„Zysk uświęca środki”? Niccolo Machiavelli – guru żądnych władzy polityków i… rekinów biznesu

 
 

Świat w którym nie ma żadnych zasad. Gdzie siłę argumentów zastępuje argument siły. W którym zdrady, oszustwa i największe zbrodnie są najprostszą receptą na zdobycie władzy. Tak wyglądały Włochy w czasach Machiavellego. A pod wieloma względami również współczesny biznes. 

 

Machiavelli żył na początku XVI wieku, kiedy Italia rozbita była na wiele samodzielnych, ciągle walczących ze sobą państewek. Bardzo nie odpowiadał mu taki stan rzeczy i pragnął zjednoczenia kraju. Jednak widział, że wbrew przekonaniom pięknoduchów stosowanie się do ścisłych reguł moralnych wcale nie oznacza, że wszystko się dobrze skończy. Nierzadko jest wprost przeciwnie. 

 

Zdaniem włoskiego myśliciela całym światem rządzą dwie siły. Jedna z nich to fortuna – naturalny bieg wydarzeń na jaki człowiek nie ma wpływu. Druga zaś to virtu – umiejętności i wiedza samego człowieka, który zna prawa natury, związki przyczynowo-skutkowe i potrafi w zgodzie z nimi postępować. Nie etyka, lecz właśnie ta wiedza pozwala odnosić sukcesy i przetrwać w pełnym niebezpieczeństw świecie. 

 

Diagnoza filozofa świetnie pasuje również do biznesu. Tu również należy odróżnić tych, którzy postępują etycznie i zgodnie z prawem od tych, którzy odnoszą sukcesy. 

 

Wbrew pozorom nie był jednak Machiavelli amoralny. Wiedział, że zbrodnia jest zbrodnią niezależnie od okoliczności, ale czasami jest niezbędna dla uniknięcia jeszcze większego zła. Naprawdę byłoby dobrze, gdyby każdy władca był hojny – ale wtedy musiałby podnieść podatki do poziomu, który wywołałby zamieszki.

 

Podobnie w biznesie czasami spotykamy się z sytuacjami, gdzie musimy wybierać między dwoma rozwiązaniami bez wyjścia. Czy można zwolnić kilku pracowników w trudnej sytuacji materialnej by uciąć koszty i uratować firmę przed upadkiem? Niezależnie co wybierzemy, ktoś ucierpi. Ale włoski myśliciel ani przez sekundę by się nie wahał – jeżeli chcemy przetrwać na rynku, musimy umieć poświęcać partykularne interesy.

 

Fraza “cel uświęca środki” najlepiej streszcza jego filozofię. Aby zrobić coś dobrego często trzeba chwytać się ciosów poniżej pasa.

 

Machiavelli jednak uważał, że przydatne jest wiedzieć, co uważa się za sprawiedliwe rządzenie. Skuteczny władca bowiem nie powinien przykładać do zasad etycznych zbyt wielkiej wagi, musi jednak zdawać sobie sprawę, że inni się z nimi liczą. Czym innym jest być sprawiedliwym, a czym innym za sprawiedliwego uchodzić. 

 

Wiele korporacji chwali się różnego rodzaju działaniami społecznymi, fundacjami które wspierają, akcjami, którym udzielają patronatu. Czy naprawdę robią to z poczucia misji? A kogo to obchodzi! Grunt, że jest to skuteczna forma marketingu i przyciąga klientów.

 

Filozof w przeciwieństwie do większości poprzedników nie był zainteresowany abstrakcyjnymi ideami, dla niego liczyły się tylko fakty. “Dobry produkt” to produkt który się dobrze sprzedaje. “Dobra firma” to firma która generuje wysokie zyski. “Dobry pracownik” to skuteczny pracownik.

 

Warto zauważyć, że te uwagi odnoszą się również do samej filozofii Machiavellego. Może się ona wydawać okrutna i brutalna. Możemy ludzi, którzy się nią kierują uznać za wypranych z uczuć tyranów. Ale taka postawa to obrażanie się na rzeczywistość. Wszyscy chcielibyśmy, żeby na świecie nie było ludzi dążących do dominacji nad innymi za wszelką cenę, przedmiotowo traktujących wszelkie zasady moralne i gotowych popełnić największą zbrodnię w imię własnego sukcesu. 

 

Ale tacy ludzie są. Także wśród naszej konkurencji. 

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]