Twórz landing pages jak mistrz! Najlepsze praktyki oparte na psychologii konsumenta

Masz 8 sekund na uwiedzenie użytkownika, który znalazł się na Twojej stronie docelowej. To naprawdę niewiele: musi Ci wystarczyć na uzasadnienie, dlaczego ma Ci zaufać. Sięgamy do psychologii konsumenta, by znaleźć najlepsze praktyki budowania skutecznych landing pages. Gdy je projektujesz, zacznij od ustalenia, co dokładnie jest Twoim celem.

1. Jeden cel

Specyfika landing pages polega na tym, że służą one jednemu, precyzyjnie zdefiniowanemu celowi. Chcemy skłonić odbiorców do pobrania ebooka, zapisu na newsletter, skorzystania z darmowego okresu próbnego czy zakupu. Nie rozpraszaj odbiorcy innymi możliwościami i skoncentruj całą stronę wokół tej jednej czynności, która ma on wykonać. Nie dawaj innych opcji do wyboru oraz użyj kontrastujących kolorów, by wyeksponować CTA. To jemu podporządkuj kompozycję strony.

Dlaczego: Ludzie są dziś przytłoczeni nadmiarem informacji, które muszą przyswoić i wyborów, których muszą dokonać. Jak pisze David Rock, niedzielne wydanie “New York Timesa” zawiera więcej informacji niż wykształcony francuski arystokrata z XVIII wieku przyswajał w ciągu całego życia. Każdy moment skupienia uwagi to dla człowieka spory wydatek energetyczny: musimy wykorzystać na niego glukozę i inne zasoby metaboliczne.


Poznaj prawdę o swoich klientach.

Pobierz darmowego ebooka i stwórz profesjonalną Buyer Persona


Skupienie dużo kosztuje nasze ciała, więc nic dziwnego, że łatwo nam się rozproszyć, szczególnie gdy brak nam motywacji do utrzymania koncentracji. Wniosek? Upraszczaj komunikację. Nie każ użytkownikowi przepracowywać dużej ilości danych ani podejmować wielu decyzji (tak, kliknięcia tez są decyzją, na którą wydatkujemy energię!). Ogranicz swój komunikat do jednej precyzyjnej prośby.

 

2. Dostarcz argumentów

Tworząc landing pages skłaniasz odbiorcę do wykonania jakiejś akcji. Jednak aby osiągnąć sukces, musisz dostarczyć solidnych argumentów. Dlaczego miałbym to zrobić? Co będę z tego mieć? Strona docelowa musi w zwięzły sposób odpowiadać na to pytanie, gdyż w przeciwnym wypadku pozostawi użytkownika obojętnym. Co działa najlepiej:

  • Liczby i statystyki: zamiast eseistycznych peanów na chwałę produktu, przedstaw liczby. Dają wrażenie obiektywności i są łatwiejsze do przyswojenia.
  • Opinie klientów: są dowodem na skuteczność Twojego rozwiązania. Wypowiedź innych jest bardziej wiarygodna niż samochwalstwa.
  • Odniesienia do konkretnej sytuacji klientów: żaden produkt nie jest uniwersalnie dobry czy ogólnie przydatny. Odwołaj się do jego konkretnych zastosowań, które będą bliskie Twoim odbiorcom.
  • Krótka tabela, porównująca Twój produkt z ofertą konkurencji: jeśli nie boisz się konfrontacji z konkurencją, sprawiasz wrażenie lidera. To budzi zaufanie!
  • Używaj słowa “dlatego”: akcentuj, że wybór Twojego rozwiązania jest uzasadniony.

 

Dlaczego: nasze mózgi potrzebują uzasadnień. Chcemy wydawać się sobie bardzo logicznymi istotami, więc lubimy, gdy znajdujemy logiczne i przekonujące wyjaśnienie dla naszych działań (“Robię to, bo…”). Jednak sama treść argumentacji to jedna rzecz. Ważniejsze jest akcentowanie samego faktu, że zachodzi tu uzasadnienie.

Dobitnie wykazał to tzw. eksperyment z ksero, przeprowadzony w 1977 przez zespół Ellen Langer. Badacze próbowali wcisnąć się do kolejki do kserokopiarki, podając jedną z trzech wersji prośby: a) Sama prośba: “Przepraszam, mam tylko 5 kartek. Czy mogę skorzystać z ksero?”

b) Prośba połączona z podaniem prawdziwego powodu: “Przepraszam, mam tylko 5 kartek. Czy mogę skorzystać z ksero, bo bardzo się spieszę?”

c) Prośba połączona z podaniem zmyślonego powodu: “Przepraszam, mam tylko 5 kartek. Czy mogę skorzystać z ksero, bo chcę je skserować?”

Co ciekawe, wersje (b) i (c) okazały się prawie tak samo skuteczne (odpowiedni 94% i 93%), mimo że powód podany w wersji (c) jest absurdalny. Dowodzi to, że wystarczyła sama językowa struktura uzasadnienia, by dać badanym poczucie, że powinni spełnić prośbę. Wniosek? Komponuj swoje landing pages tak, by jasno wykazywały strukturę uzasadnienia.

 

3. Redukcja ryzyko

Zaoferuj gwarancję, zwrot pieniędzy w razie niezadowolenia. Oferuj darmowe próbki oraz podgląd próbki materiału (np. kilka stron ebooka). Jeśli prosisz o dane, poinformuj o tym, jak masz zamiar je wykorzystać. Zadbaj tez o to, by strona docelowa nawiązywała wizualnie do Twojej strony www, dzięki czemu odbiorca od razu pozna markę.

 

Dlaczego: Każda decyzja, niezależnie od tego, jak mała, niesie ze sobą ryzyko. Nawet kiedy możliwe negatywne konsekwencje są niewielkie, wolimy czuć się bezpiecznie. Zadbaj więc o poczucie bezpieczeństwa swojego odbiorcy.

 

4. Mniej niż 8 sekund czytania

Nie, Twoi klienci nie będą czytać elaboratów. Niewiele ich najczęściej obchodzi, co masz do powiedzenia, o ile nie dotyczy to bezpośrednio ich sytuacji. Przyzwyczajeni do pospiesznego połykania małych porcji informacji, łatwo się rozpraszają i nudzą. Masz ich uwagę na maksymalnie 8 sekund.

Dlatego zaoferuj im na landing pages tekst zwarty, bez lania wody, bez zbędnych informacji, w formie punktów czy schematów, a nie pełnych zdań czy bloków tekstu. Przyswajanie treści może ułatwić też prezentacja materiału w formie video, które podnosi konwersję LP o 80%. Kiedy przygotowujesz formularz, zadbaj o to, by nie miał zbyt wielu pól. Badania wykazały, że zmniejszenie ilości pól formularza z 4 do 3 zwiększyła konwersję o połowę.

Praktyka redukcji odnosi się również do obrazków. Choć możesz czuć pokusę tworzenia pięknych wizualnie kreacji, upewnij się, że grafiki nie odciągają uwagi od CTA ani nie wydłużają czasu ładowania strony. Oczywiście, pamiętaj też o optymalizacji LP pod urządzenia mobilne. Marketerzy często skupiają się na responsywności maili, a zapominają o stronach docelowych, do których linkują. Responsywne LP możesz tworzyć nawet kiedy nie masz kompetencji technicznych z intuicyjnym kreatorem SALESmanago.

Dlaczego: Ponieważ przeciętny attention span wynosi dziś 8 sekund, jeśli nie przekonasz odbiorcy w tym czasie, nie przekonasz go w ogóle.

 

5. Testy A/B

Testy A/B są świetnym narzędziem nie tylko do optymalizacji strony, ale także do poznawania swoich klientów. Nieprzypadkowo są ulubieńcami takich tytanów jak Google czy Amazon.

Dlaczego: Niech nigdy nie zaślepią Cię uniwersalne mądrości ani mody. “Wszyscy tak robią” to rzadko dobry powód. Skup się na Twoich odbiorcach i na ich specyfice, testuj, by dowiedzieć się, co im się podoba i co robi na nich wrażenie.

Psychologia konsumenta uczy, że tworząc strony docelowe musimy skupić się na jednej, konkretnej propozycji i redukować ilość opcji do wyboru. Należy także wziąć pod uwagę zwyczaje dotyczące konsumpcji treści i budować zwięzłe komunikaty. Jednocześnie żadne ogólne zasady nie zastąpią testowania, które – w połączeniu z platformą Marketing Automation – pozwala nam lepiej rozumieć odbiorców i dostarczać im ofertę dopasowaną precyzyjnie do ich oczekiwań.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]