Ogromną przewagą systemów Marketing Automation nad innymi narzędziami wspomagania relacji z klientami, jak klasyczne CRM czy ERP, jest możliwość praktycznie natychmiastowego wykorzystania ich do działań sprzedażowo-marketingowych. Klasyczne systemy wspomagania biznesu wymagają trwającego nieraz wiele tygodni wdrożenia na serwerach klienta. Systemy Marketing Automation, dzięki udostępnianiu aplikacji w modelu SaaS, dają możliwość skorzystania z nich od razu po wykupieniu licencji. W ciągu pierwszego miesiąca można wdrożyć większość funkcji realnie poprawiających funkcjonowanie sprzedaży i marketingu.
Jakkolwiek z zalet modelu SaaS można korzystać również w przypadku współczesnych systemów CRM, w których odchodzi się już od klasycznego instalowania ich po stronie klienta, to właśnie systemy Marketing Automation w naturalny sposób wykorzystują w pełni zalety tego rozwiązania.
Automatyzacja marketingu powstała jako rozwinięcie klasycznych systemów do prowadzenia kampanii mailingowych, opiera się natomiast na monitorowaniu zachowania klientów na stronie internetowej. Systemy te zatem, w przeciwieństwie do innych rozwiązań, powstały w celu wspierania marketingu w Internecie, i do działania w Internecie zostały przystosowane już na poziomie założeń projektowych. Implikacją tych założeń było powstanie systemów maksymalnie elastycznych, mogących dynamicznie dostosowywać się do potrzeb użytkownika. Realizacja tego celu jest możliwa tylko poprzez uproszczenie procesu korzystania z Marketing Automation.
Dzięki temu już w pierwszym miesiącu można przeprowadzić kilka kampanii i wdrożyć większość potrzebnych nam rozwiązań.
Początek działania – konfiguracja systemu
Po otrzymaniu loginu i hasła do systemu, pierwszym, co należy zrobić jest zamieszczenie kodu trakującego na swoich stronach internetowych. Umieszczenie go na każdej podstronie umożliwi śledzenie zachowania potencjalnych klientów i jest podstawą pełnego wykorzystania możliwości systemu. Od razu definiujemy liczbę użytkowników i ich uprawnienia, rozdzielamy kompetencje handlowcom i marketingowcom, dajemy im również czas na zapoznanie się z systemem. Warto korzystać z usług dostawców oferujących wsparcie szkoleniowe, gdyż indywidualny Webinar dla naszych pracowników może być znacznie bardziej wartościowy, niż zapoznawanie się z system metodą prób i błędów. W tym samym czasie konfigurujemy też konta wysyłkowe w systemie. Jeśli mamy już plan działania z systemem, całość nie powinna zająć nam więcej niż dwa dni.
Punkt drugi – integracja
Aby móc skorzystać z wszystkich zalet automatyzacji, warto zintegrować nowy system z już posiadanymi rozwiązaniami wspomagającymi działanie naszego marketingu i sprzedaży. Warto przy wyborze systemu upewnić się, że możliwe jest połączenie go z naszym CRM-em czy ERP. Pobranie danych z takich systemów pozwoli na błyskawiczne rozpoczęcie kampanii mailingowych.
Aby wykorzystać do maksimum wysiłki naszego marketingu, dobrą praktyką jest zintegrowanie z systemem wszelkich formularzy, jakie znajdują się na naszej stronie lub w sklepie. Jeśli nasz dostawca systemu udostępnia API, to zrobienie tego wprawnemu informatykowi nie powinno zająć więcej niż kilka godzin. Dzięki temu będziemy mogli monitorować wszystkich nowych klientów.
Jeśli mamy bazę danych naszych klientów, to dobry moment na zaimportowanie jej do systemu.
Punkt trzeci – dostosowanie systemu do organizacji
Nie mniej istotne dla wykorzystania systemu jest zdefiniowanie w ramach organizacji zasad współdziałania między marketingiem i sprzedażą. Docelowo system ma w pełni automatycznie przechwytywać leady wygenerowane przez marketing, oceniać, czy należy skierować do nich kampanię edukacyjną, czy przesłać od razu do działu sprzedaży, czy może skreślić taki kontakt na przykład z powodu fałszywych danych.
Nie mniej ważne jest zdefiniowanie Uniwersalnej Definicji Leadów, zasad scoringu kontaktów i oceniania, który kontakt należy przesłać do handlowców i w którym momencie. Pozwoli to na rozpoczęcie działań marketingowych. Paradoksalnie, to właśnie ten etap zajmuje najwięcej czasu, gdyż powinien zostać oparty o dokładną analizę zebranych do tej pory danych. Bez niego trudno jednak wykorzystać w pełni zalety automatyzacji systemu
Po czwarte – mailingi
Wykonanie trzech powyższych punktów sprawia, że system jest właściwie w pełni gotowy do działania. Pozostaje jeszcze stworzenie contentu i zamieszczenie go w systemie. Jeśli możemy zdefiniować szablony html w systemie, z którego korzystamy, warto, abyśmy zlecili grafikowi stworzenie takiego szablonu i wgranie go do systemu ( niektórzy dostawcy systemów, w tym m.in. SALESmanago pomagają klientowi w takich działaniach oferując w ramach pakietu startowego stworzenie i zakodowanie odpowiednich szablonów). Warto, abyśmy przeglądnęli istniejący content i wybrali spośród niego taki, który możemy wykorzystać na przykład w kampanii Lead Nurturing , pozwoli nam to na oszczędzenie czasu i szybsze rozpoczęcie działania. Jeśli poprzednie punkty przebiegły bez problemu, w zasadzie możliwe jest rozpoczęcie wysyłek już w pierwszym tygodniu pracy z systemem.
Po piąte – automatyzacja
Teraz pozostaje już tylko prowadzenie kampanii, analizowanie ich efektów, korygowanie i dalsza poprawa funkcjonowania. Trudno na początku zdefiniować poprawnie perfekcyjnie działający lejek sprzedażowy – niemal zawsze korekty na niektórych etapach powodują poprawę jego skuteczności. Dlatego dobrym pomysłem jest ruszenie równolegle z kilkoma kampaniami i porównywanie ich działania. Warto oprzeć się na przykładach najlepszych w tej dziedzinie i czerpać wzorce z ich działań.
Dalej pozostaje nam już tylko tworzyć content, wysyłać mailingi, analizować dane i planować na ich podstawie przyszłe działania.
Jeśli zainteresował Cię ten tekst i chciałbyś sprawdzić, jakie korzyści możesz osiągnąć przez 30 dni działania z systemem Marketing Automation, zarejestruj się aby skorzystać z darmowej wersji próbnej systemu SALESmanago Marketing Automation w wersji PRO. Rejestracja jest bezpłatna i niezobowiązująca.