Zdradzamy 3 sekrety najlepszych aplikacji mobilnych

Kiedy marketer wykrzykuje „Zróbmy aplikację mobilną!” to trochę tak, jakby mówił „Znajdźmy kamień filozoficzny!”. Obie rady wskazują w pożądanym kierunku, ale brak im precyzji i realistycznego spojrzenia.

Aplikacja mobilna jest modnym słowem, którego marketerzy używają jak zaklęcia, nie wiedząc, czego dokładnie od niej oczekiwać. Zadowalają się podawaniem statystyk, które potwierdzają zasadność inwestowania w aplikacje: dziś połowa populacji posiada smartfona, a do 2020 będzie go posiadać 80% ludzkości. Oni wszyscy chętniej korzystają z aplikacji (86%) niż z przeglądarek mobilnych (14%).

 

Niewygodne statystyki o mobile

 

Jednak są też inne dane – opisujące trudności na rynku aplikacji.  Dzisiaj zajmiemy się właśnie nimi. Wszystkie one wskazują na jeden problem: ogromną dysproporcję między ilością aplikacji a możliwościami użytkownika. Na tym polu rozgrywa się ogromna konkurencja i o ile nie znajdziesz strategicznej przewagi swojego produktu, pieniądze przeznaczone na stworzenie, rozwój i promocję aplikacji będą po prostu stracone.

 

Twoja konkurencja: ponad 1,500,000 aplikacji

 

Statista notuje, ile aplikacji było dostępnych w poszczególnych sklepach w maju 2015:

  • 1,500,000: Google Play
  • 1,400,000: Apple App Store
  • 360,000: Amazon Appstore
  • 340,000: Windows Phone Store
  • 130,000: Blueberry World.

Nawet zakładając, że aplikacje dublują się w ofertach różnych platform, użytkownik ma do dyspozycji 1,5 miliona aplikacji, które może wybrać zamiast Twojej.

 

Problem z retencją

 

Jeżeli ekscytujesz się ilością pobrań, to nie chcemy Cię martwić, ale … cóż, musimy Cię zmartwić. Statystyczna aplikacja traci 90% użytkowników w ciągu 6 miesięcy.

Większość z nich wiele aplikacji pobiera, aby potem albo w ogóle z nich nie korzystać, albo szybko je porzucić.

 

Dużo czasu – mało aplikacji

 

Według badań Nielsen, przeciętny użytkownik ma 26 aplikacji – i choć liczba czasu, jaki spędza on na smartfonie wzrosła (o 65% w ciągu zaledwie 2 lat), to ilość aplikacji, jakich używa, urosła nieproporcjonalnie (zaledwie o 3). Co ciekawe, starsi użytkownicy (25 – 44 lata) mają więcej aplikacji, ale młodsi (13 – 24 lata) spędzają na korzystaniu z apek więcej czasu.

Nie oznacza to, że te aplikacje się nie zmieniają: zapewne w tej puli znajdują się modne gry, które instalujemy i porzucamy na przestrzeni jednego miesiąca.

Nowsze dane komplikują ten obraz jeszcze bardziej. Przeciętny użytkownik smartfona ma zainstalowanych 42 aplikacje, ale na co dzień korzysta z zaledwie 10, co znów jest dobrą wiadomością dla dużych graczy, ale oznacza poważne problemy dla tych, którzy dopiero zaczynają.

 

Trudny rynek aplikacji mobilnych

 

Podsumowując – użytkownicy mobile:

– aktywnie używają niewielu aplikacji,

– często nie używają nowej aplikacji mimo jej pobrania, albo szybko ją porzucają,

– trudno zdobyć ich lojalność.

Rywalizujemy więc z jednej strony z milionami innych dostępnych aplikacji, jak i z niewielka ilością tych, które realnie angażują użytkownika.

Musisz przyznać, że to ciężka sytuacja. Co w tej walce może stać się Twoją przewagą?

 

1. Oryginalność

 

Oryginalność i twórczość to słowa, którymi chętnie dziś wszyscy szafujemy, nazywając najmniejsze rzeczy, zupełnie niegodne tego miana, kreatywnymi czy wyjątkowymi. Prawdziwa oryginalność zdarza się jednak niezwykle rzadko, a jeśli ktoś potrzebowałby potwierdzenia tej tezy, aplikacje mobilne są doskonałym materiałem dowodowym.

Dobre, oryginalne aplikacje to takie, które pozwalają odpowiedzieć na pytanie: „Co zmieni się na lepsze w życiu użytkowników dzięki wykorzystaniu tej aplikacji?”, oraz pozytywnie przechodzą test pierwszeństwa (czy jestem pierwszą osobą, która na to wpadła? Czy nie ma już takiej aplikacji?).

Kiedy myślisz nad aplikacją, wyjdź od doświadczenia i potrzeb użytkownika, nie od abstrakcyjnych koncepcji.

Nie umiemy dać Ci przepisu na przebłysk oryginalności i geniuszu (Peter Thiel potrafi), ale powiemy tyle: bądź krytyczny. Jeśli nie masz pomysłu na aplikację, która realnie usprawni życie użytkowników, odpuść i skup się na dopieszczaniu wersji mobilnej swojej strony www.

 

2. Zaangażowanie

 

Fundamentalny problem wielu twórców to zatrzymywanie się na poziomie projektowania świetnej aplikacji, która pozostaje jałowa (dla użytkownika i dla marketera), ponieważ nie jest w stanie angażować odbiorców. Jak wskazano powyżej, 90% osób, które pobrało Twoją aplikację, przestanie jej używać po co najwyżej pół roku.

Aby temu przeciwdziałać, należy wdrożyć system komunikacji z odbiorcą, dzięki któremu zarówno podniesiesz zaangażowanie klientów, jak i zwiększysz możliwości marketingowe aplikacji. Jednak warunkiem skuteczności Twoich maili i notyfikacji jest personalizacja. Jeśli nie będziesz dopasowywał częstotliwości i treści komunikacji do konkretnego odbiorcy, po prostu wyłączy on powiadomienia, zaprzepaszczając kluczową wartość aplikacji dla Twojego marketingu.

 

3. Personalizacja

 

Smartfony sprawiają, że marketerzy mogą być niezwykle blisko klienta w codziennych sytuacjach: w markecie, gdzie robi zakupy, rano w łóżku, gdy planuje zadania do zrobienia, w kuchni, gdzie wpisuje wartość odżywczą swojego posiłku do aplikacji. Jednocześnie jednak aplikacje wciąż pozostawiają wiele do życzenia jeśli chodzi o personalizację: często powiadomienia i oferty są po prostu statyczne i masowe, generowane do wszystkich tak samo.

Czemu nie wykorzystujemy potencjału danych, do jakich użytkownik daje nam dostęp? Na podstawie analizy aplikacji zainstalowanych na jego urządzeniu oraz zachowania w naszej aplikacji możemy precyzyjnie określić jego zainteresowania i profilować komunikację.

Użytkownicy są zmęczeni masowymi wiadomościami i nie bez kozery personalizacja uważana jest za najgorętszy trend. Czemu w takim razie omija mobile? Narzędzia, które pozwalają na personalizację w obrębie aplikacji, takie jak APPManago, to wciąż rozwiązania pionierskie. Ich wczesna adaptacja daje nieocenioną przewagę strategiczną nad konkurencją.

 

Oryginalność, personalizacja i umiejętność zaangażowania klienta to 3 fundamentalne sposoby na stworzenie dobrej aplikacji, która będzie sprzedawać.

 

Zainteresowani mobile marketingiem?

 

Więcej informacji znajdziesz w naszym nowym ebooku: dostępny za darmo, do pobrania z naszej Biblioteczki Marketera), oraz w kolejnych artykułach dotyczących mobile marketingu i jego automatyzacji. Będziemy pisać więcej o mobile, prezentując jednocześnie z dumą nasz nowy produkt – APPmanago. Jakie aspekty marketingu mobile i APPmanago interesują Cię szczególnie? Jeśli chcesz, żebyśmy opisali jakieś zagadnienie, daj znać w komentarzach!

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.