Tradycyjnie w ostatni poniedziałek miesiąca szykujemy dla Was przegląd najciekawszych książkowych nowości o marketingu i biznesie. W tej odsłonie króluje obalanie mitów: dowiedz się, czym naprawdę jest crowdsourcing, dlaczego nie musisz być oryginalny (ani wstydzić się, że wykorzystałeś pomysł konkurencji na baner) i czemu online nie wystarczy. Zapraszamy do lektury i jak zwykle czekamy w komentarzach na Wasze typy!
1 B. F. Malinowski, M. Giełzak, Crowdfunding. Zrealizuj swój pomysł ze wsparciem cyfrowego tłumu
Malinowski i Giełzak biorą na warsztat pojęcie dotąd słabo w polskiej literaturze opisane (jest „Crowdfunding” Karola Króla). Ta książka pomoże zarówno teoretykom, których fascynują nowe sposoby komunikacji i możliwości oferowane przez internet, jak również praktykom – przedsiębiorcom, którzy chcą wykorzystać społeczne finansowanie ( a w tym celu powinni wiedzieć, na co dokładnie się piszą, jak to zrobić i gdzie można odnieść porażkę). Dodajmy, że sama książka powstała dzięki crowdfundingowi.
2 R. Levesque, Ask. The Counterintuitive Online Formula to Discovering What Exactly Your Customers Want to Buy
Wszyscy powtarzamy, że należy uczynić z klienta partnera, zwiększyć jego udział, uwzględnić go w dialogu… ale brak nam narzędzi, by to zrobić. Jak mam pytać moich odbiorców? Levesque pokazuje, jak zrobić sensowną ankietę (i jakich pytań nigdy nie zadawać), czy nagradzać za wypełnienie ankiety (i jak inaczej do tego zmotywować), co zrobić, kiedy nie masz rozbudowanej bazy klientów, do których mógłbyś wysłać ankietę, jak zaprojektować ankietę graficznie… Dużo konkretów i praktycznych porad, które przydadzą się, jeśli chcesz przenieść swoją relację z klientami na wyższy poziom.
3 M. Earls, Copy, Copy, Copy: How to Do Smarter Marketing by Using Other People’s Ideas
Czym jest prawdziwa oryginalność? Zręcznym kopiowaniem innych. Łudzimy się obrazem własnej innowacyjności i samorodnego geniuszu, bo nie wiemy, że ktoś wymyślił już przed nami rozwiązanie, które uważamy za własne. Nie wnikając dalej w rozważania o naturze ludzkiej twórczości: umiejętność podpatrywania innych oraz zaadaptowania ich pomysłów do własnych potrzeb to cenna umiejętność.
Jak kopiować w marketingu, czemu to działa, co zyskujesz i dlaczego wszyscy to robią– po lekturze będziesz miał gotową strategię przekształcania cudzych pomysłów … i nie będziesz się tego wstydził.
Do tego – książka świetnie napisana.
4 Steven Van Belleghem, When Digital Becomes Human: The Transformation of Customer Relationships
Nasi klienci mają dostęp do ogromnej ilości informacji na temat firmy. Jednak nawet kiedy komunikacja we wszystkich kanałach przebiega sprawnie, ¾ z nich wciąż ma potrzebę kontaktu z realnym człowiekiem po drugiej stronie. Jak połączyć strategię digital i Twoje ludzkie zasoby w perfekcyjnie działającą całość? Jak mogą się nawzajem uzupełniać?
Skłania do postawienia klienta w centrum i skomplikowania popularnej tezy, że wszystko dziś dzieje się online. Może i tak, ale Twoi klienci wciąż potrzebują staroświeckiej rozmowy przez telefon.
Oparta na case’ach (Toyota, Nike, Amazon)!
5 Josh Weltman, Seducing Strangers: How to Get People to Buy What You’re Selling (The Little Black Book of Advertising Secrets)
Josh Weltman ma 25 lat doświadczenia jako kreatywny w agencji reklamowej oraz współtworzył Mad Men. W tej książce zbiera swoje luźne myśli o fundamentach komunikacji marketingowej, opowiadaniu historii i tworzeniu reklam, które działają („make s**t happen”, by użyć dokładnego cytatu).
Nie jest to książka z poradami do natychmiastowej aplikacji w konkretnej strategii, ale raczej zbiór inspiracji. Rewelacyjna na prezent dla kogoś z branży.
6 A. J. Kimmel, People and Products: Consumer Behavior and Product Design
Kimmel, zajmujący się marketingiem i doświadczeniem konsumenta naukowo, przedstawia książkę o projektowaniu przedmiotów i o tym, w jaki sposób feedback od klientów wpływa na ich kształt. Dzięki sieci (usieciowieniu zarówno ludzi, jak i przedmiotów) wpływ użytkowników na produkty gwałtownie wzrósł – kiedy możemy monitorować sposób, w jaki nasi klienci korzystają z produktów, monitorować zapotrzebowanie oraz przyjmować opinie w dziesiątkach kanałów.
Ciekawe, bo opisuje często rozwiązania niestosowane jeszcze na szerszą skalę. Dla pasjonatów!
Które z powyższych chcielibyście przeczytać?