Higiena bazy danych w 5 prostych krokach

Im więcej, tym lepiej: jeden z największych marketingowych mitów, z którym walczy Marketing Automation. Dotyczy szczególnie listy kontaktów: czy naprawdę duża baza to zawsze atut? Nie! Lista pełna nieadekwatnych adresów nie tylko daje Ci fałszywy obraz sytuacji, ale może obniżyć Twoją reputację i dostarczalność Twoich maili. Krótko mówiąc, wylądujesz w spamie.

 

Jak wiele Twoich danych to śmieci?

 

Twoje dane dezaktualizują się w tempie ok. 2% miesięcznie, czyli co roku 25% z nich  nadaje się do wymiany. Według Sirius Decisions to nie jedyny  kłopot: 60% firm nie może polegać na swoich danych, 80% uznaje zebrane w bazie numery telefonów za wątpliwe, zaś według 61% firm nawet 35% ich danych jest niekompletne.

 

Jak nieaktualne dane szkodzą Twojej firmie

 

Kłopot w tym, że wybrakowane czy przeterminowane rekordy nie są tylko kwestią estetyczną, bałaganem w bazie, który nieco uprzykrza pracę. One realnie szkodzą Twojej firmie.

Zwiększają objętość bazy bez przynoszenia jakości: w związku z czym np. płacisz więcej za usługi rozliczane od ilości kontaktów czy objętości bazy i płacisz za obecność na Twojej liście adresów, z których i tak nie będzie zysku,

Zaciemniają obraz sytuacji: dając Ci nierealistyczną liczbę adresatów czy za niskie wskaźniki otwarć czy kliknięć, podważając wiarygodność Twojej analityki,

Obniżają Twoją reputację: wiele nieaktywnych adresów przekształca się w tzw. spam traps – pułapki na spamerów. Jeśli dany nadawca wysyła wiele maili na takie adresy, zostaje uznany za spamera,

Marnują czas Twoich sprzedawców: sprzedawca, który dostaje 12 nieprawidłowych adresów, traci 20 godzin. Wyobraź sobie, co produktywnego mógłby zrobić w tym czasie!

Dlatego nie traktuj czyszczenia bazy jako zbędnego luksusu, lecz przeprowadzaj je przynajmniej raz w roku.

 

Najpopularniejsze błędy

 

Najczęstsze problemy, jakie przydarzają się bazom to:

1) Braki, niekompletność danych

2) Przeterminowanie, przestarzałe informacje (np. wskutek przeprowadzek, zmian miejsca pracy, etc)

3) Duplikaty

4) Literówki, błędy ortograficzne

5) Niewłaściwe dane wpisane w niewłaściwym polu formularza

Skoro wiesz już, co złego przydarza się Twojej bazie, i jesteś świadom związanych z tym zagrożeń, pora przejść do środków zaradczych.

 

Jakość ważniejsza niż ilość

 

Dużo zdziała tu po prostu zmiana podejścia do danych i przejście od paradygmatu ilościowego (im więcej, tym lepiej) do jakościowego (ważniejsza jest jakość danych, nie objętość bazy) oraz uwrażliwienie pracowników na nieprawidłowości, które mogą zaobserwować podczas przeglądania bazy – jeżeli będą oni zwracać uwagę na napotykane błędy (np. rzuca się im w oczy literówka), to początek sukcesu. Ale oczywiście nie zastąpi to regularnego czyszczenia bazy – poniżej 5 pomysłów na to, jak doprowadzić ją do porządku.

 

1. Lepiej zapobiegać niż leczyć, czyli formularze

 

Zadbaj o to, by zawarte na Twojej stronie formularze kontaktowe czy pola zapisu sprzyjały podawaniu poprawnych danych. Możesz zastosować opcje sprawdzania formatu (np. emaila), podwójne opt-iny oraz progresywne profilowanie, dzięki czemu zmniejszysz ryzyko celowego podawania niewłaściwych informacji.

 

2. Źródła danych

 

Dodawanie do bazy danych z kupionej listy kontaktów?  Bardzo ryzykowne. Kiedy nie wiesz, jakie de facto adresy znajdują się na liście, ryzykujesz, że skończysz jako spamer i obniżysz swoją reputację, co zaowocuje niższą dostarczalnością wszystkich kolejnych wysyłek.

Pamiętaj: buduj bazę organicznie i wykorzystuj tylko adresy osób, które wyraziły na to zgodę.

 

3. Potrzebujesz CRM

 

Pamiętaj też, że potrzebujesz dobrego CRM – najlepiej takiego, który zbiera wszystkie informacje o kliencie w jednym miejscu – by móc właściwie zarządzać kontaktami. Możesz też skorzystać z SALESmanago CRM, który łączy tradycyjne funkcje CRM z automatyzacją marketingu, dzięki czemu na karcie kontaktów widzisz także dane behawioralne użytkownika – co jest szczególnie cenne dla sprzedawców, którzy w trakcie rozmowy mają łatwy dostęp do tej wiedzy i mogą nawiązać do tego, czego dany użytkownik szukał, czym się interesował, jakie materiały pobrał.

 

4. Kampanie re-angażujące

 

Wyglądają jak stawianie sprawy na ostrzu noża, ale mają głęboki sens. Polegają na tym, że użytkownikom nieaktywnym, o bardzo niskim scoringu, wysyłamy kilka emaili z ultimatum, zapowiadających wypisanie ich z listy – żeby na niej zostać, muszą kliknąć we wskazany link. Możesz zaoferować zniżkę lub atrakcyjny bonus.

Poniżej przykład Piperlime: mocna magenta i porówanie relacji klient – marka do romansu przykuwają wzrok. Jeśli Twój odbiorca nie zareaguje na takiego maila (albo kliknie „Zrywam z Wami”), to naprawdę i tak nic byś mu już nie sprzedał. Masz czystą sytuację. Usuń taki adres z listy.

 

5 Nie lekceważ zwrotek

 

Większość marketerów traktuje zwrotki jak zło konieczne: przychodzą, są uciążliwe, ale cóż począć?

Zwrotka to znak, że wiadomość nie została dostarczona. Wyznacza się dwa jej typy: twarda (kiedy występuje z powodów trwałych, np. dany adres nie istnieje) i miękka (gdy przyczyna jest przejściowa, np. pełna skrzynka użytkownika).

Adresy, z których dostajemy twarde zwrotki, usuwamy. Adresy, z których regularnie dostajemy zwrotki miękkie, również.

 

Czy na tym nie stracę?

 

Jeśli boisz się utraty adresów, pozbądź się złudzeń. Twoimi klientami nie zostaną osoby, którym od lat wpadasz do spamu (bo same Cię tak oznaczyły) ani ktoś, kto postanowi przypadkiem sprawdzić swoja starą, nieużywaną skrzynkę odbiorczą.

Utrata części klientów to naturalny proces, z którym powinieneś się po prostu oswoić. Wyrzucasz adresy, ale na ich miejsce  przychodzą nowi. Świadomość wymiany klientów oraz posiadanie danych, na których możesz polegać to bardziej stabilne podstawy skutecznej komunikacji i sprzedaży niż fałszywe miraże ogromnej listy mailingowej, z której zaledwie ułamek odbiorców jest aktywny.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.