Planowanie podróży zakupowej klienta w 7 krokach

Przygotuj się do podróży, jaką odbędzie Twój klient! Jeśli Ty jej nie zaplanujesz, może się okazać, że użytkownika czeka chaotyczne, bezwartościowe doświadczenie. To, że klient przebywa dziś samodzielnie nawet 80% tego procesu na własną rękę nie zdejmuje z Ciebie odpowiedzialności! Przeciwnie – powinieneś wzmóc wysiłki, by dyskretnie zapewnić mu przyjemną, wygodną oraz intuicyjną drogę do zakupu.

Planowanie podróży zakupowej klienta może stać się podróżą także dla Ciebie – poznasz w jej trakcie egzotyczny ląd konsumenckich potrzeb, nawyków i motywacji.

 

1 Przeczytaj przewodniki, zbierz opinie, czyli przed Buyer’s Journey

Zakupowa podróż klienta (Buyer’s Journey) to schemat drogi, jaką pokonuje Twój użytkownik, by dokonać zakupu.

Obejmuje ona m. in.:

– skąd przychodzi?

– czego szuka?

– w jakich okolicznościach?

– ile to zajmuje?

– z jakich etapów składa się proces?

Dlatego zanim zaczniesz projektować doświadczenie swojego klienta, skup się na researchu. Zbierz dane z analityki, ankiet, badań. Staraj się nie projektować swoich własnych przekonań na rzeczywistych użytkowników (aby uniknąć tego błędu, przeczytaj o porażce Tata Nano).

Jeśli stworzyłeś Buyer Persona, wykorzystaj ją.

(jeśli nie, dowiedz się, jak ją zbudować  – przeczytaj darmowego ebooka)

2. Zabierz mapę

Podróż zakupowa przypomina nieco tworzenie mapy doświadczenia naszego klienta. Klucz to zobaczyć jej linearność – następowanie po sobie kolejnych etapów.

Zobacz, jaki jest punkt wyjściowy i docelowy klienta. Jaka naczelna potrzeba go motywuje? W jakim kontekście, otoczeniu rozgrywa się podróż? Co ją warunkuje (np. budżet, poglądy, wiek klienta)?

Znając kierunek podróży klienta, jego naczelną motywację i otoczenie możesz zobaczyć, jak powinien wyglądać cały proces, przez jakie stadia powinien przejść kolejno Twój odbiorca.

3. Ustal trasę, zaznaczając ważne miejsca (touch points)

Tworzenie mapy to przede wszystkim wyznaczanie miejsc, w których następuje ważne doświadczenie i spotkanie z marką. Jednocześnie takie punkty są zawsze rozdrożami – użytkownik może wówczas podjąć decyzję odmowną i opuścić naszą stronę.

Przykładami takich punktów styku są:

– landing page

– formularz pobrania ebooka

– baner w sieci

– opakowanie

– czat z pracownikiem obsługi klienta

– dynamiczny e-mail

– ankieta

Myśl o punktach styku nie jako o miejscach, ale koncentrując się na doświadczeniu użytkownika. Co on wtedy robi? Co czuje? Jakie ma alternatywy?

Aby doprowadzi do zakupu, musisz wiedzieć, ile jest takich punktów styku (weź też pod uwagę, że może on nieco pobłądzić po Twojej stronie).

4. Zapakuj walizkę – ekwipunek

Co potrzebujesz, by stworzyć świetną podróż zakupową? Musisz być wyekwipowany!

materiały edukacyjne: klient, nawet w B2C, musi dowiedzieć się, jak Twój produkt mu pomoże, jaki aspekt życia usprawni. Dlatego inwestuj w posty, mikro-treści, filmy czy podcasty, które niosą wartość.

zdjęcia: wizualny sposób prezentacji produktu ma kluczowe znaczenie dla zakupu. Nawet jeśli produkujesz coś niefotogenicznego czy niematerialnego, zamieść print screeny czy filmy pokazujące sposób użytkowania Twojego dobra.

platforma Marketing Automation: do zaawansowanej analityki oraz spersonalizowanej komunikacji w czasie rzeczywistym. Dzięki temu dopasujesz materiały do etapu, w którym znajduje się dany klient.

ekipa obsługi klienta: niezależnie od tego, jak bardzo cyfrowy jest Twój produkt, to 78% klientów wciąż twierdzi, że to kontakt z pracownikiem w sytuacji pytania, wątpliwości czy problemu definiuje dobre doświadczenie.

5. Nie przesadzaj z bagażem

Niektórzy mają tendencję do rozbudowywania ponad konieczność takich narzędzi pomocniczych jak zakupowa podróż czy Buyer Persona: mają służyć konwersji, a nie obarczać Cię niepotrzebnym balastem! Dlatego unikaj zbędnej drobiazgowości czy nadmiaru. Łatwiej zacząć od skromniejszego, bardziej szkieletowego obrazu podróży zakupowej i wzbogacać ją stopniowo pod wpływem ukierunkowanego monitoringu działań.

Miej porządek – jeśli dobrze stworzyłeś Buyer Persona i zapisałeś ją w funkcjonalny sposób, to masz za sobą sporo pracy związanej z projektowaniem podróży zakupowej czy Lead Nurturing.

6. Skup się

Według raportu Marketing Bridge marketerzy zbyt mocno skupiają się na szeroko zakrojonych działania, a zbyt mało na działaniach bezpośrednich. Przeznaczają ogromne środki na przyciągnięcie leada, a potem, kiedy już jest na ich stronie, nie potrafią go zaangażować, zatrzymać, odpowiedzieć na jego potrzeby. Innymi słowy, agresywnym marketingiem outboundowym obiecują coś, czego nie spełniają. Powód? Zbyt mało wysiłku włożonego w projektowanie  doświadczenia na stronie.

I wykorzystuj landing pages: jeśli linkujesz ze strony zewnętrznej na swoją główną, użytkownik, który Cię nie zna, nie będzie szukał na własną rękę, co masz mu zaoferowania. Podróż zakupowa nie musi się zaczynać na stronie głównej!

7. Wrzuć zdjęcia na fejsa

Nie lekceważ roli mediów społecznościowych w podróży zakupowej klienta. Wielu z nich przychodzi do Ciebie właśnie z tego źródła, dlatego dbaj o spersonalizowane kampanie w social media (np. dzięki Facebook Custom Audiences).

***

Samodzielność Twojego klienta to nie wymówka do pozostawienia do samemu sobie na stronie! Wszystkie środki wydane na marketing zewnętrzny są wyrzucone w błoto, jeżeli na stronie użytkownik jest bezradny i nie może dostaje szybko spersonalizowanej opieki i informacji „co mogę z tego mieć”. Więc zabierz go w niezapomniana podróż – nawet jeśli nie będziesz prowadził go za rękę, a jedynie czuwał nad jej przebiegiem z daleka!

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]