Wszystko jest kampanią: stawiaj cele, mierz, testuj i optymalizuj

chess man over business chart admonish to strategic behavior

Kampania zazwyczaj kojarzy się nam z działaniami typu outbound: z wykupywaniem przestrzeni reklamowej, organizacją dużego konkursu czy akcji, wdrożeniem innowacyjnej, nowej metody albo promowaniem spektakularnego materiału (np. obszernego raportu czy ebooka). Jednak w istocie każde podejmowane działanie marketingowe powinieneś traktować jak kampanię.

 


10 przykazań Email Marketingu. Pobierz darmowego ebooka


 

Nowa definicja kampanii

Powszechnie przyjęta definicja kampanii jest dość pojemna i może obejmować  wiele  przedsięwzięć. Termin oznacza zespół skoordynowanych działań, przeprowadzany w kilku mediach, z wyraźnie wyznaczonym celem (promocja produktu, usługo bądź marki), wykorzystujący rozmaite formy, techniki, treści i kanały.

 

Jednak często zapominamy, że realizowane przez nas codziennie zadania również mają charakter kampanii.

Co jest kampanią w nowym rozumieniu?

Każde działanie, które rozwija Twoją firmę, które zwiększa zaangażowanie, świadomość marki czy sprzedaż możemy nazwać kampanią i w ten sposób traktować. W tym sensie do tej grupy należeć będą działania takie jak:

  • content marketing
  • wiadomości dynamiczne (np. z zawartością porzuconego koszyka)
  • reguły automatyzacji (jak wyświetlanie spersonalizowanych banerów czy boksów z polecanymi produktami)
  • Lead Nurturing i cykle wiadomości powitalnych
  • remarketing
  • praktyki Lead Generation (jak formularze kontaktowe)
  • komunikację wewnątrz aplikacji mobilnej czy powiadomienia push.

Co to oznacza dla marketerów?

Nie chodzi tu o korektę definicji i spór czysto teoretyczny. Poszerzając znaczenie pojęcia kampanii zakładamy, że każde działanie powinno być traktowane jako kampania, czyli:

  • planowane z wyraźnym zaznaczeniem konkretnego, wymiernego i mierzalnego celu,
  • rozliczane i oceniane z uwzględnieniem założonych KPI
  • testowane
  • optymalizowane.

Dlatego powinieneś wyliczać ROI nie tylko dla potężnych działań, ale i dla codziennie prowadzonych, regularnych praktyk: ustalonych procesów, polityki działania w social media, ustalonych reguł automatyzacji.

 

Dlaczego należy zmienić podejście?

Traktując wszystkie podejmowane działania jak kampanie zaczynamy je staranniej monitorować pod kątem osiąganych wyników i chętniej testujemy. Przyjmujemy bardziej naukowe i krytyczne podejście, w którym widzimy ciągle przestrzeń do poprawy i optymalizacji.

Dzięki temu możemy więcej wycisnąć z działań, które podejmujemy regularnie. Często przyzwyczajamy się do ustalonych schematów i codzienne zadania stają się dla nas naturalne i samooczywiste: że piszemy tyle i tyle postów tygodniowo, że wysyłamy taką a nie inną kampanię Lead Nurturing, że nasze formularze zapisu są w takim a nie innym miejscu. Tymczasem podejście do nich jak do kampanii może przyjąć perspektywę analityczną.

 

Odróżnić ważne od pilnego

Duże kampanie, obejmujące współpracę z innymi podmiotami, wymagają starannie zaplanowanego kalendarza i mają konkretne deadline’y. Poza tym łatwiej mierzyć ich skuteczność: wiemy dokładnie, kiedy się zaczynają i kiedy kończą.

 

Z działaniami regularnymi, o charakterze ciągłym, jest inaczej. Tu musimy sami wprowadzać wewnętrzne terminy, w których testujemy nowe pomysły. Przez brak zewnętrznego „bata” uważamy je za mniej pilne, w związku z czym ich optymalizacja zyskuje niższy priorytet. W efekcie zajęci działaniami na zewnątrz strony, zorientowanymi na pozyskanie nowych odbiorców, zapominamy o dbaniu o jakość naszych regularnych działań, które przecież definiują doświadczenie użytkownika na stronie www.

 

Przyciągamy, ale nie zatrzymujemy

Znajduje to odbicie w statystykach. Na każde 92 dolary wydane na pozyskanie nowego odbiorcy, zaledwie 1 dolara przeznaczamy na jego konwertowanie – czyli np. prace nad email marketingiem czy personalizacją treści strony (Econsultancy). Za to zaniedbanie przychodzi zapłacić później: kiedy generujemy duży ruch na stronie, który nie przekłada się na ilość leadów, albo kiedy widzimy potężny wyciek leadów: użytkownicy przekazują nam dane, ale wielu z nich tracimy na jakimś etapie lejka.

 

Badaj ROI z Marketing Automation

Ręczne wyliczanie parametrów dla każdego działania może pochłaniać masę czasu, ale nowe technologie typu Marketing Automation przychodzą marketerom z pomocą. Szczególnie cenne są narzędzia zaawansowanej analityki, która pozwala wyliczyć konwersję i ROI z poszczególnych reguł automatyzacji. Platforma dostarcza Ci również funkcjonalne narzędzie do testów A/B/X, dzięki któremu możesz testować w trybie ciągłym i zorientować się szybko, kiedy np. formularz kontaktowy, który został wybrany głosami użytkowników pół roku temu, znacznie obniża swoją skuteczność.

 

Pozwala to w pełni wykorzystywać potencjał zbieranych przez Ciebie danych dla regularnej optymalizacji działań.

 

Traktując każde działanie jak kampanię, przyjmujesz podejście analityczne. Dla każdej akcji:

  • wyznaczasz konkretny, mierzalny cel,
  • badasz jego realizację,
  • testujesz,
  • optymalizujesz.

 

Realizujecie tę filozofię w praktyce?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]