Z ateńskiej agory na Madison Avenue. Zasady retoryki Arystotelesa, bez których nie poradzisz sobie w branży reklamowej.

Choć od czasów ateńskiej demokracji minęły tysiące lat, a sztuka perswazji zyskała nowe narzędzia, to jej podstawy ciągle dają zamknąć się w ramach opisanych przez Arystotelesa, jednego z dwójki najwybitniejszych filozofów starożytnych.
 

 
Arystoteles widział w retoryce narzędzie do przekonywania ludzi o tym, czym jest prawda. A przecież jak wie każdy spec od reklamy: prawda jest taka, że nasz produkt jest wspaniały i wart każdych pieniędzy klienta!
 
Oczywiście wykazanie tego na drodze rzeczowej argumentacji to pierwszy i – zdaniem Arystotelesa – najlepszy sposób dowodzenia, że racja leży po naszej stronie. Jednak realia współczesnego marketingu sprawiają, że nie zawsze jest czas na przeprowadzenie pełnego wywodu retorycznego. Tu jednak do gry wchodzą dwie kolejne aspekty retoryki, które znacznie uwiarygodniają nasz przekaz.
 
Po pierwsze – autorytet samego mówcy
 
Zdaniem filozofa skuteczność naszej wypowiedzi, czy to mowy sądowej, wyborczej agitacji czy po prostu reklamy zależy nie tylko od tego co się mówi (czyli: czy obiektywnie mamy rację) ale także od tego jak się mówi (o czym za chwilę) i kto mówi. Autorytet mówcy w oczach słuchaczy kształtują więc trzy cechy, które do serca powinna wziąć sobie każda współczesna agencja reklamowa:
 
Mądrość
 
Jak to jest, że prawie zawsze pastę do zębów polecają dentyści (zawsze w białym kitlu!)? Wykazanie, że firma, której produkty sprzedajemy „wie co robi” to pierwszy sposób zbudowania autorytetu marki. Można to zrobić na kilka sposobów.

Poza wspomnianym już wsparciem się zewnętrznym autorytetem nie jest głupim pomysłem pokazanie „jak to działa?”. Reportaż „z linii produkcyjnej” albo „prześledź drogę naszych frytek od pola ziemniaków po talerz” jest świetnym pomysłem na wytłumaczenie własnych kompetencji. Można też wykazać się swoimi dotychczasowymi osiągnięciami. Kto może robić lepsze komputery niż firma, która dostarcza je NASA?
 
Uczciwość
 
Kolejną cechą, która dla greckiego filozofa była ważna szczególnie w przypadku procesów sądowych jest uczciwość. Słuchacz musi mieć przekonanie, że osoba (firma) która się wypowiada nie tylko zna się na rzeczy, ale i nie chce nas oszukać.
 
Niestety, tutaj marketing musi przybrać głównie pasywną formę. Kluczem do zachowania wiarygodności w oczach konsumenta jest gaszenie wszelkich kryzysów w zarodku, a w przypadku mocno negatywnie odbieranych marek stworzenie wiarygodnego przekazu o zmianie, jaka w danej firmie zaszła.
 
Życzliwość
 
Ostatnia cecha cieszącego się autorytetem mówcy dowodzi, że dana osoba nie tylko wie co mówi, nie tylko nie kłamie, ale także autentycznie jest zainteresowana tym, by nam w jakiś sposób pomóc. Wszelkiego rodzaju działania charytatywne, historie o tym jak produkt sprzedawany przez naszą firmę zmienił czyjeś życie są tu najlepszym przykładem współczesnego zastosowania arystotelesowskiej myśli.
 
Jednak rzetelne wyjaśnienie i budowanie autorytetu to nie wszystko. Ważne jest, by oczarować słuchacza
 
Jest to ten element, który Arystoteles cenił najmniej i przypisywał głównie mowom służącym popisywaniu się własną elokwencją. Nie zmienia to jednak faktu, że już jemu współcześni widzieli jak wielki wpływ na ludzi może mieć ktoś, kto potrafi zagrać na emocjach.
 
Ciężko sprzedać tabletki nasenne reklamą, która wprowadza w imprezowy nastrój. A sprzedaż trumien przy pomocy spotów w komediowej konwencji raczej nam nie pomoże…. a może wprost przeciwnie? Od czasów Arystotelesa nasza wiedza o człowieku i jego decyzjach znacznie się posunęła. Poruszenie odbiorcy w dobie informacyjnego szumu jest dużo trudniejsze, niż w starożytnej Grecji, warto więc czasem rozważyć metody niekonwencjonalne na jego osiągnięcie.
 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]