Zmienne w preprocesorze Sass

Zmienne stanowią nieodłączny element języków programowania. Pozwalają na wielokrotne użycie pewnych wartości bez konieczności kopiowania ich.
Preprocesor Sass również oferuje możliwość operowania na zmiennych.
Jest to rzecz, która jest powszechnie znana i wykorzystywana przez programistów, którzy chcą pisać kod warstwy wizualnej zgodnie z zasadą DRY (ang. Don’t Repeat Yourself).

Dzięki zastosowaniu zmiennych praca z preprocesorem Sass jest bardzo szybka
i przyjemna, a kod może być z łatwością rozwijany i modyfikowany.
Wyobraźmy sobie sytuację, w której chcemy zmienić motyw kolorystyczny szablonu strony. Dzięki zastosowaniu zmiennych, nie będzie to żmudne zajęcie zmiany wartości w wielu miejscach w kodzie.

Podstawowe informacje
Deklaracja zmiennej w Sass wygląda następująco:

$nazwa: wartość;

Zmienne w preprocesorze Sass mogą okazać się bardzo przydatne w momencie, kiedy chcemy przechować informacje dotyczące między innymi:
– wartości liczbowej jakiejś własności elementu (na przykład wysokość, margines),
– kolorów,
– wartości tekstowych,
– wartości logicznych.

Przykład użycia zmiennej w kodzie:

$black: #000;

.box {
border-color: $black; }

Warto pamiętać o tym, aby w nazwach zmiennych nie stosować znaków specjalnych, ponieważ poskutkuje to błędem kompilacji.
Dobrą praktyką jest, aby deklarowane zmienne posiadały znaczenie semantyczne. Dzięki temu kod będzie czytelniejszy i łatwiejszy w modyfikacji.

Zasięg zmiennych

Zasięg zmiennych jest kwestią znaną z języków programowania. W prostych słowach można powiedzieć, że zasięg zmiennej oznacza obszar, w jakim dana zmienna jest widoczna a co za tym idzie – może zostać wykorzystana.
Zmienne możemy podzielić na globalne – czyli takie, które definiujemy poza jakąkolwiek deklaracją, dzięki czemu możemy ich użyć w dowolnym miejscu w kodzie a także te o zasięgu lokalnym, które definiujemy w obrębie deklaracji CSS. Dostęp to tych zmiennych można uzyskać jedynie w obrębie bloku, w którym zostały zadeklarowane.

W przypadku, gdy chcemy, aby zmienna, której używamy w obrębie pewnej deklaracji była dostępna także poza nią, wówczas możemy zastosować flagę !global.
Należy pamiętać, że flaga !global nadpisuje wartości zmiennych globalnych.

Przykład użycia flagi !global:

$border-color: #fff;

.box {
border-color: $border-color; }
.box--local {
$border-color: #d3d3d3; border-color: $border-color; }
.box--global {
$border-color: #000 !global; border-color: $border-color; }

Nasz kod wynikowy będzie wyglądał następująco:

.box {
border-color: #fff; }
.box--local {
border-color: #d3d3d3; }
.box--global {
border-color: #000; }

Definiowanie wartości domyślnej

Preprocesor Sass umożliwia określenie wartości domyślnej dla zadeklarowanej zmiennej. Flaga !default może być bardzo przydatna w momencie, gdy wartość zmiennej nie została określona, lub wartość to null. Dzięki zastosowaniu tej flagi zmienna zwróci przypisaną do niej wartość domyślną.

Przykład użycia flagi !default:

$border-color: #000 !default;

Przydatne funkcje

Preprocesor Sass oferuje kilka funkcji, które ułatwiają pracę ze zmiennymi, szczególnie przy bardziej rozbudowanych projektach.

variable-exists(nazwa-zmiennej);

Funkcja ta pozwala na sprawdzenie, czy istnieje zmienna o podanej nazwie.

global-variable-exists(nazwa-zmiennej);

Dzięki tej funkcji możemy sprawdzić, czy istnieje zmienna globalna o podanej nazwie.

Do dzieła!

Praca z użyciem zmiennych w preprocesorze Sass znacząco ułatwia pracę z arkuszami stylów – kod może być z łatwością modyfikowany i rozwijany. Jest to jedna z podstawowych zalet stosowania Sass w projekcie.

Warto wspomnieć o tym, że zmienne mogą być również używane w kodzie CSS.
Podstawowe informacje na temat różnic między stosowaniem zmiennych w CSS a w preprocesorze Sass można znaleźć tutaj.

Kinga Nowak
Front - End Developer

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.
SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.

    Nowy pakiet startowy, skierowany przede wszystkim do średniej wielkości firm, oferuje spersonalizowane ścieżki zakupowe, zapewniając średnio 20-krotny zwrot z inwestycji w ciągu 30 dni. Firma wprowadza nowatorskie rozwiązania, w tym automatyzację zadań w wielu kanałach oraz model wzrostu dostosowany do różnych etapów rozwoju firm e-commerce. Z uwagi na wzrost liczby narzędzi martech o […]