które aplikacja wysyła bezpośrednio na ekran użytkownika danego urządzenia mobilnego. Marketerzy maja do nich stosunek ambiwalentny – z jednej strony uważają je za niezwykle agresywne, z drugiej – doceniają ich ogromną skuteczność.
Powiadomienia push mogą być masowe (wysyłane do wszystkich użytkowników albo do jakiegoś segmentu) lub punktowe, typu 1-do-1, gdzie powiadomienie wysyłane jest do konkretnego użytkownika indywidualnie, w reakcji na jakieś jego działanie bądź jego brak albo z powodu wydarzeń, np. urodzin.
Umiejętnie stosowane mogą zwiększyć zaangażowanie w aplikację nawet o 540%. Zobacz, jak to zrobić – przeczytaj posta o powiadomieniach push.
Profil behawioralny
Możesz tworzyć go także w odniesieniu do użytkowników mobilnych. polega na identyfikacji użytkownika (np. na stronie www bądź w aplikacji mobilnej) oraz zbieranie danych na temat jego zachowania, co pozwala zbudować obraz jego zainteresowań oraz potrzeb. Na tej podstawie można następnie wysłać zautomatyzowaną wiadomość, odpowiadającą sytuacji danego konkretnego użytkownika.
Real-Time Marketing
To reagowanie w czasie rzeczywistym na zdarzenia bądź zachowanie użytkownika.
Bodźcem kampanii może być np.:
– pojawienie się użytkownika w danym miejscu,
– wyszukiwanie konkretnego produktu czy grupy produktów,
– spędzenie w sklepie stacjonarnym dłuższej ilości czasu przy stoisku z danymi produktami.
Marketer, mając dostęp do zaawansowanej analityki, może w czasie rzeczywistym, na bieżąco odpowiedzieć na potrzeby użytkownika, wysyłając mu zniżkę na zakupy w formie powiadomienia push dokładnie w momencie, kiedy klient przechodzi obok sklepu. Real Time Marketing to idealne dopasowanie formy, treści i czasu wysyłki do zainteresowań konkretnego użytkownika i sytuacji, w której się znajduje.
RWD
(Responsive Web Design)
Praktyka projektowania strony www w taki sposób, by jej układ i wygląd automatycznie dostosowywały się do rozmiaru urządzenia, dzięki czemu wyświetla się ona dobrze zarówno na dużych, jak i na małych ekranach.
Segmentacja bazy użytkowników
Tak jak w wypadku dobrze przygotowanej kampanii nie musisz wysyłać powiadomień do całej Twojej bazy, ale możesz się skupić na jej wybranym segmencie – np. użytkownikach, którzy zainstalowali Twoją aplikację dawno, albo na tych, którzy używają jej często. Obok czasu instalacji czy zaangażowania, możesz też wybrać kryterium zainteresowań (najczęściej używanych modułów Twojej aplikacji, innych aplikacji zainstalowanych na telefonie użytkownika).
Dzięki temu Twoje wiadomości będą dopasowane do potrzeb użytkownika.
Testy A/B aplikacji
Aplikacja, podobnie jak inne działania marketingowe, powinna być regularnie testowana. Badaj jej interfejs i funkcjonalności, by zoptymalizować jej działanie. Tu znajdziesz listę narzędzi przydatnych do testowania.
UI
(User Interface)
To, co użytkownik widzi, kiedy wchodzi w interakcję z aplikacją. Pojęcie dotyczy głównie strony wizualnej.
Zaangażowanie
Święty Graal wszystkich twórców aplikacji.
Ponieważ statystyczna aplikacja traci 90% użytkowników w ciągu 6 miesięcy, a wielu nawet nie zajrzy do niej po pobraniu. Niestety, użytkownicy z łatwością zapominają o ściągniętych aplikacjach i je porzucają. Jak się przed tym bronić?
Najskuteczniejszą metodą jest stosowanie narzędzi do analityki i personalizacji komunikacji w aplikacjach, np. APPmanago. Dzięki temu zwiększasz zaangażowanie m.in. dzięki powiadomieniom push, ale adresujesz komunikacje umiejętnie, dopasowując ja do zainteresowań i zaangażowania użytkowników.
A jakie pojęcia dopisałbyś do naszej listy?