Klikamy hasła, które już znamy. Czy marketingowe frazesy działają?

CreativityKtóż nigdy ich nie użył! Czy zapewniałeś klienta o „najwyższej jakości w najniższej cenie”? Czy szantażowałeś miękko słowami „Tylko teraz”? Czy użyłeś stockowego zdjęcia biznesmena na bieżni, gotowego do startu, co miało symbolizować dynamikę i efektywność Twojej firmy?

Jeśli więcej grzechów nie pamiętasz, przeczytaj naszą listę.  Zbieramy najpowszechniejsze marketingowe banały oraz wyjaśniamy, jak powstają i skąd bierze się ich siła. Skoro wszyscy ich używają, to może faktycznie działają?

 

W jaki sposób powstaje klisza?

Zaczyna się bardzo niewinnie: od czyjegoś oryginalnego skojarzenia, nieoczywistego zestawienia słów. Na przykład zakochany porównuje policzki ukochanej do płatków róż. Niezłe, prawda? Ale potem jego koledzy orientują się, że to porównanie wzmaga przychylność panien. Wszyscy zaczynają go używać, w mowie i w piśmie. Znudzone damy wzdychają: „To trzeci adorator, który porównuje mnie do róży, litości!”. Nawet najbardziej oryginalne sformułowania czy chwyty prędzej czy później się skonwencjonalizują. Wielokrotne powtarzanie osłabia ich moc.

Banał bierze się z powtórzeń, powtórzenia – ze skuteczności

Banał to sformułowanie czy obraz tak często stosowane, że wypłukane już z konkretnego znaczenia – użyto go już w tak wielu sytuacjach i kontekstach, w odniesieniu do tak wielu zjawisk, że jgo pierwotny sens się zatarł, nie mówiąc już o efekcie zaskoczenia.

Banał jest skuteczny i tani. Po pierwsze, wyprodukowanie go nie zabiera wiele czasu: ot, sprawdzona fraza, która od razu staje przed oczami, ścieżki są już wydeptane. Po drugie, wiemy, że czytelnik od razu ją zrozumie. Po trzecie, mamy poczucie bezpieczeństwa: zawsze wprowadzanie czegoś nowego i oryginalnego wymaga więcej odwagi, budzi niepokój (jak zareagują odbiorcy? jak zareagują moi przełożeni?).

 

Nieumiejętność posługiwania się językiem korzyści

Powodem, dla którego tak wielu marketerów odwołuje się do banałów jest ich ogólnikowość: mówią one o pewnych uniwersalnych korzyściach. Klienci chcą korzyści. Ale marketerzy często nie potrafią przełożyć swojego produktu czy usługi na język konkretnych zysków dla konsumenta. Zamiast powiedzieć „Zaoszczędzisz miesięcznie 50 zł na rachunkach za wodę i 10 godzin czasu dotąd poświęcanego na zmywanie, które możesz poświęcić na spacer, wieczór w kinie i czytanie”, piszemy o czymś, co wszyscy dobrze znamy – np. o jakości.

 

Najwyższa jakość w najniższej cenie: ogólniki mogą obrócić się przeciw Tobie

Problem w tym, że banały mogą nas czas zaprowadzić na manowce. Pisze o tym Mateusz Woźniak w tekście „Jakość na tacy” omawiając pojęcie jakości.

To pojęcie bardzo ogólne, abstrakcyjne – każdy z nas wypełnia je indywidualnie treścią, więc dla każdego znaczy coś innego. Przytulny pensjonat będzie zakwaterowaniem wysokiej jakości dla trampa, który zazwyczaj nocuje pod namiotem, a niskiej – dla biznesmena. Innymi słowy, jakość to termin bardzo subiektywny, a obiecując ją, składamy zobowiązanie, które ciężko nam będzie zrealizować. Dlatego staraj się unikać ogólnikowych pojęć: Twoi odbiorcy albo wypełnią je indywidualnie własnymi, bardzo indywidualnymi wyobrażeniami (którym nie możesz sprostać), albo… potraktują Cię z podejrzliwością.

Ogólnik vs. konkret, czyli cała prawda o agentach nieruchomości

Przekonujaco udowodnili to Steven D. Levitt oraz Stephen J. Dubner w swojej kultowej „Freakonomii”. Analizując słowa, jakie agenci zamieszczają w ogłoszeniach, zauważyli, że:

a) bardziej ogólne odpowiadają niższej cenie sprzedaży, np. fantastyczny, przestronny, !, uroczy, wspaniała okolica

b) bardziej szczegółowe odpowiadają wyższej cenie sprzedaży, np. granit, nowoczesna technologia, corian (nazwa materiału, stosowanego w wykończeniu wnętrz), klon, wykwintny.

Ogólnikowe określenia z pierwszej grupy zawierają w sobie zakodowaną informację, że dany dom nie posiada żadnych konkretnych zalet. To rzecz, którą odruchowo wychwytuje wielu klientów – jeśli nie znajdują konkretów, danych, liczb, podchodzą do komunikatu podejrzliwie. I zawsze sprawdzają – np. szukając opinii o produkcie.

Czy marketingowe banały działają?

Mimo opisanych powyżej problemów z nadmierną ogólnikowością marketingowe banały często działają. Dlaczego?

Klisze to metafory, nieoczekiwane porównania, które się straciły urok świeżości czy oryginalności, ale jednocześnie zyskały coś innego: stały się powszechnie zrozumiałe, są elementem wspólnego języka.

Dlatego klient zareaguje na nie, będzie wiedział, o co chodzi, zanim zdąży pomyśleć „Matko, co za banał”. Być może nawet kliknie zanim uświadomi sobie, w czym rzecz.

Banały najlepiej realizują marketingową zasadę: „Nie każ mi myśleć”

Klisze są ekonomiczne. Wiemy, co znaczą, bez dłuższego namysłu. Tak samo marketerom przychodzą jako pierwsze do głowy. Usprawniają komunikację. Oszczędzają nam myślenia: czyż nie jesteśmy tak przeładowani informacjami, że pragniemy uproszczeń?

Checklista: czy używasz tych banałów?

  • najwyższa jakość
  • najniższe ceny
  • kombo 2 frazesów: najwyższa jakość w najniższej cenie
  • u nas w centrum jest klient, najlepsza obsługa klienta – tu przeczytasz, dlaczego luksusowa obsługa klienta nie zawsze Ci służy
  • zamów teraz
  • tylko u nas
  • win-win
  • wyprodukowany zgodnie z tradycyjną recepturą
  • oszczędzasz czas i pieniądze
  • przekroczy Twoje (najśmielsze) oczekiwania
  • satysfakcja gwarantowana albo zwrot pieniędzy
  • gwarancja jakości
  • profesjonalna obsługa klienta
  • Gratis!

Jałowe przymiotniki, czyli określenia bez znaczenia

  • Najlepszy, najlepszy w swojej klasie
  • Wyjątkowy, jedyny
  • Świetny
  • Skuteczny
  • Innowacyjny
  • Lider

Banały wizualne, czyli stereotypowe obrazki

Klisze to nie tylko słowa czy frazy, ale i obrazy. Najpopularniejsze z nich to:

– żarówka: symbol innowacji

– stoper: symbol szybkości

– uścisk dłoni: partnerstwo

– otwarta droga: nowe możliwości

– puzzle: idealne dopełnianie się

– świnka skarbonka: oszczędność

– szachy: przewaga strategiczna

– post-it: symbol biurowego życia

– soczysty owoc – nowa formuła

Kiedy banał w marketingu szkodzi?

Odpowiedź jest jedna: kiedy nie działa.

Nie zawsze awangardowe, świetnie ograne copywritersko hasła przyniosą największy zysk. Czasem klienci – nawet nieświadomie – lubią czuć się bezpiecznie, poruszać wśród dobrze znanych pojęć. Nie wszyscy kochają niespodzianki. Twoi klienci mogą być bardziej konserwatywni, niż się nie pozór zdaje.

Dlatego przede wszystkim unikaj awangardowego copywritingu i oryginalności na siłę – to dopasowywanie Twoich klientów do własnych wyobrażeń. Rzadko działa.

Pamiętaj, że miernikiem Twojej skuteczności nie jest estetyczna ocena Twoich kreacji czy poziom oryginalności, ale relacja z klientami oraz jej przełożenie na sprzedaż.

Dowiedz się więcej:

Jak wygląda przeciętny newsletter?

Więcej na temat Marketing Automation

S. D. Levitt, S. J. Dunner, Freakonomia. Świat od podszewski, tam szczeg. r. 2: Drugie dno wszystkiego

Mateusz Woźniak, Jakość na tacy, „Marketer+” 2015, nr 1(16).

 

Dopiszecie coś do naszej listy marketingowych klisz?

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]