4 porady dla średniozaawansowanych użytkowników Marketing Automation

W zeszłym tygodniu opisaliśmy na co zwrócić uwagę na samym początku  pracy z systemem Marketing Automation. Kilka przedstawionych porad na pewno pomogło zrozumieć zasady działania i pracy z nowym narzędziem. Poznaliśmy podstawy, więc czas przejść z działaniami na wyższy poziom. Podpowiadamy jak to zrobić w formie 4 konkretnych porad z zakresu lead scoringu, Lead Nurturing, segmentacji kontaktów oraz prostych automatyzacji.

 

Poprzedni artykuł, dostępny TUTAJ, opisywał podstawy działania i pracy z system do automatyzacji marketingu i sprzedaży. Podstawowa wiedza dla każdego zaczynającego swoją pracę z nowym narzędziem. Z poprzedniego artykułu wiemy, że:

  • możemy połączyć wszystkie działania marketingowe w spójną całość;
  • powinniśmy w każdym działaniu dążyć do konwersji;
  • warto edukować pozyskane kontakty przed przekazaniem do działu sprzedaży – Lead Nurturing;
  • marketing i sprzedaży powinny współpracować, dzięki czemu zwiększą sprzedaż firmy.

Dzięki tym informacjom już od samego początku budujemy solidne fundamenty dla dalszego rozwoju automatyzacji działań  w naszej firmie. Po podstawach przyszedł czas na jeszcze ciekawsze i bardziej rozbudowane działania.  Przedstawione niżej porady będą szczególnie przydatne dla osób, które korzystają już pewien czas z systemu Marketing Automation. W artykule skupimy się na:

  • scoringu klientów
  • segmentacji kontaktów
  • podstawowych automatyzacjach
  • kampaniach marketingowych i sprzedażowych
  • Lead Nurturing.

Po wklejeniu kodu monitorującego na stronie WWW i rozpoczęciu pierwszych wysyłek szybko zobaczymy pierwsze monitorowane kontakty i scoring, jaki system przypisał do ich kart kontaktu.

 

1. Scoring Klientów


Scoring to bardzo ważne narzędzie, o prostym działaniu, dzięki któremu łatwo monitorować gotowość zakupową klientów i wychwycić najważniejsze sprzedażowo kontakty. Każdy system Marketing Automation posiada wstępnie skonfigurowany model przypisywania punktów scoringu:

 

Punkty przypisywane są, za każde rozpoznane przez system zachowanie każdego z kontaktów. Scoring powinien odzwierciedlać gotowość zakupową klienta. Dlatego każda firma powinna dostosować ogólne zasady scoringu, tak aby przyznawać więcej punktów za zachowania szybciej prowadzące klienta do zakupu. Dobry scoring powinien:

  • odzwierciedlać gotowość zakupową klientów;
  • zawierać ogólne zasady punktacji za poszczególne typy zachowań;
  • zawierać indywidualne zasady punktujące szczególnie ważne zachowania;
  • mierzyć zaangażowanie i gotowość zakupową klientów wielopoziomowo.

Indywidualne zasady punktacji, na przykładzie SALESmanago, możemy ustawić w ramach reguł automatyzacji. Wystarczy, że wybierzemy interesujące nas zachowanie z listy zdarzeń i  w akcjach określimy ile punktów chcemy za to przypisać:

 

 

Co ważne SALESmanago pozwala mierzyć scoring w wielopoziomowo. Może on być zliczany:

  • globalnie dla karty kontaktu;
  • dla konkretnej osoby ma konkretnym etapie sprzedażowym
  • dla konkretnej osoby na konkretnym Tagu.

Dzięki temu obok ogólnego scoringu możemy zliczać punkty w różnych wymiarach mierząc zachowanie klienta w różnych miejscach i etapach procesu sprzedażowego.

 

2. Segmentacja behawioralna i podstawowe automatyzacje

 

Odpowiednio skonfigurowana segmentacja potencjalnych i aktualnych klientów skutkuje zbudowanie grup osób zainteresowanych konkretnymi grupami produktów lub usług. Najskuteczniej buduje się grupy  w oparciu o prawdziwe zachowanie każdej z osób. Segmentacja behawioralna,  bo o niej mówimy, polega na automatycznym przypisywaniu kontaktów do danej grupy, na podstawie odwiedzanych podstron serwisu WWW. SALESmanago pozwala segmentować klientów, którzy odwiedzili:

  • konkretne adresy URL;
  • adresy URL zawierające określone słowa;
  • adresy URL zawierające określone ciągi znaków.

Na tej podstawie system automatycznie przypisze kontakty do danej grupy, a wysyłki dopasowane tematycznie i realizowane do takich segmentów cechują się do 300% wyższym wskaźnikiem otwarć i 500% kliknięć. Dodatkowo zwiększają aktywność kontaktów na stronie WWW:

3. Podstawowe automatyzacje

 

Na początku pracy z systemem Marketing Automation, warto wdrożyć pierwsze podstawowe automatyzacje. Najczęściej zaczynamy od powiadomień dla działów sprzedaży i call center. W systemie SALESmanago stosujemy, w tym celu reguły automatyzacji. W konstrukcji takiej reguły używamy minimum jednego zdarzenia i jednej akcji. Zdarzeniem najczęściej jest ważna z punktu widzenia sprzedaży interakcja dokonana przez klienta, np. pobranie ebook-a, odwiedziny na cenniku, porzucenie koszyka lub wysoki scoring. Poniżej przykład reguły, która powiadamia o osiągnięciu wysokiego scoringu przez konkretnego klienta:

 

Następnie możemy dokonać kolejnych automatyzacji takich jak:

  • automatyczne wiadomości powitalne;
  • automatyczna wysyłka wiadomości do osób, które zostały dodane do danego segmentu;
  • automatyczne ponawianie wysyłek do osób, które otworzyły ale nie kliknęły wiadomości e-mail;
  • automatyczne wiadomości z podziękowaniem za dokonanie transakcji;
  • wiadomości powiadamiające o nowym wpisie na blogu;
  • automatyczne formularze kontaktowe dla anonimowych użytkowników;

I wiele innych. Więcej można zobaczyć tutaj: Pobierz bezpłatny e-Book: 30 prostych automatyzacji dla B2B i B2C

4. Lead Nurturing – edukacja potencjalnych klientów

 

Coraz łatwiej jest pozyskać dane kontaktowe do potencjalnych klientów. Jednak jeśli od razu przekierujemy takie kontakty do działu sprzedaży bez wstępnej weryfikacji to nie możemy liczyć na konwersję wyższą niż 5-6%. Dlatego powstały programy edukacyjne dla świeżo pozyskanych leadów. Polegają na dostarczeniu najważniejszych informacji i kluczowych idei. Główny cel to rozpoznanie etapu w procesie zakupowym na jakim znajduje się konkretny kontakt i dostarczenie mu informacji, których potrzebuje i które pokierują go dalej w dół lejka sprzedażowego. W wiadomościach tworzonych na potrzeby Lead Nurturing powinniśmy skupić się na tym, jaką wartość dla Klienta przyniesie nasz produkt lub usługa, na czym on zyska, jakie otrzyma nowe możliwości. Na samym początku warto stworzyć podstawowy program Lead Nurturing dla wszystkich kontaktów. Jednak potem, gdy zobaczymy jak on działa, powinniśmy dobudować odpowiednie programy mocniej skupiające się na etapie na jakim znajduje się potencjalny klient i jego zainteresowaniach. Na pewno pomoże nam segmentacja klientów i zbudowanie kampanii marketingowo-sprzedażowej. W takiej sytuacji treści edukacyjne powinny dotyczyć segmentu w jakim znajduje się klient oraz etapu. Zupełnie innych treści potrzebuje osoba, która dopiero poznaje produkt a innych osoba bliska dokonania zakupu. Podstawowe typy programów Lead Nurturing to:

  • kierowany do świeżo pozyskanych „zimnych” kontaktów;
  • dopasowane do kolejnych etapów kampanii;
  • dotyczące organizowanych wydarzeń – wiadomości przed i po evencie;
  • kierowane do osób, które zrezygnowały z zakupu lub porzuciły koszyk;
  • kierowane do klientów naszej konkurencji;
  • dla potencjalnych klientów przekazanych do działu sprzedaży.

Odpowiednio przygotowane programy Lead Nurturing pozwalają osiągać do 27% konwersji sprzedażowej.

Podsumowanie

Kilka wymienionych porad pomoże każdemu, kto chce dalej rozwijać automatyzację marketingu i sprzedaży w swojej firmie. Za tydzień opiszemy kolejny zestaw porad dotyczących kolejnych bardziej zaawansowanych działań. W ten sposób stopniowo zagłębimy się w pełnię możliwości oferowanych przez systemy Marketing Automation. Zachęcamy do dzielenia się swoim doświadczeniem w komentarzach.

 

 

 

 

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]