Najważniejsze KPI dla marketerów

Yellow tape measure on rolled up on white background

KPI (Key Performance Indicators, kluczowe wskaźniki efektywności) to mierniki działań, jakie podejmuje organizacja. Mogą mieć charakter finansowy bądź niefinansowy.

 

Dlaczego powinieneś stosować KPI?

  • by mierzyć skuteczność podejmowanych działań i wiedzieć, które z nich należy zmienić bądź poprawić
  • by zidentyfikować najbardziej efektywne działania
  • by dostarczać pracownikom feedbacku na temat wykonywanej przez nich pracy
  • by lokalizować problemy
  • by mierzyć stosunek kosztów do uzyskanych efektów

 


10 Przykazań Email Marketingu. Pobierz darmowego ebooka


KPI stosuje się w wielu wymiarach funkcjonowania organizacji. Dziś omówimy te, które dotyczą pracy działu marketingu.

 

Ogólne KPI dla marketingu

Aby zyskać ogólny obraz sytuacji, powinieneś mierzyć:

 

  • Dochód ze sprzedaży: Czy podejmowane działania przekładają się realnie na sprzedaż?  
  • Koszt pozyskania leada: ile wymaga pozyskanie leada? Oblicz go również dla różnych kanałów marketingowych, by wiedzieć, który z nich przynosi najlepsze efekty.
  • Customer Lifetime Value: czyli wartość życiowa klienta. We współczesnym marketingu odchodzimy od myślenia w kategoriach wyizolowanych transakcji i przechodzimy na perspektywę całościowej relacji z klientem, którą chcemy budować długoterminowo. Sporo o tej wartości mówili prelegenci Kongresu Marketing Automation. Tu znajdziesz szczegółowy opis, jak wyliczyć Customer Lifetime Value. Obliczenie go pozwoli podjąć pracę nad zwiększaniem wartości pojedynczego klienta tak, byś więcej pozyskiwał z jednego użytkownika.
  • ROI: czyli Rerurn on Investment, zwrot z inwestycji.
  • Stosunek ruchu na stronie do ilości generowanych leadów: ten współczynnik pozwoli optymalizować działania Lead Generation oraz uporać się z problemem, jaki trapi wielu marketerów – ruchem na stronie, który okazuje się jałowy, gdyż nie przekłada się na leady, ani na sprzedaż.
  • Stosunek leadów do klientów: to ponownie istotna metryka, która pomoże zidentyfikować, gdzie na drodze zakupowej klienta pojawia się kłopot. Być może pozyskujesz dużo leadów, ale większość z nich nie kończy jako klienci. Dlaczego? Może należy poprawić kampanię Lead Nurturing, by leady trafiające do działu sprzedaży były lepiej przygotowane do rozmowy?
  • Konwersje z landing pages: strony docelowe stanowią kluczowy, choć często niedoceniany element kampanii. Sprawdź, jak konwertują i jak możesz je usprawnić. W procesie optymalizacji landingów przydadzą się testy A/B.

 

KPI dla Email Marketingu:

Email marketing, który pozostaje jednym z kluczowych kanałów komunikacji, ma tę wielką zaletę, że jest łatwo mierzalny. Wykorzystaj ją.

 

  • Open Rate: czyli procent odbiorców, którzy otworzyli wiadomość
  • CTR: czyli procent osób, które kliknęły w link w wiadomości
  • Unsunscription Rate, czy wskaźnik wypisań: ile osób wypisało się z listy
  • Zwrotki (bounces): czyli do ilu skrzynek pocztowych nie dotarła wiadomość. To ważny wskaźnik, który mówi o jakości Twojej listy. Jeżeli jest na niej dużo nieaktywnych adresów, pora zająć się higieną Twojej bazy
  • Wzrost listy: ile kontaktów przybywa na Twojej liście? Czy nie należy zwiększyć wysiłków na tym polu?

KPI dla Social Media:

Nie redukuj KPI jedynie do statystyk, które wyświetla Ci dana platforma.

  • ilość publikowanych treści: kiedy masz przejrzyste dane dotyczące tego, ile publikujesz, możesz testować, jak zwiększenie lub zmniejszenie tej liczby wpływa na odbiorców
  • share: jak odbiorcy dzielą się Twoimi treściami? Retweetują? Przekazują dalej na Google + czy Instagramie? Share jest ważniejszą metryką niż polubienie, ponieważ świadczy o głębszym zaangażowaniu.
  • Ilość komentarzy
  • Konwersje: jaki procent odbiorców wykonuje po kampanii w social media oczekiwane działanie (np. subskrypcja, rejestracja, zakup)
  • recenzje klientów: z podziałem na pozytywne i negatywne
  • wzrost liczby odbiorców: czy osób lubiących czy śledzących Twój profil się zwiększa? W jakim tempie? Uwzględniaj tu również utratę fanów
  • wspomnienia marki w social media: licz, jak często marka pojawia się w mediach społecznościowych.
  • dla płatnych reklam: koszt per lead i koszt per sprzedaż 

 

KPI dla marketingu treści:

Aby mierzyć skuteczność Twoich treści, mierz:

  • ruch na stronie (blogu)
  • procent powracających użytkowników
  • czas spędzony na stronie
  • konwersje dla CTA zawartego w treściach
  • ilość leadów pozyskanych z danego materiału (np. ilość pobrań ebooka)

KPI dla marketingu mobile:

Mobile dla wielu firm staje się głównym kanałem komunikacji z klientami, podstawową płaszczyzną działań – nawet jeśli Twoje myślenie jest skupione na działaniach desktopowych, Twoi klienci mogą przestawić się już na tryb mobilny. Badaj to.

  • ruch na stronie z urządzeń mobilnych
  • ilość otwarć wiadomości email na urządzeniach mobilnych (statystycznie liczba ta wynosi 41%)
  • ilość aktywnych użytkowników aplikacji
  • ilość czasu spędzonego w aplikacji – długość sesji
  • średni dochód z użytkownika aplikacji: mierz, jakie zyski przynosi aplikacja.
  • pozyskiwanie użytkowników apllikacji (user acquisition): w jakim tempie rośnie liczba użytkowników?
  • częstotliwość wizyt: pomoże Ci zobaczyć, jak często użytkownicy wchodzą do aplikacji. Dzięki temu będziesz mógł pracować nad zwiększeniem zaangażowania w aplikację.

 

Generalnie, dla optymalizacji pracy nie jest wskazane operowanie zbyt dużą ilością KPI: wówczas może się okazać, że ich monitorowanie na bieżąco jest zbyt czasochłonne, a pozyskiwane informacje stają się mniej czytelne. Skup się na tych, które są realnie ważne i pomagają Ci zobaczyć obiektywny obraz sytuacji. Czytelny system KPI usprawnia również współpracę między działami i umożliwia im lepszą synergię działań – mają bowiem jasne wspólne cele.  

 

Pamiętaj też o wykorzystaniu narzędzi, które pomogą Ci trzymać rękę na pulsie. Oprócz tradycyjnych, nieśmiertelnych arkuszy kalkulacyjnych czy Google Analytics przydadzą się również rozwiązania Marketing Automation z zaawansowaną analityką konwersji i ROI. Dzięki temu łatwiej i szybciej wyliczysz pożądane wskaźniki, więc będziesz mógł badać skuteczność działań regularnie.

 

Czytaj więcej:

Pomocne wpisy, które w klarowny sposób opisują powyższe KPI:

10 KPI dla marketerów

KPI dla Email Marketingu

KPI dla Social Media

KPI dla Social Media 

KPI dla Content Marketingu

KPI dla aplikacji mobilnych

KPI dla aplikacji mobilnych
A z jakich KPI Wy korzystacie? Które są dla Was najważniejsze? I jak je mierzycie? Podzielcie się Waszymi KPI-owymi historiami w komentarzach.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]