6 kroków skutecznego Lead Nurturing. Wykorzystaj teorię perswazji A. Weissa

pouring from watering can on grass waterProwadząc kampanię Lead Nurturing zastanawiasz się: czy zawiera ona wszystko, co potrzeba? W poprzednim poście zwracaliśmy uwagę na porcjowanie wiedzy, ale obiektywne informacje to nie wszystko. Lead Nurturing musi przekazywać również emocje, odwoływać się do potrzeb związanych z budowaniem relacji. Przyjrzyj się językowi, jakiego używasz na kolejnych etapach komunikacji. Jak go dostosować do kolejnych stadiów, na których znajduje się klient?

Piramida perswazji Alana Weissa

Według Weissa trzeba zrozumieć, że nasza relacja z odbiorcą zawsze ewoluuje. Badacz wyróżnia 6 podstawowych faz:

  1. Zainteresowanie – pierwszy kontakt: to moment, kiedy klienta przyciąga nasze hasło, baner, kiedy po raz pierwszy trafia na naszą stronę szukając interesującego go tematu.
  2. Spotkanie: to moment wymiany. Klient chce nas wysłuchać. Przegląda nasze materiały, media społecznościowe. Chce się dowiedzieć, co możemy mu zaoferować.
  3. Ustalenie relacji – zaufanie: kiedy odbiorca wie, co masz mu do zaoferowania,ale musi jeszcze zdecydować, czy jesteś godny zaufania, upewnić się, że go nie oszukasz. Za to odpowiedzialna jest Twoja marka, opinie, ale także jakość przygotowanych przez Ciebie materiałów.
  4. Wspólne ustalanie warunków: to etap, kiedy Ty wiesz, kim jest Twój odbiorca (z analityki jego zachowań na stronie i demografii, z kontaktów bezpośrednich ze sprzedawcami), on wie, co możesz mu zaoferować. Teraz następuje moment kluczowy, w którym definiujecie wspólnie warunki umowy („Za ile i na jakich warunkach mogę to kupić?”).
  5. Zawarcie umowy: to sfinalizowanie umowy na ustalonych warunkach.
  6. Poprawa sytuacji klienta: dzięki Twojemu produktowi/ usłudze jakiś aspekt życia klienta powinien ulec poprawie. To właśnie zadowolenie z zakupu, poczucie dobrze wydanych pieniędzy pozwala na utrzymanie relacji.

Można to przedstawić w formie piramidy:

STARRY EYED 2

Piramida perswazji wg Alana Weissa. O jej zastosowaniu pisze też Lisa Nirell

Znaczenie języka – cel

Na kolejnych etapach musimy naszego klienta przekonać:

  • Że nasza oferta zasługuje na zainteresowanie, jest atrakcyjna,
  • Że produkt rozwiąże problem odbiorcy,
  • Że zasługujemy na zaufanie
  • Że jesteśmy uczciwi i dotrzymujemy warunków umowy
  • Że produkt spełnia obiecywane założenia.

Dlatego na każdym stadium relacji z klientem w procesie jego dojrzewania do zakupu (oraz zakupu jako takiego) należy zwrócić uwagę na to, by nasz język odzwierciedlał cel, który w danym momencie chcemy osiągnąć.

Dynamika Lead Nurturing

Planując kampanie Lead Nurturing wyznaczasz etapy podróży zakupowej Twojego odbiorcy. Stopniowo dostarczasz mu coraz więcej wiedzy. Ale czy bierzesz pod uwagę konieczność dopasowania także Twojego języka, emocji, które on wyzwala? Dzięki temu zwiększysz skuteczność działań.

1 Zainteresowanie: słowa, które przyciągają uwagę

Na tym, początkowym etapie, należy odwoływać się do oryginalności, innowacyjności i wyjątkowości produktu. Skupiaj się na tym, co odróżnia go od innych. Używaj chętnie słów, które przyciągają uwagę:

  • Za darmo (np. pobierz za darmo, testuj za darmo)
  • Wyprzedaż, taniej
  • Nowy
  • Innowacyjny

Na tym etapie nie powinieneś się ich bać. Używaj też:

– krótkich zdań

– wykrzyknień.

Na początku nie trzeba nam wiele treści. Zadbaj o dobre, sugestywne grafiki (tu radzimy, skąd pozyskać darmowe zdjęcia).

2 Spotkanie: skupienie na problemach klienta

Materiały przeznaczone dla klientów na drugim etapie powinny koncentrować się na „Ty”. Odwołuj się jak najczęściej do sytuacji codziennych, w jakich znajduje się Twój klient.

Wykorzystuj wtedy słowa, którymi opisują Cię Twoi klienci – w ankietach, w komunikacji z obsługą klienta, w social media. Jakim językiem oni mówią? To właśnie wtedy, zaraz po zauważeniu Twojej wyjątkowości, klient powinien dostrzec, jak dobrze go rozumiesz.

Wtedy zwracaj też uwagę na zalety w użytkowaniu produktu/ usługi:

– łatwy

– intuicyjny

– szybki

– praktyczny.

3 Ustalanie relacji: zaufanie

Kiedy odbiorca już wie, co możesz mu zaoferować i w jaki sposób dzięki Tobie jego życie może stać się lepsze, staje przed dylematem: czy mogę mu zaufać? Czy nie są to jedynie czcze obietnice?

Skup się na:

  • Konkretnych danych: ile osób Ci zaufało? Ile masz klientów? Policz i przedstaw w liczbie wszystko, co potrafisz (np. ile zysku sumarycznie wygenerowali klienci dzięki zakupowi Twojego rozwiązania)
  • Cytatach z opiniami, case studies, historiach sukcesu. Nic nie świadczy tak dobrze o Twojej wiarygodności jak zdanie innych klientów.
  • Możesz też użyć zdjęć (Twój produkt w konkretnym zastosowaniu)
  • Odwołuj się do bezpieczeństwa, stabilności
  • Warunki gwarancji
  • Polityka prywatności
  • Certyfikaty, którymi możesz się pochwalić.

4 Wspólne ustalanie warunków

To moment, kiedy zgadzacie się wspólnie na warunki: cenę, licencję, towar, gwarancję, etc. Ważne, byś na etapie zamykania umowy potrafił w czytelny sposób podsumować wszystkie kluczowe warunki. Dotyczy to zarówno podpisywania umowy, jak i projektu koszyka.

Postaraj się także stworzyć wrażenie, że dany zakup jest spersonalizowany. Dorzuć coś „Tylko dla Ciebie”, zaoferuj zniżkę na komplementarny produkt albo korzystną opcję dostawy (np. znając lokalizację klienta zaproponuj darmowy odbiór osobisty w punkcie niedaleko).

5 Zawarcie umowy

Tu kluczem jest prostota. Powściągnij wszelkie copywriterskie pokusy. Każde mylące czy wieloznaczne zdanie może odciągnąć od zakupu.

6 Poprawa sytuacji klienta

Coś w życiu Twojego klienta powinno się zmienić na lepsze dzięki Twojemu produktowi. Czy lepiej organizuje sobie pracę? Czy lepiej wygląda? Czuje się atrakcyjniejsza? Zadbaj, by to uczucie zostało zauważone. Proś o feedback i sugeruj kolejne produkty, ale w taki sposób, by klient czuł, że już zrobił dobry zakup.

Nie bój się napisać do klientki „Wyglądasz pięknie w tej sukience!”. Ona chce to usłyszeć (nie licząc marginalnych przypadków). Zbudowanie poczucia udanego zakupu sprawi, że odbiorca do Ciebie wróci.

piramida tekst 2

Jak pewnie zauważyłeś, Lead Nurturing inspirowany tą teorią harmonijnie przenosi akcenty: komunikacja raz skupiona jest na zaletach firmy, a potem przenosi się na klienta. Zachowanie równowagi między nimi to klucz do udanej kampanii – o ile zastosujemy jeszcze narzędzia Marketing Automation dla właściwej implementacji programu.

Powyższy model wskazuje na 6 potrzeb, na które kolejno musisz odpowiedzieć w trakcie procesu Lead Nurturing:

  • Wzbudzić zainteresowanie,
  • Zaoferować wsparcie (pomoc, rozwiązanie problemu),
  • Zbudować zaufanie (poczucie bezpieczeństwa),
  • Zapewnić o uczciwości
  • Spełnić obietnicę (i sprawić, że odbiorca to zarejestruje).

A co dla Ciebie jest najważniejsze w Lead Nurturing?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.