[CASE STUDY] Segmentacja bazy kontaktowej zmniejszyła koszt pozyskania nowego klienta o 58%

Segmentowanie własnej bazy kontaktowej i dopasowywanie wysyłanych wiadomości do segmentu odbiorców to dobry sposób na lepszy e-Mail Marketing. Dotarcie do potencjalnych klientów z informacją, której potrzebują do esencja skutecznej komunikacji marketingowej. Przedstawiamy case study, w którym firmie medycznej segmentacja przyniosła, aż 3000 % zwrotu z każdej kampanii e-mail.

Firma Christiana Care Health System, to 17 pod względem wielkości kompleks medyczny w USA.  Firma znajdującą się w Denver i obsługująca głównie osoby zamieszkałe w Filadelfii oraz Baltimore spotkała się z problem dotarcia do potencjalnego klienta z istotną dla niego informacją. W tym konkretnym wypadku początkowo realizowano kampanie reklamowe w  TV. Największymi ograniczeniami był fakt, że nie istniała jedna główna sieć TV, która docierałaby do większości potencjalnych klientów. Drugim problemem była  reklama w prasie, gdyż na tym rynku dostępna była właściwie tylko jedna gazeta. Zdecydowano się skupić na wysyłkach wiadomości e-mail. Firma ta miała już doświadczenie z e-Mail Marketingiem i wiedziała, że ten sposób komunikacji będzie dla nich skuteczny.

Problemem jednak był brak bazy, potrzeba jej zbudowania i segmentacji. Firmie udało się rozbudować bazę adresową z 2 wpisów do 64 000 zaledwie w 4 lata. Taki wzrost wielkości bazy, jej segmentację i późniejsze wykorzystanie umożliwiło zastosowanie systemu Marketing Automation. Przeprowadzone wdrożenie możemy przedstawić w 6 krokach.

Krok 1: Baza adresowa

Na rozpoczęcie działań e-Mail Marketingowych zdecydowano się w styczniu 2008. Niestety na samym początku baza praktycznie nie istniała. Skupiono się na jednym programie medycznym dotyczącym oceny zagrożenia chorobami serca. Wykorzystano dotychczasowe kanały komunikacji(TV, Radio i reklamy drukowane), aby wzbudzić zainteresowanie potencjalnych klientów i zachęcić ich do kontaktu z infolinią. W call center zbierano dane kontaktowe i dodawano je do bazy. Już po 2 miesiącach baza kontaktowa liczyła 10 000 wpisów. Następnie w przeciągu 4 lat baza urosła do 64 000 wpisów.

Krok 2: System Marketing Automation

Baza zaczęła szybko rosnąć i równie szybko pojawiła się potrzeba jej uporządkowania i stworzenia segmentów odbiorców. W tym celu zdecydowano się na zastosowanie systemu Marketing Automation. Głównie dlatego, że uzupełniał braki istniejącego w firmie systemu CRM oraz umożliwiał z nim pełną integrację. Po drugie posiadał zintegrowany moduł do e-Mail Marketingu i dzięki monitorowaniu zachowania kontaktów online pozwalał skutecznie segmentować bazę danych.

Krok 3: Segmentacja potencjalnych klientów

Początkiem segmentacji było zebranie danych o klientach. W tym celu system Marketing Automation gromadził dane z trzech źródeł:

  • rozmowy z call center;
  • rozmowy ze sprzedawcami;
  • dane z testu online, dotyczącego zagrożenia chorobami serca.

Wymienione informacje tworzyły profil potencjalnego klienta i powodowały przypisanie do konkretnego segmentu. Sam podział na grupy odbiorców bazował na różnych czynnikach ryzyka, w tym: nadciśnienie, wysokie BMI lub palący. Następnie dopasowywano kampanię mailową, której treść dopasowana była do czynnika ryzyka występującego u odbiorcy.

Krok 4: Wysyłka wiadomości e-mail

Wysyłki rozpoczęto gdy baza kontaktowa miała wielkość 10000 wpisów. W pierwszej fazie odbiorcy otrzymywali zaproszenie do testu online wykrywającego zagrożenie chorobami serca. Następnie po segmentacji w oparciu o wyniki testu i poznane czynniki ryzyka realizowane dalsze wysyłki już dopasowane do segmentu odbiorców. Dla firmy efekt był zaskakujący. Brak doświadczenia spowodował, że ilość chętnych przekroczyła ilość miejsc. Szybko przekonano się o skuteczności odpowiednio dopasowanego maila. Następne zaproszenia były wysyłane już do mniejszych grup adresatów, tak aby firma miała szansę obsłużyć wszystkich zainteresowanych.

Krok 5: Monitorowanie zachowania kontaktów

Każda kampania e-mail prowadziła potencjalnych klientów na stronę WWW Christiana Care, a każde kliknięcie w link powodowało przypisanie scoringu w systemie Marketing Automation. Na samej stronie użytkownicy mieli dostęp do wielu różnych materiałów:

  • nagrania wideo;
  • biuletyny online;
  • badania oceny ryzyka zachorowaniami;
  • różne informacje na temat Christian Care System.

Każde zachowania potencjalnego klient na stronie WWW było monitorowane i budowało jego profil. Informacje o tym, co obejrzał, pobrał, przeczytał na stronie użytkownik oraz jakie dane podał w teście dostarczały danych potrzebnych do odpowiedniej segmentacji.  Poznanie każdego potencjalnego klienta pozwoliło połączyć konkretną osobę z lekarzem odpowiedniej specjalizacji, przy użyciu działań marketingowych.

Krok 6: Konkretne cele

Dla firmy Christiana Care System celem działań marketingowych i konwersji było doprowadzenie potencjalnego klienta do lekarza, który mógł profesjonalnie i skutecznie sprostać jego potrzebom i pomóc. Całość była tak skonstruowana, aby stopniowo prowadzić potencjalnego klienta przez serię działań i wydarzeń, żeby docelowo trafił on do odpowiedniego lekarza i uzyskał pomoc.

Wyniki

Najlepiej działającym na podświadomość wyniki przeprowadzonego wdrożenia jest uzyskane ROI. Każda kampania e-Mail Marketingowa przynosiła około 3000% zwrotu, czyli każdy wydany dolar przynosił firmie 30$ przychodu.

Podstawowe wskaźniki z kampanii e-mail:

  • otwieralność (OR) – 20.4%;
  • klikalność (CTR) – 8.8%;
  • konwersja – 37%.

Tutaj konwersja to procent osób, które po zaproszeniu e-mail odwiedziły organizowane wydarzenie i zostały pacjentami. 37% osób, które dotarło na spotkanie zostawało klientami.

Pozostałe wskaźniki:

  • średni przychód z jednego klienta – 2104$;
  • spadek kosztów reklamy o 73%;
  • koszt pozyskania nowego klienta spadł o 58%.

Oprócz tych czysto matematycznych wyników najważniejszym dla firmy był ogólny spadek kosztów oraz zwiększenie ilości osób przychodzących na wydarzenia. Wartością dodaną tego wdrożenia jest duże usprawnienie doprowadzenia do kontaktu pomiędzy pacjentem a odpowiednim specjalistom. Optymalizacja tego procesu sprawiła, że wzrósł poziom ochrony zdrowia. Edukacja potencjalnych klientów oprócz zwiększenia sprzedaży zmieniła coś jeszcze. Osoby nią objęte lepiej dbały o stan swojego zdrowia, żyły dłużej oraz cieszyły się lepszym zdrowiem.

Inne case study

Lead nurturing w B2B – case study Lumension pokazuje jak zwiększyć efektywność telemarketingu

30 dni z systemem Marketing Automation – jak wiele można osiągnąć w tym czasie

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]