Klikamy hasła, które już znamy. Czy marketingowe frazesy działają?

CreativityKtóż nigdy ich nie użył! Czy zapewniałeś klienta o „najwyższej jakości w najniższej cenie”? Czy szantażowałeś miękko słowami „Tylko teraz”? Czy użyłeś stockowego zdjęcia biznesmena na bieżni, gotowego do startu, co miało symbolizować dynamikę i efektywność Twojej firmy?

Jeśli więcej grzechów nie pamiętasz, przeczytaj naszą listę.  Zbieramy najpowszechniejsze marketingowe banały oraz wyjaśniamy, jak powstają i skąd bierze się ich siła. Skoro wszyscy ich używają, to może faktycznie działają?

 

W jaki sposób powstaje klisza?

Zaczyna się bardzo niewinnie: od czyjegoś oryginalnego skojarzenia, nieoczywistego zestawienia słów. Na przykład zakochany porównuje policzki ukochanej do płatków róż. Niezłe, prawda? Ale potem jego koledzy orientują się, że to porównanie wzmaga przychylność panien. Wszyscy zaczynają go używać, w mowie i w piśmie. Znudzone damy wzdychają: „To trzeci adorator, który porównuje mnie do róży, litości!”. Nawet najbardziej oryginalne sformułowania czy chwyty prędzej czy później się skonwencjonalizują. Wielokrotne powtarzanie osłabia ich moc.

Banał bierze się z powtórzeń, powtórzenia – ze skuteczności

Banał to sformułowanie czy obraz tak często stosowane, że wypłukane już z konkretnego znaczenia – użyto go już w tak wielu sytuacjach i kontekstach, w odniesieniu do tak wielu zjawisk, że jgo pierwotny sens się zatarł, nie mówiąc już o efekcie zaskoczenia.

Banał jest skuteczny i tani. Po pierwsze, wyprodukowanie go nie zabiera wiele czasu: ot, sprawdzona fraza, która od razu staje przed oczami, ścieżki są już wydeptane. Po drugie, wiemy, że czytelnik od razu ją zrozumie. Po trzecie, mamy poczucie bezpieczeństwa: zawsze wprowadzanie czegoś nowego i oryginalnego wymaga więcej odwagi, budzi niepokój (jak zareagują odbiorcy? jak zareagują moi przełożeni?).

 

Nieumiejętność posługiwania się językiem korzyści

Powodem, dla którego tak wielu marketerów odwołuje się do banałów jest ich ogólnikowość: mówią one o pewnych uniwersalnych korzyściach. Klienci chcą korzyści. Ale marketerzy często nie potrafią przełożyć swojego produktu czy usługi na język konkretnych zysków dla konsumenta. Zamiast powiedzieć „Zaoszczędzisz miesięcznie 50 zł na rachunkach za wodę i 10 godzin czasu dotąd poświęcanego na zmywanie, które możesz poświęcić na spacer, wieczór w kinie i czytanie”, piszemy o czymś, co wszyscy dobrze znamy – np. o jakości.

 

Najwyższa jakość w najniższej cenie: ogólniki mogą obrócić się przeciw Tobie

Problem w tym, że banały mogą nas czas zaprowadzić na manowce. Pisze o tym Mateusz Woźniak w tekście „Jakość na tacy” omawiając pojęcie jakości.

To pojęcie bardzo ogólne, abstrakcyjne – każdy z nas wypełnia je indywidualnie treścią, więc dla każdego znaczy coś innego. Przytulny pensjonat będzie zakwaterowaniem wysokiej jakości dla trampa, który zazwyczaj nocuje pod namiotem, a niskiej – dla biznesmena. Innymi słowy, jakość to termin bardzo subiektywny, a obiecując ją, składamy zobowiązanie, które ciężko nam będzie zrealizować. Dlatego staraj się unikać ogólnikowych pojęć: Twoi odbiorcy albo wypełnią je indywidualnie własnymi, bardzo indywidualnymi wyobrażeniami (którym nie możesz sprostać), albo… potraktują Cię z podejrzliwością.

Ogólnik vs. konkret, czyli cała prawda o agentach nieruchomości

Przekonujaco udowodnili to Steven D. Levitt oraz Stephen J. Dubner w swojej kultowej „Freakonomii”. Analizując słowa, jakie agenci zamieszczają w ogłoszeniach, zauważyli, że:

a) bardziej ogólne odpowiadają niższej cenie sprzedaży, np. fantastyczny, przestronny, !, uroczy, wspaniała okolica

b) bardziej szczegółowe odpowiadają wyższej cenie sprzedaży, np. granit, nowoczesna technologia, corian (nazwa materiału, stosowanego w wykończeniu wnętrz), klon, wykwintny.

Ogólnikowe określenia z pierwszej grupy zawierają w sobie zakodowaną informację, że dany dom nie posiada żadnych konkretnych zalet. To rzecz, którą odruchowo wychwytuje wielu klientów – jeśli nie znajdują konkretów, danych, liczb, podchodzą do komunikatu podejrzliwie. I zawsze sprawdzają – np. szukając opinii o produkcie.

Czy marketingowe banały działają?

Mimo opisanych powyżej problemów z nadmierną ogólnikowością marketingowe banały często działają. Dlaczego?

Klisze to metafory, nieoczekiwane porównania, które się straciły urok świeżości czy oryginalności, ale jednocześnie zyskały coś innego: stały się powszechnie zrozumiałe, są elementem wspólnego języka.

Dlatego klient zareaguje na nie, będzie wiedział, o co chodzi, zanim zdąży pomyśleć „Matko, co za banał”. Być może nawet kliknie zanim uświadomi sobie, w czym rzecz.

Banały najlepiej realizują marketingową zasadę: „Nie każ mi myśleć”

Klisze są ekonomiczne. Wiemy, co znaczą, bez dłuższego namysłu. Tak samo marketerom przychodzą jako pierwsze do głowy. Usprawniają komunikację. Oszczędzają nam myślenia: czyż nie jesteśmy tak przeładowani informacjami, że pragniemy uproszczeń?

Checklista: czy używasz tych banałów?

  • najwyższa jakość
  • najniższe ceny
  • kombo 2 frazesów: najwyższa jakość w najniższej cenie
  • u nas w centrum jest klient, najlepsza obsługa klienta – tu przeczytasz, dlaczego luksusowa obsługa klienta nie zawsze Ci służy
  • zamów teraz
  • tylko u nas
  • win-win
  • wyprodukowany zgodnie z tradycyjną recepturą
  • oszczędzasz czas i pieniądze
  • przekroczy Twoje (najśmielsze) oczekiwania
  • satysfakcja gwarantowana albo zwrot pieniędzy
  • gwarancja jakości
  • profesjonalna obsługa klienta
  • Gratis!

Jałowe przymiotniki, czyli określenia bez znaczenia

  • Najlepszy, najlepszy w swojej klasie
  • Wyjątkowy, jedyny
  • Świetny
  • Skuteczny
  • Innowacyjny
  • Lider

Banały wizualne, czyli stereotypowe obrazki

Klisze to nie tylko słowa czy frazy, ale i obrazy. Najpopularniejsze z nich to:

– żarówka: symbol innowacji

– stoper: symbol szybkości

– uścisk dłoni: partnerstwo

– otwarta droga: nowe możliwości

– puzzle: idealne dopełnianie się

– świnka skarbonka: oszczędność

– szachy: przewaga strategiczna

– post-it: symbol biurowego życia

– soczysty owoc – nowa formuła

Kiedy banał w marketingu szkodzi?

Odpowiedź jest jedna: kiedy nie działa.

Nie zawsze awangardowe, świetnie ograne copywritersko hasła przyniosą największy zysk. Czasem klienci – nawet nieświadomie – lubią czuć się bezpiecznie, poruszać wśród dobrze znanych pojęć. Nie wszyscy kochają niespodzianki. Twoi klienci mogą być bardziej konserwatywni, niż się nie pozór zdaje.

Dlatego przede wszystkim unikaj awangardowego copywritingu i oryginalności na siłę – to dopasowywanie Twoich klientów do własnych wyobrażeń. Rzadko działa.

Pamiętaj, że miernikiem Twojej skuteczności nie jest estetyczna ocena Twoich kreacji czy poziom oryginalności, ale relacja z klientami oraz jej przełożenie na sprzedaż.

Dowiedz się więcej:

Jak wygląda przeciętny newsletter?

Więcej na temat Marketing Automation

S. D. Levitt, S. J. Dunner, Freakonomia. Świat od podszewski, tam szczeg. r. 2: Drugie dno wszystkiego

Mateusz Woźniak, Jakość na tacy, „Marketer+” 2015, nr 1(16).

 

Dopiszecie coś do naszej listy marketingowych klisz?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]