William James i pragmatyzm – filozofia rynkowych czempionów

 
 

Przez stulecia filozofowie zastanawiali się nad tym jaka jest prawda i jak powinniśmy postępować. Dopiero w XIX wieku kilku amerykańskich filozofów uznało, że to złe pytania: dużo ważniejsze jest “co z tego wynika?”

 

Półki księgarń uginają się pod setkami książek, które powiedzą nam jak żyć, jak odnieść sukces i jak zarobić mnóstwo pieniędzy. Korporacje wydają miliardy dolarów na analizy konsumentów. Na ile jednak te wszystkie porady i dane są wartościowe? To zależy. Konsekwentnie stosowana filozofia pragmatyzmu potępiałby rozpoczęcie planowania od zbierania informacji i ich analiz. Najpierw trzeba określić cele i potem zebrać dane, które pomogą ustalić, jak je osiągnąć. 

 

Dla Jamesa prawda jest “instrukcją działania”. Nie ważne “jak jest” tylko “jak to na nas wpływa”.

 

Filozof bardzo nie lubił skrupulatnego, akademickiego języka, trudnych deliberacji i dzielenia włosa na czworo. Jego zdaniem ludzie przez setki lat kłócili się o coś, co i tak nie ma znaczenia. Jako przykład podawał Eucharystię – katolicy wierzyli, że naprawdę jedzą ciało Chrystusa, protestanci, że to tylko symbol. Ale dla Jamesa ten spór był kompletnie jałowy – z punktu widzenia praktycznych skutków w obu przypadkach wyglądało to identycznie.

 

Myśliciel uważał, że jego filozofia jest więc idealną metodą rozstrzygania sporów

 

Można ją też zastosować także w życiu zawodowym: jeżeli jest konflikt między dwoma pracownikami co do tego jak zrobić jakąś czynność, trzeba ustalić co chcą osiągnąć. Jeżeli w obu wypadkach skutek będzie ten sam należy natychmiast zarządzić, żeby każdy robił po swojemu, byleby jak najszybciej skończył. Jamesowi z pewnością spodobałby się model pracy na akord, gdzie płaci się za wykonaną pracę a nie za to ile czasu i jak się pracuje. 

 

William James uważał również, że znalazł odpowiedź na to, co robić w sytuacji, gdy dane nie pozwalają podjąć racjonalnej decyzji. Nazwał to “prawem do wiary”.

 

Filozof odnosił się w ten sposób do kwestii wiary w Boga. Uważał, że nie da się przeprowadzić takiego dowodu, który jednoznacznie określi czy Bóg istnieje, czy nie. Stwierdził więc, że kwestię tą należy potraktować pragmatycznie: zastanowić się jakie skutki ma dla człowieka wiara i pozwolić mu wybrać stanowisko dla niego lepsze. Podobnie w życiu codziennym często spotykamy się z sytuacją, gdy brak jest sensownych przesłanek do podjęcia decyzji. Ale brak decyzji też jest decyzją – trzeba się więc zastanowić czy działanie “na czuja” nie byłoby lepsze niż bezczynność. 

 

Amerykanin niezbyt poważałby również wszelkiego rodzaju ewaluacje i badania zadowolenia klientów. Najlepszą miarą tego, czy klient jest zadowolony jest fakt, że kupuje nasz produkt. 

 

Myśl Jamesa odnosi się nawet do bardzo prozaicznych sytuacji. Co to bowiem znaczy “na dworze intensywnie pada”? Nic innego jak fakt, że jeżeli wyjdziemy bez parasola to zmokniemy, ziemia na zewnątrz jest mokra, w przypadku dłuższej ulewy mogą wystąpić podtopienia itd. Krótko mówiąc fakt to nic innego jak wiązka praktycznych wniosków. Debata o tym co się dzieje gdzieś na końcu wszechświata, gdzie nikt tego nie obserwuje i nie ma szans zaobserwować i nijak to nie wpłynie na nasze życie jest więc pozbawiona sensu. 

 

William James od początku zmagał się z ciężką krytyką. Zarzucano mu, że jego filozofia legitymizuje choćby wiarę w św. Mikołaja

 

W końcu dzieci wierzące w św. Mikołaja mają z tego powodu wiele uciechy, jest to więc z pewnością pożyteczne przekonanie! James musiał przez to poświęcić ostatnie lata życia poświęcił na rozjaśnianie swoich poglądów i odpieranie krytyki. I o ile rzeczywiście będąc skrajnym, naiwnym pragmatykiem można popaść w myślenie życzeniowe, to nie ulega wątpliwości, że skupienie się na skutkach i traktowanie prawd jako użytecznych wskazówek postępowania świetnie sprawdzi się w realiach rynkowej konkurencji.

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]