Black Friday i Cyber Monday w Ecommerce – garść porad i statystyk

Gdyby zapytać przypadkowego przechodnia o najbardziej dochodowy dzień w roku prawdopodobnie bez zastanowienia wymieni Black Friday. Do niedawna była to tradycja głównie amerykańska, jednak w dobie globalnej wioski i powszechnego dostępu do informacji niewiele okazji do zysku umknie uwadze czujnych oczu czy to wśród klientów, czy wśród sprzedawców. Słowem – my chcemy kupować rzeczy po okazyjnych cenach, a sprzedawcy chcą podnosić zyski.

Czarny Piątek to piątek tuż po Święcie Dziękczynienia, który jest oficjalnie początkiem sezonu na przedświąteczne zakupy. Jest on okazją do nabycia wielu przedmiotów (w tym ubrań i elektroniki) w bardzo atrakcyjnych cenach. Bardzo często też sklepy wydłużają godziny otwarcia na jeden dzień w roku, by móc obsłużyć ogromne ilości klientów przewijające się w tym dniu przez lokale.

Jak wiele zachowań zakupowych, tak i czarnopiątkowe szaleństwo przenosi się do sieci. Dotyczy to także relatywnie nowego Cyber Monday (nazwa powstała w 2005 roku – jest to pierwszy poniedziałek po Święcie Dziękczynienia; tego dnia wyprzedaże ogłaszają tylko sklepy internetowe). Black Friday opanował e-sklepy i ma się całkiem dobrze w tym nowym środowisku. Co więcej świetnie adaptuje się również do kanału mobilnego.

 

Garść statystyk

 

Jako specjaliści od automatyzacji marketingu i analityki zachowań online postanowiliśmy sprawdzić, co na temat Black Friday w świecie cyfrowym mówią liczby. Ponieważ 80% naszych klientów stanowią firmy z sektora B2C i sklepy online w zeszłym roku zebraliśmy kilka ciekawych statystyk. Oto one:

 

Po pierwsze email marketing

 

Tego dnia z naszego systemu wysłaliśmy w sumie 15 milionów wiadomości do klientów

Średni Open Rate tych wiadomości to 17,92%

Średni CTR wynosił z kolei 4,36%

 

Mimo iż liczby nie wydają się powalające, dla porównania podajemy statystyki z normalnego piątku poprzedzającego Black Friday:

Średni OR: 14,30%

Średni CTR: 3,22%

Co daje w efekcie wzrost OR o 22,45% w stosunku do przeciętnego dnia oraz wzrost CTR o 35,71%!

 

Po drugie sprzedaż

Czarny Piątek w SALESmanago zakończyliśmy 270 000 zakupami – co w porównaniu do zwykłego piątku stanowi wzrost o 35%.

Średnia wartość takiego zakupu to 810 PLN, w porównaniu do zwykłego piątku jest to wzrost prawie trzykrotny.

 

Kilka wniosków

 

Pierwszym nasuwającym się na myśl wnioskiem jest to, że przez ten jeden dzień ecommerce solidnie pnie się do góry. Każdy właściciel takiego biznesu, sprzedawca, czy marketer powinien mieć na uwadze ile może zdziałać magia Czarnego Piątku.

Dobrze przygotowana i precyzyjnie targetowana kampania może znacznie zwiększyć zyski i tak podniesione z powodu masowego piątkowego szaleństwa.

Co więcej podczas tego szczególnego dnia zwiększa się nie tylko ilość dokonywanych transakcji, ale również ich wartość. Aby móc wyznaczać realne cele i planować kampanię w oparciu o konkretne dane, koniecznością jest analiza jakościowa i ilościowa zachowań transakcyjnych. Narzędziem służącym do analizy tego rodzaju danych jest panel analityczny RFM. W połączeniu z analizą Digital Body Language stanowi on bardzo potężne narzędzie ułatwiające prowadzenie zarówno marketingu predyktywnego, jak i maksymalizację wartości każdego z klientów w czasie.

Warto również pomyśleć o integracji kilku kanałów komunikacyjnych – w końcu droga zakupowa często wiedzie przez wszystkie dostępne kanały – nie wolno zatem zaniedbywać żadnego z nich!

 

Jak się przygotować na Black Friday i Cyber Monday w ecommerce?

W tym roku Czarny Piątek wypada 24-go, a Cyber Poniedziałek 27-go listopada. Warto zawczasu przygotować się na nadchodzące szaleństwo.

Website marketing

Przygotuj swoją stronę na duży ruch i zautomatyzuj jak najwięcej procesów. Po pierwsze zadbaj o to, żeby każdemu z odwiedzających wyświetlać te przecenione produkty, które go interesują. Wykorzystaj treści dynamiczne – pop-upy i ramki rekomendacji, które na podstawie wcześniejszych zachowań dobiorą produkty dopasowane do potrzeb i zainteresowań klientów.

Pamiętaj też o personalizowanych banerach – zamiast pokazywać przypadkowe oferty, pokazuj te, które przyciągną wzrok odwiedzających.

 

Dla chętnych:

 

Druga sprawa – obsługa w czasie rzeczywistym. Obstawiam, że ani nie będziesz zatrudniał dodatkowej ekipy ani też sadzał IT i windykacji przy live chacie tylko i wyłącznie po to żeby obsługiwać klientów. Przede wszystkim zapewnij supportowi najlepszy możliwy live chat do sprzedawania – taki który zarówno daje podgląd do karty klienta, pozwala zbierać dane kontaktowe, które od razu przesyła do CRM (czemu nie wykorzystać Black Friday żeby powiększyć bazę kontaktów?) jak pozwala jednym przyciskiem wyświetlić spersonalizowane rekomendacje. Najlepiej wypróbuj go przed nadchodząca gorączką zakupową, żeby w trakcie nie było niespodzianek.

Dodatkowo zatrudnij… boty! Opracuj proste scenariusze do zbierania danych i wyświetlania rekomendacji i zaimplementuj je botowi, który nie dość, że jest nieskończenie cierpliwy, to jeszcze może prowadzić chociażby i setkę rozmów w tym samym czasie (i nie pomylić się w ani jednej z nich).

Po trzecie – zacznij już teraz zbierać zgody na wyświetlanie powiadomień web push (o ile jeszcze tego nie robisz). To najlepszy sposób, żeby przypomnieć odbiorcom i potencjalnym nabywcom, że przeceny już ruszyły.

Dla chętnychKompletny przewodnik po powiadomieniach web push.

 

Email marketing

Poza standardowym newsletterem informującym o tym co planujesz na tę szczególną okazję, zaplanuj również serię wiadomości dynamicznie dopasowujących się do zachowań klientów – maili dynamicznych. Wiadomości te wysyłane są przez system do indywidualnego użytkownika, nie do grupy odbiorców i są generowane punktowo w odpowiedzi na jakieś zachowanie użytkownika (lub jego brak) czy zdefiniowane wydarzenie (np. urodziny użytkownika).

Zamiast zwyczajowego szablonu wysyłanego jednym przyciskiem do całej bazy, maile dynamiczne opierają się na predefiniowanych regułach działających stale i określających reakcję platformy na konkretne działania użytkowników (np. wysłanie oferty z zawartością porzuconego koszyka za każdym razem, gdy ktoś nie sfinalizuje płatności).

Czarnopiątkowy szał aż się prosi o zastosowanie tego rozwiązania, by jak najlepiej wykorzystać tę okazję, która zdarza się raz na 365 dni.

Na 100% będziesz potrzebował schematu do ratowania porzuconego koszyka.

Około 68% koszyków jest porzucanych, więc marketerzy ecommerce uwielbiają te wiadomości. Wykazują one też dużo wyższą skuteczność: konwersja wzrasta nawet o 621% w porównaniu z tradycyjnymi masowymi emailami (zob. Case Study Be Brave).

Nic dziwnego! W końcu wysyłasz ofertę produktu, który interesuje użytkownika i wobec którego wykazał już sporą motywację zakupową.

Ważne: nie zwlekaj z wysłaniem zawartości porzuconego koszyka dłużej niż 48 godzin. Możesz też wysłać więcej niż 1 wiadomość ratującą porzucony koszyk, testuj jednak stopniowo, jak reagują na nie odbiorcy. Nikt nie chce dostać 10 wiadomości z produktem, który chciał kupić, ale się rozmyślił.

Przeczytaj nasz kompleksowy poradnik o porzuconych koszykach

Po drugie – dopasowana oferta – produkty ostatnio oglądane i komplementarne

Możesz wysyłać klientom oferty produktowe oparte na tym, co dana osoba przeglądała czy kupiła wcześniej. Duże zakupy mogą prowadzić do jeszcze większych – skorzystaj z tego, że klient ma jeszcze otwarty portfel i głowę pełną endorfin. Pokaż mu produkty komplementarne i zaproponuj, że dasz mu specjalny rabat na taki zestaw!

Ważne: Do zaawansowanych rekomendacji produktowych wykorzystaj moduł Copernicus AI & Machine learning.

 

Dla chętnych – przewodnik po mailach dynamicznych w formie infografiki

Garść mailowych inspiracji od shopify

 

Do dyspozycji masz wiele kanałów. Poza wymienionymi są jeszcze Social Media, kanał mobile i cała masa działań offline. Dajcie znać w komentarzach, czy chcecie dodatkowy przewodnik o tych właśnie kanałach!

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]