6 rzeczy, których marketerzy nienawidzą w swojej pracy

Businessman having stress in the office

Marketer i jego zawód. Status związku? To skomplikowane. Mamy mieszane i sprzeczne emocje dotyczące swojej roli w firmie, poczucia bezpieczeństwa czy wynagrodzeń.

Według badania DigiDay, 78% marketerów ocenia, że jest zadowolone ze swojej pracy, ale jednocześnie aż 2/3 ankietowanych chce zmienić aktualnie piastowane stanowisko w ciągu najbliższych 2 lat. Dlaczego?

Postanowiliśmy sprawdzić, co najbardziej frustruje speców od marketingu.


ZMOT: jak wykorzystać pre-shopping i Marketing Automation do zwiększenia sprzedaży? Pobierz darmowego ebooka


 

1. Stres

68% marketerów deklaruje, że przeżywa w pracy więcej stresu niż 5 lat temu (badanie Marketing Pain Points 2015). Wynika to ze wzrostu oczekiwań, zarówno klientów, jak i przełożonych.

Konsumenci, podłączeni 24 godziny na dobę do urządzeń mobilnych, oczekują błyskawicznych reakcji oraz komunikacji w czasie rzeczywistym. Częściowo daje się to załatwić za sprawą Marketing Automation, ale już interakcje w social media czy wiadomości bezpośrednie ciężko zautomatyzować. W efekcie marketerzy czują, że oczekuje się od nich coraz więcej, w tym zaangażowania i ciągłej dostępności.

Ponadto ich praca uwzględnia nieustanne testowanie nowych rozwiązań i uczenie się nowych umiejętności. Stale muszą rezygnować ze swoich przyzwyczajeń i wkraczać na nowe terytoria, zaś sprawdzanie nowych opcji oznacza również większe ryzyko porażki.

 

2. Brak docenienia

W słynnym badaniu Fournaise wykazano, że w prezesi nie ufają marketerom ani wykonywanej przez nich pracy. Aż 80% CEO nie widzi wartości w pracy zespołów marketingu.

Jak przyznają sami przełożeni, problem tkwi w tym, że nie znajdują metryk ani narzędzi do śledzenia i oceny skuteczności działań podejmowanych przez marketing.

W firmach, gdzie wdraża się rozwiązania Marketing Automation, ta sytuacja ulega zmianie: platforma pozwala marketerom lepiej komunikować się z resztą firmy,przedstawiać wymierne efekty kampanii i wpisywać podejmowane działania w kontekst pracy całej firmy (np. działu sprzedaży czy obsługi klienta). W konsekwencji łatwiej im się rozwijać i chwalić się tym, co osiągają.  

3. Niskie płace

Brak docenienia często przekłada się na gratyfikacje finansowe: 40% ankietowanych przez DigiDay marketerów przyznało, że wynagrodzenia są według nich zbyt niskie.

Sytuacja rozbija się ponownie o mierzalność efektów. Kiedy pracownik dowodzi wartości, jaką wnosi do firmy, może śmielej negocjować warunki finansowe i poprzeć swoje żądania konkretnymi liczbami.

 

4. Problemy z integracją danych

We wspominanym powyżej raporcie Pain Points zarządzanie danymi zostaje uznane za jedną z kluczowych bolączek.

Czemu? Mamy dziś do dyspozycji więcej danych niż kiedykolwiek wcześniej. Każda platforma, z której korzystasz, oferuje Ci jakąś formę śledzenia wyników i dostarcza cząstkową wiedzę na temat odbiorców. Problem w tym, jak te dane zintegrować, połączyć i zebrać w całość, na podstawie której możesz realnie działać.

Innymi słowy, marketerzy nie zmagają się dziś z niedostatkiem danych, ale raczej z klęską urodzaju, z nadmiarem i chaosem, z trudnościami w uporządkowaniu ich oraz integracji.

Żeby tego uniknąć, uprość procesy marketingowe i zarządzaj całokształtem komunikacji z jednego, centralnego miejsca, jak platforma Marketing Automation. Dzięki niej nie tylko ustawisz reguły automatyzacji, ale i wyślesz newsletter czy stworzysz reklamę dedykowaną dla niestandardowej grupy odbiorców na Facebooku – wszystko z poziomu jednego narzędzia, dzięki czemu zbierasz kompleksowe dane o reakcjach odbiorców w jednym miejscu i oszczędzasz czas.

Jedno centralne miejsce do zbierania, porządkowania i organizacji danych, a także przekuwania ich w konkretne działania marketingowe to rozwiązanie optymalne.

  

5. Ludzie nie znoszą marketerów

Powiedzieć, że szersza publiczność ma ambiwalentny stosunek do marketerów, to nic nie powiedzieć. Ludzie nie znoszą marketerów. Uważają, że są niewiarygodni, że mają gdzieś potrzeby klienta, dbają tylko o sprzedaż, są zbyt nachalni oraz uciekają się do manipulacji.

Marketerzy w tym zakresie sami są sobie winni: masowe wiadomości, lekceważenie reakcji klientów, brak dopasowania treści komunikatu do medium, sytuacji czy preferencji odbiorcy, nadużywanie klisz, za dużo komunikatów… To wszystko sprawia, że przedstawiciele tego zawodu a nawet poszczególne kampanie spotykają się z nieufnością publiczności.

 

6. Buzzwordy

W 1923 r. Claude Hopkins napisał klasyczną już dziś pozycję „Scientific Advertising” („Naukowa reklama”). 93 lata później, kiedy mamy nieporównywalnie bardziej zaawansowane narzędzia do analizy naszych działań, odwracamy się od perspektywy naukowej i zamiast skupić się na testowaniu, śledzeniu skuteczności, optymalizacji czy powiązaniu kampanii z wiedzą o odbiorcach, mnożymy czarodziejskie hasła i mody.

Marketerzy sami już się gubią w nowych pojęciach, które produkują. Te zaś stopniowo odrywają się od praktyki, od naszej codziennej pracy, i zamiast pomagać, utrudniają nam dotarcie do klienta.

Pomyśl o:

  •      Inbound marketing
  •      Greenketing
  •      Engagmenet marketing
  •      Mindful marketing
  •      Growth hacking
  •      Agile
  •      Content is the king
  •      WOMM
  •      H2H
  •      Age of the customer

Czy naprawdę potrzebujemy tych wszystkich haseł?

Wiele z nich da się zredukować do starego, dobrego marketingu mix i 4p, jak pisze Samuel Scott na łamach Tech Crunch. Nie rozumieją ich nasi przełożeni. Nie rozumieją ich klienci – obchodzi ich wartościowa treść i komunikat dopasowany do potrzeb, a nie to, czy właśnie zastosowałeś agile growth hacking w orbicie greenketingu, zorientowany na H2H, pozostając przy tym bardzo mindful. Albo Twój email jest komuś potrzebny, albo nie: tak to wygląda z perspektywy odbiorcy.

Co chwilę okazuje się, że jakaś zasada marketingowa czy medium umiera (ile razy email miał odejść na zawsze? Ile razy cold calling kończył żywot na naszych oczach? Czyż Facebook nie miał zostać opuszczony przez młodzież i pozostawiony zgrzybiałym starcom?).

Eksperci prześcigają się w mnożeniu mód i haseł, z którymi wypada być na bieżąco, ale kiedy już opadnie z nich kurz widzisz jasno, jak bardzo oddalone są one od realności i od codziennej praktyki.

 

Ponarzekajmy trochę razem. Czego Ty nie lubisz w swojej pracy marketera? Co jest trudne, co obniża skuteczność Twoich działań, pochłania czas i energię? Podziel się w komentarzach!

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]