Mieszkańcy Europy chętnie kupowali online od zagranicznych sprzedawców w latach 2011-2017. Niemcy, Austriacy, Litwini i Słowacy wykazali największą aprobatę dla handlu transgranicznego. Polacy okazali się bardziej entuzjastyczni wobec e – sklepów we własnym kraju. Jakie czynniki wpływają na decyzje dotyczące wyboru produktów od zagranicznych sprzedawców?
Dane publikowane przez Eurostat prezentują wzrostową tendencję dokonywania zakupów online u sprzedawców zagranicznych w poszczególnych krajach w ciągu ostatnich 7 lat. Statystyki obejmują mieszkańców Europy w wieku 16-74 lat, którzy używali sieci do zakupów indywidualnych u sprzedawców zagranicznych (zarówno europejskich, jak i spoza kontynentu).
Liderem w kupowaniu online od sprzedawców zagranicznych w latach 2011-2017 okazały się kraje zachodnie UE. W Niemczech przez ostatnie 7 lat odsetek społeczeństwa wykorzystującego Internet do robienia zakupów w sklepach zagranicznych wzrósł o odpowiednio 14 proc. wśród kobiet i o 15 proc. wśród mężczyzn.
W Austrii w ciągu ostatnich 7 lat wśród kobiet nastąpił wzrost o 14 proc. i o 13 proc. wśród mężczyzn.
We Francji od 2011 roku 11 proc. więcej kobiet i 9 proc. więcej mężczyzn decyduje się dokonywać zakupów online od sprzedawców zagranicznych.
Również w innych krajach europejskich zauważalny jest wysoki wzrost odsetka osób kupujących online od sprzedawców zagranicznych.
Na Słowacji przez ostatnie 7 lat odsetek powiększył się o 12 proc. panów. U kobiet z kolei zauważalny jest wzrost o 17 proc. do końca 2016 roku. W roku 2017 nastąpił spadek o 3 proc. wśród kobiet.
Litwa również stała się bardziej skłonna do zakupów przez Internet u sprzedawców zagranicznych. Od 2011 r. odsetek kobiet kupujących online wzrósł o 13 proc., a mężczyzn o 15 proc.
Jak sytuacja ma się w Polsce?
Polska na tle krajów zachodnich UE również wykazuje wzrost odsetka osób kupujących online od zagranicznych sprzedawców, lecz jest on znacznie mniejszy.
Od końca 2011 r. nastąpił niewielki wzrost o 4 proc. wśród mężczyzn i o 3 proc. wśród kobiet.
Powyższe dane przedstawiają wzrost odsetka osób kupujących online od zagranicznych sprzedawców w poszczególnych krajach Europy w latach 2011-2017. Co kieruje konsumentów w stronę produktów od zagranicznych sprzedawców? Co z patriotyzmem gospodarczym?
IM WIĘCEJ TYM LEPIEJ
Kobiety i mężczyźni w wyżej wymienionych krajach europejskich mogą decydować się na zakupy online od zagranicznych sprzedawców z powodu szerszego asortymentu oraz większego wyboru produktów. Gdy konsument ma w czym “przebierać”, zwiększa się szansa na znalezienie rzeczy, której potrzebuje. Z tego względu Europejczycy nie zamykają się na oferty sklepów zagranicznych i chętniej nabywają z nich produkty, napędzając w ten sposób handel transgraniczny.
OGRANICZONA DOSTĘPNOŚĆ MAREK
Większy asortyment może oznaczać posiadanie produktów unikatowych, niedostępnych na rodzimym rynku. Ma to wpływ na decyzje zakupowe, gdyż konsumenci chętniej zamówią produkt od sprzedawcy zagranicznego, który odpowiada ich oczekiwaniom, niż będą szukać jego zamiennika na lokalnym rynku. Dlaczego tak się dzieje? Kluczowym powodem jest wzrost zaufania wobec zakupów online.
ZAUFANIE
Dzięki temu, iż konsumenci są świadomi swoich praw, wzrasta zaufanie do handlu transgranicznego. Bycie bardziej poinformowanym oraz zaznajomionym z przepisami, pozwala konsumentom podejmować decyzje zakupowe bez obaw i strachu, iż zakup nie dojdzie do skutku.
OPŁACALNE ZAKUPY
Ważnym czynnikiem przy wyborze produktów od zagranicznych sprzedawców może być cena. Istnieją sytuacje, gdy zakup ze sklepu zagranicznego jest najbardziej opłacalny. Mają na to wpływ różnice kursowe. Oszczędność pieniędzy w kontekście produktów jest mocną stroną handlu transgranicznego, problem może jednak stanowić koszt wysyłki i zwrotów, który nie zawsze jest darmowy i może powodować rezygnację z procesu zakupowego.
OPINIA PUBLICZNA
Internet jest miejscem, w którym poszukujemy odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Z tego też względu stanowi magazyn informacji i opinii. Wpływ na decyzje zakupowe od sprzedawców zagranicznych mogą mieć wystawiane tym sklepom pozytywne lub negatywne opinie. Wystarczy kilka pochwał dotyczących produktu czy jego dostarczenia, by wyzbyć niepokój u konsumenta i przekonać go do dokonania zakupu nawet z innego kraju.
Rynek transgraniczny wzrastał w latach 2011-2017 w krajach europejskich, co pokazują dane przedstawione na powyższych wykresach. Zwrot ku zakupom od zagranicznych sprzedawców może być uzasadniony poprzez takie czynniki jak cena, większy asortyment, zaufanie czy opinia klientów. Konsumenci nie boją się nabywać produktów z zagranicznych e-sklepów, a powyższe dane potwierdzają, iż z każdym rokiem robią to chętniej. Patriotyzm gospodarczy schodzi na boczny tor, gdy pojawiają się możliwości nabycia różnorodnych produktów taniej, nie martwiąc się o cały proces zakupu i jego dostarczenia.
“Decydującym czynnikiem może być ogólny poziom otwartości społeczeństwa oraz zaufania wobec zakupów online od sprzedawców zagranicznych. Ponadto unifikacja gospodarcza rynku europejskiego oraz możliwość nabywania produktów w niższych cenach wpływa na ostateczne decyzje zakupowe.” – mówi Grzegorz Błażewicz CEO & Założyciel SALESmanago, najszybciej rozwijającej się platformy do automatyzacji marketingu.
NA ZAKUPY Z SALESMANAGO
Odkąd sklepy internetowe zaczęły oferować jasne, spersonalizowane komunikaty, prowadzące klienta od wejścia na stronę internetową do momentu zakupu, czasochłonne wycieczki do sklepu stacjonarnego przestały być konieczne, a konsumenci chętniej robią zakupy online.
Wygodne zakupy w sieci, bez zalewu zbędnych informacji są możliwe dzięki systemowi SALESmanago Marketing Automation, który automatyzuje proces pozyskiwania nowego klienta. SALESmanago oferuje sklepom internetowym rozwiązania zwiększające konwersje i skuteczność sprzedaży. SALESmanago niczym doradca w sklepie premium przyczynia się do dostarczenia spersonalizowanych informacji kupującemu i ułatwienia mu od samego początku nabycia określonych produktów online.
Automatyczne, dynamiczne maile, reklamy RTB, dopasowane do danych behawioralnych i transakcyjnych, dynamiczne rekomendacje, ratowanie koszyka, czy progresywne pop-upy. To tylko kilka przykładów funkcjonalności SALESmanago gwarantujących dopasowanie ofert do klientów. Na decyzję, czy zakup produktu nastąpi od lokalnego czy zagranicznego sprzedawcy, mają wpływ podane powyżej czynniki. Kluczem do sukcesu jest mimo wszystko budowanie relacji z potencjalnym klientem, żeby chciał do danego sklepu powrócić. Z tego względu automatyczny, personalizowany marketing jest idealnym rozwiązaniem dla e-commerce.