Najważniejsze KPI dla marketerów

Yellow tape measure on rolled up on white background

KPI (Key Performance Indicators, kluczowe wskaźniki efektywności) to mierniki działań, jakie podejmuje organizacja. Mogą mieć charakter finansowy bądź niefinansowy.

 

Dlaczego powinieneś stosować KPI?

  • by mierzyć skuteczność podejmowanych działań i wiedzieć, które z nich należy zmienić bądź poprawić
  • by zidentyfikować najbardziej efektywne działania
  • by dostarczać pracownikom feedbacku na temat wykonywanej przez nich pracy
  • by lokalizować problemy
  • by mierzyć stosunek kosztów do uzyskanych efektów

 


10 Przykazań Email Marketingu. Pobierz darmowego ebooka


KPI stosuje się w wielu wymiarach funkcjonowania organizacji. Dziś omówimy te, które dotyczą pracy działu marketingu.

 

Ogólne KPI dla marketingu

Aby zyskać ogólny obraz sytuacji, powinieneś mierzyć:

 

  • Dochód ze sprzedaży: Czy podejmowane działania przekładają się realnie na sprzedaż?  
  • Koszt pozyskania leada: ile wymaga pozyskanie leada? Oblicz go również dla różnych kanałów marketingowych, by wiedzieć, który z nich przynosi najlepsze efekty.
  • Customer Lifetime Value: czyli wartość życiowa klienta. We współczesnym marketingu odchodzimy od myślenia w kategoriach wyizolowanych transakcji i przechodzimy na perspektywę całościowej relacji z klientem, którą chcemy budować długoterminowo. Sporo o tej wartości mówili prelegenci Kongresu Marketing Automation. Tu znajdziesz szczegółowy opis, jak wyliczyć Customer Lifetime Value. Obliczenie go pozwoli podjąć pracę nad zwiększaniem wartości pojedynczego klienta tak, byś więcej pozyskiwał z jednego użytkownika.
  • ROI: czyli Rerurn on Investment, zwrot z inwestycji.
  • Stosunek ruchu na stronie do ilości generowanych leadów: ten współczynnik pozwoli optymalizować działania Lead Generation oraz uporać się z problemem, jaki trapi wielu marketerów – ruchem na stronie, który okazuje się jałowy, gdyż nie przekłada się na leady, ani na sprzedaż.
  • Stosunek leadów do klientów: to ponownie istotna metryka, która pomoże zidentyfikować, gdzie na drodze zakupowej klienta pojawia się kłopot. Być może pozyskujesz dużo leadów, ale większość z nich nie kończy jako klienci. Dlaczego? Może należy poprawić kampanię Lead Nurturing, by leady trafiające do działu sprzedaży były lepiej przygotowane do rozmowy?
  • Konwersje z landing pages: strony docelowe stanowią kluczowy, choć często niedoceniany element kampanii. Sprawdź, jak konwertują i jak możesz je usprawnić. W procesie optymalizacji landingów przydadzą się testy A/B.

 

KPI dla Email Marketingu:

Email marketing, który pozostaje jednym z kluczowych kanałów komunikacji, ma tę wielką zaletę, że jest łatwo mierzalny. Wykorzystaj ją.

 

  • Open Rate: czyli procent odbiorców, którzy otworzyli wiadomość
  • CTR: czyli procent osób, które kliknęły w link w wiadomości
  • Unsunscription Rate, czy wskaźnik wypisań: ile osób wypisało się z listy
  • Zwrotki (bounces): czyli do ilu skrzynek pocztowych nie dotarła wiadomość. To ważny wskaźnik, który mówi o jakości Twojej listy. Jeżeli jest na niej dużo nieaktywnych adresów, pora zająć się higieną Twojej bazy
  • Wzrost listy: ile kontaktów przybywa na Twojej liście? Czy nie należy zwiększyć wysiłków na tym polu?

KPI dla Social Media:

Nie redukuj KPI jedynie do statystyk, które wyświetla Ci dana platforma.

  • ilość publikowanych treści: kiedy masz przejrzyste dane dotyczące tego, ile publikujesz, możesz testować, jak zwiększenie lub zmniejszenie tej liczby wpływa na odbiorców
  • share: jak odbiorcy dzielą się Twoimi treściami? Retweetują? Przekazują dalej na Google + czy Instagramie? Share jest ważniejszą metryką niż polubienie, ponieważ świadczy o głębszym zaangażowaniu.
  • Ilość komentarzy
  • Konwersje: jaki procent odbiorców wykonuje po kampanii w social media oczekiwane działanie (np. subskrypcja, rejestracja, zakup)
  • recenzje klientów: z podziałem na pozytywne i negatywne
  • wzrost liczby odbiorców: czy osób lubiących czy śledzących Twój profil się zwiększa? W jakim tempie? Uwzględniaj tu również utratę fanów
  • wspomnienia marki w social media: licz, jak często marka pojawia się w mediach społecznościowych.
  • dla płatnych reklam: koszt per lead i koszt per sprzedaż 

 

KPI dla marketingu treści:

Aby mierzyć skuteczność Twoich treści, mierz:

  • ruch na stronie (blogu)
  • procent powracających użytkowników
  • czas spędzony na stronie
  • konwersje dla CTA zawartego w treściach
  • ilość leadów pozyskanych z danego materiału (np. ilość pobrań ebooka)

KPI dla marketingu mobile:

Mobile dla wielu firm staje się głównym kanałem komunikacji z klientami, podstawową płaszczyzną działań – nawet jeśli Twoje myślenie jest skupione na działaniach desktopowych, Twoi klienci mogą przestawić się już na tryb mobilny. Badaj to.

  • ruch na stronie z urządzeń mobilnych
  • ilość otwarć wiadomości email na urządzeniach mobilnych (statystycznie liczba ta wynosi 41%)
  • ilość aktywnych użytkowników aplikacji
  • ilość czasu spędzonego w aplikacji – długość sesji
  • średni dochód z użytkownika aplikacji: mierz, jakie zyski przynosi aplikacja.
  • pozyskiwanie użytkowników apllikacji (user acquisition): w jakim tempie rośnie liczba użytkowników?
  • częstotliwość wizyt: pomoże Ci zobaczyć, jak często użytkownicy wchodzą do aplikacji. Dzięki temu będziesz mógł pracować nad zwiększeniem zaangażowania w aplikację.

 

Generalnie, dla optymalizacji pracy nie jest wskazane operowanie zbyt dużą ilością KPI: wówczas może się okazać, że ich monitorowanie na bieżąco jest zbyt czasochłonne, a pozyskiwane informacje stają się mniej czytelne. Skup się na tych, które są realnie ważne i pomagają Ci zobaczyć obiektywny obraz sytuacji. Czytelny system KPI usprawnia również współpracę między działami i umożliwia im lepszą synergię działań – mają bowiem jasne wspólne cele.  

 

Pamiętaj też o wykorzystaniu narzędzi, które pomogą Ci trzymać rękę na pulsie. Oprócz tradycyjnych, nieśmiertelnych arkuszy kalkulacyjnych czy Google Analytics przydadzą się również rozwiązania Marketing Automation z zaawansowaną analityką konwersji i ROI. Dzięki temu łatwiej i szybciej wyliczysz pożądane wskaźniki, więc będziesz mógł badać skuteczność działań regularnie.

 

Czytaj więcej:

Pomocne wpisy, które w klarowny sposób opisują powyższe KPI:

10 KPI dla marketerów

KPI dla Email Marketingu

KPI dla Social Media

KPI dla Social Media 

KPI dla Content Marketingu

KPI dla aplikacji mobilnych

KPI dla aplikacji mobilnych
A z jakich KPI Wy korzystacie? Które są dla Was najważniejsze? I jak je mierzycie? Podzielcie się Waszymi KPI-owymi historiami w komentarzach.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]