Zastanawiasz się jakie treści dobrać do Twojego cyklicznego newslettera? Spędzasz za dużo czasu na jego przygotowanie? Zastosowanie systemu SALESmanago Marketing Automation spowoduje, że kontakty z Twojej bazy dostaną e-maile z automatycznie dopasowanymi treściami i dobranymi produktami lub usługami.
System SALESmanago Marketing Automation oferuję zaawansowane możliwości dopasowania i tworzenia dynamicznej treści w newsletterach. Do szablonu wiadomości możemy wykorzystywać treści zamieszczone w dwóch głównych źródłach:
- na własnej stronie WWW
- bazie danych .xml;
- kanale RSS
Posiadamy treści. Natomiast żeby je dopasować musimy posiadać dane o potencjalnych klientach/odbiorcach. Informacje jakie są zbierane przez system SALESmanago Marketing Automation i mogą zostać wykorzystane w celu dopasowania treści to:
- zachowanie klientów online;
- wizyty na stronie WWW, e-Mail Marketing, portale społecznościowe;
- zewnętrzne źródła danych o klientach:
- ERP, CRM, BI, programy lojalnościowe, telemarketing itp.
Po przygotowaniu źródła treści i zgromadzeniu danych o klientach przechodzimy do automatycznego i dynamicznego dopasowywania ich do indywidualnego odbiorcy. System Marketing Automation umożliwia porównanie wiedzy o odbiorcy z bazą produktów i na podstawie określonego algorytmu dopasowuje dostępne produkty, usługi lub treści do potencjalnego klienta. Co bardzo ważne każde dopasowanie opiera się na rzeczywistych informacjach zgromadzonych o konkretnym adresacie oraz aktualnej ofercie, dzięki czemu wybrane treści bardzo trafnie odpowiadają potrzebom i zainteresowaniom odbiorców. Najczęściej zawartość newsletterów dopasowuje się na podstawie:
- przebiegu ostatniej wizyty odbiorcy na stronie WWW;
- całej historii wizyt odbiorcy;
- całego profilu klienta;
- metody mieszanej, czyli ostatnia wizyta i cały profil adresata;
- ręcznego określenia parametrów dla konkretnej wysyłki.
W pierwszych 4 przypadkach mamy do czynienia z mechanizmem, który działa w pełni automatycznie. Po opracowaniu szablonu html, reguł dopasowania i stworzeniu bazy produktów/usług w formacie .xml (do tego celu można wykorzystać bazę przygotowaną dla porównywarek cenowych np. Ceneo), system automatycznie wyślę ofertę do odbiorcy. Wymienione sposoby dopasowania można ze sobą łączyć w jednym newsletterze. Przygotowaliśmy zestawienie 5 najczęściej wysyłanych newsletterów z dynamicznie dopasowaną i spersonalizowaną zawartością.
Czytaj również:
- 4 taktyki pozwalające zwiększyć skuteczność e-Mail Marketingu. CZYTAJ >
- Marketing Automation to znacznie więcej niż e-Mail Marketing – Poznaj różnice. CZYTAJ >
- Czy Autorespondery to Marketing Automation? CZYTAJ >
Chcesz przenieść swoje e-Mailingi i Newslettery do Marketing Automation? U nas dostaniesz e-Mail Marketing z nielimitowanymi wysyłkami za darmo. Już od 250 zł za całość. Zarejestruj się na bezpłatny okres próbny – skontaktujemy się natychmiast REJESTRACJA NA BEZPŁATNY OKRES PRÓBNY
1. Newsletter wykorzystujący treści z kanału RSS
Najczęściej tego typu newsletter wykorzystywany jest do informowania odbiorców o nowych wpisach na blogu. Jest to bardzo łatwe do wdrożenia rozwiązanie, gdyż w większości przypadków platformy obsługujące blogi same tworzą kanały RSS z treściami wpisów. System Marketing Automation może skorzystać z takiego źródła treści i pobrać z niego automatycznie:
- określoną ilość nowych wpisów;
- wpisy najlepiej pasujące do danych zebranych o odbiorcy.
W wypadku blogów najczęściej pobiera się z nich takie informacje jak: tytuł, opis, link do wpisu, data dodania wpisu, autor, zawartość wpisu.
Oczywiście jest to przykładowe zastosowanie. Zależnie od dostępnych informacji w kanale RSS możemy w ten sposób dodawać praktycznie dowolne treści do newsletteru. Wystarczy jednorazowo stworzyć szablon html i połączyć go ze źródłem RSS, reszta to już automatyczne działanie Marketing Automation.
2. Newsletter pobierający treści z pliku .xml dopasowane do profilu klienta
Zdecydowanie najbardziej zaawansowany rodzaj dynamicznie dopasowywanych i personalizowanych newsletterów. Jego działanie opiera się o automatyczne dopasowanie produktów/usług zgromadzonych w bazie danych do zbudowanego przez system profilu indywidualnego klienta. Sam mechanizm bazuje na pliku zawierającym oferty oraz algorytmie ich dopasowania do konkretnego profilu klienta, który najczęściej zawiera informacje takie jak:
- historia odwiedzin na stronie WWW;
- historia korespondencji wraz informacją o otwieranych i klikanych treściach;
- dane transakcyjne;
- pozostałe dane z zewnętrznych źródeł;
- informacje zapisane w CRM na podstawie bezpośredniego kontaktu.
Po przygotowaniu szablonu wiadomości i określeniu algorytmu dopasowania ofert do profili klientów resztę czynności wykonuje system w pełni automatycznie. Efektem jego pracy może być newsletter taki jak poniższy.
3. Newsletter dopasowujący treści na podstawie określonych ręcznie parametrów
Trochę innym podejściem i zastosowaniem cechuje się to rozwiązanie. Newsletter, który sam pobiera treści/oferty na podstawie podanych parametrów powstał głównie po to, aby dopasować wysyłkę do wstępnie targetowanej grupy odbiorców, o których nie mamy wystarczających danych, aby dopasować ofertę indywidualnie. Dlatego też, możemy maksymalnie skrócić czas potrzebny na przygotowanie nowej wysyłki dopasowanej do grupy odbiorców. W systemie SALESmanago Marketing Automation wygląda to następująco. Zaczynamy od stworzenia szablonu wiadomości i pliku z bazą ofert. Następnie podajemy parametry wysyłki.
1. nazwę newslettera i cykl wysyłki;
2. grupę adresatów;
3. temat i datę wysyłki;
4. parametry treści.
W tym miejscu określamy jakie oferty mają trafić do wiadomości. Zakładając, że posiadamy grupę odbiorców zainteresowaną wycieczkami na Kretę w Grecji, z zakwaterowaniem w hotelu i transportem lotniczym we Wrześniu. Wpisujemy następujące parametry:
- Rodzaj zakwaterowania: Hotel,
- Region: Kreta
- Kraj: Grecja
- Data: Wrzesień
- Rodzaj transportu: Lot
- Ilość ofert w Newsletterze: o9
Na podstawie tych parametrów system sam dobierze oferty spełniające kryteria i wyśle wiadomość. Praca związana z przygotowaniem dopasowanego newslettera sprowadza się do podania kilku parametrów wysyłki. W tym konkretnym przypadku klienci otrzymają 9 ofert spełniających podane kryteria. Przy kolejnej wysyłce wystarczy, że zmienimy temat i podamy nowe parametry. W takiej sytuacji tworzenie nowych newsletterów zajmuje maksymalnie kilka minut.
Same możliwości tworzenia parametrów są praktycznie nie ograniczone. Każdą cechę naszych produktów lub usług można zapisać w bazie .xml i potem wpisać pod postacią parametru przy wysyłce. Daje nam to ogromne możliwości bardzo prostego zaciągania ofert do treści newslettera przy maksymalnym ograniczeniu naszej pracy i zautomatyzowaniu całego procesu.
4. Newsletter zawierający ostatnio przeglądane produkty
Proste rozwiązanie pozwalające przesłać i przypomnieć klientowi to czym interesował się na stronie WWW firmy. Rozwiązanie działa podobnie jak w wypadku dopasowania do całego profilu klienta. Jednakże z tą różnicą, że w tym konkretnym wypadku klienta otrzyma dokładnie te same produkty, które przeglądał w trakcie ostatniej wizyty lub przez określony czas.
5. Newsletter zawierający produkty pasujące do całej historii wizyt na stronie WWW
Ostatni pomysł na zastosowanie dynamicznego dopasowania i personalizacji newsletterów, w tym zestawieniu. Tego rodzaju newsletter zawiera automatycznie dopasowane produkty do całej historii wizyt odbiorcy. Każda wizyta i każdy obejrzany link na stronie WWW firmy wpływa na to jakie produkty lub usługi będzie zawierał newsletter. Co ważne mogą być to dokładnie te same produkty, które najczęściej oglądał odbiorca lub pochodzące z tych samych kategorii co najczęściej przeglądane. Często firmy wykorzystujące to rozwiązanie decydują się na pomieszanie ofert faktycznie obejrzanych i pochodzących z tej samej kategorii i w podobnym zakresie cenowym. W ten sposób odbiorcy dostają połączenie ofert, którymi się interesowali oraz takich, które mogą ich zainteresować.
Przedstawione pomysły mają na celu pokazać możliwości automatycznego dopasowania i personalizacji wysyłek newsletterów. Z drugiej strony funkcjonalność ta pozwala zaoszczędzić dużo czasu, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Dodatkowo istnieją praktycznie nieograniczone możliwości łączenia wymienionych metod dopasowywania ofert do informacji o klientach i to nawet w obrębie jednego szablonu newslettera. Wszystko zależy od naszych potrzeb i sposobu w jaki chcemy docierać do klienta z naszą ofertą.