Zrozumieć Marketing Automation – porady dla początkujących

Zaczynając pracę z Marketing Automation spotykamy się z ogromem nowych możliwości marketingowych i sprzedażowych. Marketing Automation pozwala na dużo więcej niż to co w marketingu było możliwe do tej pory. Dlatego na początku pracy z systemem warto zrozumieć kilka podstaw, które sprawią, że dalsza praca będzie dużo łatwiejsza i ciekawsza. Zacznijmy, więc od podstaw a w następnych artykułach będziemy się coraz dalej zagłębiać w automatyzację marketingu i sprzedaży.

Na sam początek pracy z Marketing Automation najlepiej jest zapomnieć, chociaż na chwilę, stare nawyki i otworzyć się na zupełnie nowe zintegrowane podejście skupiające się na indywidualnym odbiorcy i jego potrzebach. Zaczynamy od 4 porad wyjaśniających podstawy.

1. Wszystkie działania marketingowe możemy połączyć w spójną całość

Technologia pozwala połączyć praktycznie wszystkie kanały marketingowe i realizowane w nich działania w jeden spójny proces. System Marketing Automation jest tym co je łączy i pozwala automatycznie realizować i zobaczyć wpływ każdego z nich na konkretnego klienta. Wszystko co robimy online łatwo połączyć przez link URL. E-Mail Marketing, Social Media, reklamy online, adwords, blog, strona WWW i każde inne miejsce gdzie może trafić link, może być połączone. Dzięki temu obserwujemy te działania w jednym centralnym miejscu i możemy mierzyć ich wpływ na leady. Niezależnie czy to kliknięcie w wiadomość e-mail, polubienie czegoś na stronie WWW, kliknięcie w reklamę czy pobranie ebook’a. Każda interakcja jest monitorowana przez SALESmanago Marketing Automation i odnotowywana na karcie konkretnego kontaktu. Marketing Automation pozwala monitorować wszystkie działania marketingowe i łączyć je z konkretnymi osobami.

2. Główny cel naszych działań – konwersja

Konwersja to jeden z elementów bez których Marketing Automation nie będzie działać. Na tym etapie konwersja oznacza dla nas zapisanie się anonimowej osoby w formularzu i jej identyfikacja. Pierwsze skojarzenie to formularz kontaktowy/zapisu na newsletter. Tym czasem jest mnóstwo możliwości pozyskiwania kontaktów w innych miejscach i w inny sposób za pomocą formularzy. Mówimy tutaj o:

• formularzach pozwalających na pobranie pliku;

• formularzach rejestracji na wydarzenia;

• formularzach pop-up, sidebar i klasycznych o statycznej treści;

• formularzach wyświetlanych tylko na określonym adresie URL;

• formularzach tylko dla anonimowych użytkowników strony WWW;

• dynamicznych formularzach;

• aplikacjach konkursowych na portalu Facebook;

• chaci na stronie WWW;

• ankietach i badaniach online.

W każdym z tych miejsc zanim klient otrzyma dostęp do zawartości, której chce, poproszony zostanie o podanie adresu e-mail. Tak naprawdę dokonujemy prostej wymiany barterowej ciekawa zawartość w zamian za dane kontaktowe. Konsumenci to rozumieją bo jest to dla nich naturalne. Dlatego gdy widzą wartość dla siebie chętnie wymieniają się za dane kontaktowe do siebie. Budując formularze pamiętajmy o 3 podstawowych zasadach:

1. Formularz powinien być maksymalnie krótki – każde dodatkowe pole powyżej trzech obniża konwersję o około 10%

2. Zawsze oferuj odpowiednią wartość – wspomnieliśmy o wymianie barterowej i zupełnie jak w jej przypadku to co oferujemy w zamian za wypełnienie formularza powinno być tego proporcjonalnie warte dla konsumenta.

3. Korzystaj z progressive profiling – w pierwszym formularzu konsument powinien podać tylko najważniejsze dane. Dzięki Marketing Automation rozpoznamy go automatycznie gdy pojawi się na innym formularzu, który zapyta o inne dane jeszcze przez nas nie posiadane i tak możemy robić przy każdej kolejnej interakcji.

3.  Edukacja klienta zwiększa sprzedaż

Jednym z fundamentów Marketing Automation jest przeniesienie ciężaru edukacji klienta z działu sprzedaży na dział marketingu. Po to powstały programy Lead Nurturing, które automatycznie dostarczają najważniejszych informacji potrzebnych w danym momencie potencjalnemu klientowi, aby skierować go bliżej zakupu. Kiedy do działu sprzedaży trafi już wyedukowany klient, wtedy szybciej nastąpi sama sprzedaż i statystycznie będzie miała większą wartość. Druga ważna rzecz związana z Lead Nurturing to fakt, że jeden program nie wystarczy. Docelowo powinniśmy zbudować kilka procesów dopasowanych do różnych segmentów klientów i ich potrzeb. Jeśli chcemy, aby wiadomości edukacyjne były skuteczne to powinny:

• wyglądać na napisane specjalnie dla odbiorcy;

• dostarczać istotnych i pomocnych dla niego informacji;

• zawierać łatwo widoczne call-to-action, które powinno linkować do materiałów rozwijających zawartość samej wiadomości.

4. Marketing musi współpracować z działem sprzedaży

Marketing Automation pozwala połączyć moment pozyskania kontaktu, działania marketingowe i efekt sprzedażowy w spójną całość. Jasne jest więc, że łączy działania sprzedażowe i marketingowe. Marketing, chcąc skutecznie wyedukować potencjalnego klienta i poprowadzić w dół lejka sprzedażowego, potrzebuje wiedzy którą posiadają sprzedawcy.  Przede wszystkim wiedzą oni o co pytają klienci przy pierwszym kontakcie, czyli jakiej wiedzy zabrakło w procesie marketingowym. Wiedzą, również jakie zachowania i cechy klientów pozwalają wnioskować, że dojdzie do sprzedaży. Cała wiedza, którą możemy pozyskać od działu sprzedaży pomoże w:

• Kwalifikacji leadów – analizując przebieg procesów sprzedażowych znajdziemy wspólne cechu kontaktów, które szybko dokonały zakupu, po pewnym czasie i edukacji kupiły lub sprzedaż się nie udała. Pozwoli to lepiej rozpoznawać identyfikowane przez Marketing Automation kontakty i te gotowe do zakupy kierować od razu do działu sprzedaży, a resztę edukować w procesach Lead Nurturing;

• Scoringu Klientów –  sprzedawcy mogą podpowiedzieć jakie zachowania sprawiały, że klient dokonał zakupu lub jakie źródła pozyskania przynosiły kontakty wyższej jakości. Dowiadując się tego lepiej określimy zasady scoringu punktując wyżej zachowania i cechy ważne sprzedażowo. Dzięki temu scoring zacznie wskazywać leady o największym potencjale sprzedażowym.

• Lead Nurturing – jeśli chcemy wyedukować klienta, to musimy wiedzieć jakich informacji potrzebuje na każdym etapie procesu zakupowego. Część informacji dostarczy nam jego zachowanie online, druga równie ważna powinna pochodzić od sprzedawców, którzy w rozmowach z klientami dokładnie dowiadują się co ich najbardziej interesuje.

Podstawy mamy za sobą, w następnym artykule wejdziemy głębiej w świat Marketing Automation. Rozwiniemy już poruszone zagadnienia i wzbogacimy o najlepsze praktyki w segmentacji bazy kontaktowej i tworzeniu prostych automatyzacji.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]