Wish list: czy wdrożyć ją w Twoim e-commerce?

Hand drawing wish list on notebook from recycling paper on grey background with handle

Czy wish list jest lekarstwem na bolączki e-commerce: porzucane koszyki, wizyty, które nie przekładają się na sprzedaż, brak zaangażowania? Odpowiedź nie jest prosta: zależy to przede wszystkim od typu Twojego asortymentu. Pamiętaj również, że nie wystarczy sama funkcjonalność: potrzeba narzędzi Marketing Automation, które pomogą wykorzystać potencjał tego rozwiązania, by stało się częścią większej strategii.

 

Co to jest wish list?

Wish lista (lista życzeń) to funkcja e-sklepu, która pozwala użytkownikom zaznaczać produkty, którymi są zainteresowani, ale nie mogą kupić ich teraz i czekają na lepszy moment. W ten sposób powstaje kolekcja interesujących produktów, widoczna w profilu użytkownika. Dzięki temu klient, który z przyczyn obiektywnych nie może dokonać zakupu, nie jest stracony – może łatwo wrócić do produktu, kiedy okoliczności będą sprzyjać zakupowi.


Niezwykłe doświadczenie zakupowe: pobierz ebooka za darmo


Możesz również umożliwić upublicznianie wish listy: wtedy staje się wskazówką dla osób, które będą chciały kupić coś na prezent danemu użytkownikowi. To świetne narzędzie budowania społecznościowego zasięgu marki: klienci mogą się dzielić listami prezentów (praktyczne ułatwienie, które pozwala uniknąć nietrafionych podarków) i tym samym promować markę

 

Jak klienci korzystają z wish list?

Klienci korzystają z wish list, choć nie zawsze zgodnie z koncepcyjnymi założeniami marketerów. Nierzadko konsumenci po prostu czekają, aż coś stanieje – pojawi się w promocji albo cena spadnie z powodu wprowadzenia nowszego modelu. Dla wielu wish listy stanowią listy prezentów albo tablice inspiracji, często też szybko o nich zapominają. Właśnie dlatego warto przypominać o zgromadzonych tam produktach.

 

Jak to robi Amazon

Książę wish-listy jest tylko jeden – to Jeff Bezos. Dla niego to narzędzie przede wszystkim daje klientom wolność i kontrolę nad sytuacją, możliwość planowania zakupów zgodnie z własnym rytmem. Dlatego podglądaj działania Amazonu i wykorzystanie przycisku wish-listy: jest on wszechobecny na stronie (poniżej dynamiczny mail od firmy – nawet w nim pojawiają się przyciski listy życzeń), wbrew mantrze większości marketerów, którzy twierdzą, że nie wolno rozpraszać klienta od dokonania zakupu i check-outu. Praktyka Amazon wskazuje na coś innego: to sam konsument ma dokonać wyboru, kiedy najbardziej pasuje mu coś kupić, a kiedy tylko odłożyć na później.

To właśnie wzmocnienie mocy decyzyjnych konsumenta stanowi podstawową cechę listy życzeń: teraz to on decyduje, kiedy dokona zakupu. Czy jako marketer jesteś gotowy na oddanie mu inicjatywy?

amazon wish lista

Amazon: wdraża wish listę także w mailach: możesz z poziomu wiadomości dodać produkt do listy – lub do koszyka. Widać, że przycisk dodania do listy jest jaśniejszy i mniej rzuca się w oczy.

Zalety wish listy

  • Pomaga, kiedy masz dużo produktów: dla większości odbiorców najbardziej żmudnym i nieprzyjemnym etapem zakupów jest przeszukiwanie katalogu, by znaleźć pożądane produkty. Kiedy już je znajdziemy, możliwość zapisania wybranych towarów pomaga orientować się w katalogu oraz ułatwia zakupy w przyszłości.
  • Sprawia, że klienci angażują się, nawet kiedy nie kupują – to buduje nawyk wchodzenia na stronę. Tzw. window shopping zostaje przekute w konkretne działanie.
  • Buduje lojalność: dzięki niej myślimy o zakupach w danym sklepie w perspektywie długoterminowej, planujemy zakupy tam. Jest bardziej prawdopodobne, że ktoś, kto dodał produkt to wish-listy, wróci do danego sklepu, w porównaniu z osobą, która nie dokonała takiego działania.
  • Daje klientom poczucie, że ich zakupy są zaplanowane, a przez to racjonale: jeśli zaznaczyłeś coś na wish-liście i po dwóch miesiącach produkt dalej Ci się podoba, kupujesz go z czystym sumieniem. Zakup jest bardziej sensowny: nie dokonałeś go spontanicznie, pod wpływem przelotnej emocji, lecz dałeś sobie chwilę do namysłu. Wish-lista umożliwia taki – bardziej refleksyjny – tryb robienia zakupów, więc pozwala zaspokoić potrzeby Twoich klientów o powolniejszym temperamencie zakupowym.

 

Wady wish listy

Istnieje też silna opcja przeciwników wdrażania przycisku „Dodaj do wish listy”. Powołują się oni na to, że to dodatkowy buton, który rozprasza i oddala od check-outu, bowiem wprowadza wątpliwość oraz redukuje poczucie pilności, które zazwyczaj skłania nas do zakupu. Jeśli zawsze mogę wrócić do tego produktu, to czemu kupować go akurat teraz? Oznacza to redukcję zakupów impulsywnych.

Znaki, że powinieneś wprowadzić wish list

Istnieją 3 podstawowe, szybkie wskaźniki, które mówią, że Twój e-commerce może skorzystać z wprowadzenia funkcjonalności wish list:

  1. Kiedy masz dużo produktów sklepie, szeroki asortyment,
  2. Jeśli będziesz potrafił wykorzystać dane z wish-list do komunikacji: tak z indywidualnym klientem (dodanie do listy marzeń pozwala zidentyfikować jego zainteresowania), jak i holistycznie (np. jeżeli jakiś produkt często trafia na wish-listy, to znak, że pora zrobić na niego promocję). Wymaga to obsługi reguł automatyzacji (np. wysłać powiadomienie, kiedy spada cena towaru na wish liście, bonus za kupienie komuś na prezent towaru z wish listy),
  3. O ile Twoje produkty nadają się na prezenty.

 

Wish list potrzebuje wsparcia Marketing Automation

Podkreślmy to z całą mocą: wprowadzanie samej wish listy nie ma sensu, o ile nie będzie stanowiła elementu większej strategii, wykorzystującej Marketing Automation. Rozumiemy przez to następujące działania:

  • Email marketing: maile przypominające o produktach na liście, informujące o obniżce ceny (możliwość obniżki ceny z okazji urodzin użytkownika), przypominanie o możliwości udostępnienia listy znajomym),
  • Personalizacja: wiedząc, jakie produkty użytkownik ogląda i jakie dodaje do wish listy, możesz z większą precyzją oferować mu kolejne,
  • Scoring: dodawaj punkty scoringu za korzystanie z funkcjonalności wish list,
  • Optymalizacja sklepu: wykorzystuj wiedzę o dodawanych do listy produktów, by widzieć globalnie, jakie produkty cieszą się największym powodzeniem.

 

A Ty? Wykorzystujesz listę życzeń w swoim e-sklepie?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]