Robisz ankiety wśród klientów? 10 porad, jak je zoptymalizować

customer satisfactionAnalityka zachowań klientów i ankiety są jak yin i yang, jak Bonnie i Clyde, jak Flip i Flap: skrajnie różne, ale nierozdzielne. Dopełniają się nawzajem, ale jedno nigdy nie zastąpi drugiego. Wiedza płynąca z ankiet mówi nam o odczuciach, wartościach i wyobrażeniach klientów, podczas gdy monitoring zachowań dotyczy ich realnych wyborów i decyzji. Tak pełny wgląd w odczucia klientów ma według Forbesa zaledwie 26% CEO.

Nie zastępuj analityki ankietą!

Dane, które otrzymujesz dzięki Marketing Automation, dotyczą realnych działań, które podejmują Twoi klienci. W ankietach zyskujesz zupełnie inne dane, często deklaratywne, zabarwione emocjami.

Takie informacje także są ważne: pokazują, jak klienci chcą siebie widzieć oraz jakie mają potrzeby. Ale pełen obraz otrzymasz  dzięki uwzględnieniu obu pól działań.

Znaj cel zanim zaczniesz pisać ankietę

Zanim zaczniesz tworzyć redagować tekst ankiety, zapytaj siebie:

  • Czego chcę się dowiedzieć?

Postaraj się, by odpowiedź na te pytania była maksymalnie precyzyjna. „Chcę znać opinie klientów” to nie jest precyzyjna odpowiedź. Skup się na konkretnym aspekcie doświadczenia zakupowego, na danym produkcie albo zagadnieniu („Jakich treści brakuje na stronie?”).

  • Kogo pytam?

Kierujesz ankietę do zaangażowanych klientów czy do osób, które korzystają z darmowej wersji próbnej? Czy będziesz potrafił dopasować komunikat z prośbą o ankietę właśnie do tej grupy?

  • Czy mogę pozyskać tę wiedzę w inny sposób?

Nie zadawaj pytań, na które mógłbyś sobie sam odpowiedzieć np. dzięki analityce lub testom A/B. Odbiorcy poczują, że marnujesz ich czas, a Ty dostaniesz mniej precyzyjne dane.

  • Jak wykorzystam tę wiedzę?

Czy mogę wykorzystać tę wiedzę w jakiś sposób praktycznie? Czy jeśli uzyskam w ten sposób wskazówki, jak usprawnić dany produkt lub argumenty, by wprowadzić nowy, wykonam potrzebne działania? Czy mam na to teraz zasoby? Jeśli nie – po co robić ankietę?

Segmentacja adresatów

Czemu to ważne? Bo klienci zaawansowani mogą dostarczyć Ci zupełnie innej wiedzy niż początkujący. Weterani naprowadzą Cię na trop nowych rozwiązań, możliwości poszerzenia oferty, zaś początkujący raczej wskażą, co zrobić, by użytkownie było bardziej intuicyjne. Każdemu z nich należy zadać inne pytania. Klienci nie będą odpowiadać na Twoje ankiety co tydzień, więc każda ankieta wysłana bez sensu (np. do niewłaściwego adresata) to zmarnowana szansa. Ponadto trafiając na pytania niedopasowane do danej grupy, zniecierpliwisz odbiorcę, co może wpłynąć na wiarygodność udzielanych odpowiedzi.

Treść ankiety

Tworząc i redagując treść weź pod uwagę objętość ankiety i racjonalnie oceń możliwe zaangażowanie odbiorców.

1. Less is more. Bądź zwięzły i redukuj niepotrzebne pytania. Wypełnienie powinno zająć 5 – 10 minut, a ankieta składać się z mniej niż 15 pytań, najlepiej 7 – 10 (według KISSmetrics)

2. Przejrzystość i zrozumiałość pytań. Upewnij się, że odbiorca nie będzie musiał zastanawiać się nad ich znaczeniem.

3. Unikaj pytań tak/nie: rzadko dadzą Ci głęboki wgląd.

4. Zamieść pytania wielokrotnego wyboru, dając zawsze opcję „Inne”, którą użytkownik może uzupełnić własnym tekstem.

5. Zamieść 1 – 3 pytania otwarte. Pozwól klientom zrzucić, co czują, ale nie zadawaj zbyt wielu pytań tego typu.

6. Zadawaj pytania dotyczące doświadczenia klienta:

  1. Co jest dla Ciebie największym wyzwaniem w …?
  2. Co przeszkadza Ci w …?
  3. Jakiej funkcjonalności brakuje Ci w….?
  4. Jakie miałeś wątpliwości przed dokonaniem zakupu?
  5. Na jakie istotne pytanie nie znalazłeś informacji na stronie?

7. Zadbaj o neutralność słów i sformułowań. Czy nie naprowadzasz odbiorcy na odpowiedź?

8. Unikaj pytań ogólnikowych, np. zawierających słowa często, zazwyczaj, w zasadzie.

9. Inne spojrzenie. Niech ktoś z zewnątrz przeczyta Twoją ankietę zanim ją wyślesz. Na przykład pracownik innego działu. Upewnij się, że dla kogoś, kto nie siedzi w temacie tak, jak Ty, wszystko jest jasne.

10. Nie pytaj o konkretne liczby albo o coś, co trzeba by sprawdzać czy pieczołowicie sobie przypominać. Najprawdopodobniej otrzymasz mało wiarygodne odpowiedzi.

Chcesz lepiej komunikować się z klientami? Przeczytaj:

Jakich błędów unikać w Lead Nurturing?

Jak zbudować program lojalnościowy?

Do czego Ci potrzebna segmentacja klientów?

 

Wykorzystujesz ankiety? Czy spełniają Twoje oczekiwania? Napisz nam w komentarzu!

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]