O mailach dynamicznych powiedziane zostało już dużo. Ich skuteczność w marketingu została niejednokrotnie potwierdzona przez różnorakie badania i statystyki. Czy jednak to, co działa w teorii, sprawdza się równie dobrze w praktyce? Ten wpis poświęcony został właśnie praktycznemu zastosowaniu takich wiadomości – na podstawie danych jednego z klientów SALESmanago, pokażę, jakie efekty przyniosło wdrożenie u nich maili dynamicznych.
Na początek krótkie przypomnienie:
Czym charakteryzują się maile dynamiczne?
Dynamiczne wiadomości email to innowacyjna i zaawansowana technologicznie funkcja systemu SALESmanago. Wiadomość generowana jest indywidualnie do konkretnego odbiorcy wykorzystując zebrane w systemie dane behawioralne i transakcyjne. Dzięki temu klienci otrzymują w pełni spersonalizowane treści idealnie dobrane do ich potrzeb z produktami ostatnio oglądanymi, dodanymi do koszyka (tzw. porzucony koszyk) lub produktami które mogą go zainteresować.
Cele wyznaczone przez klienta:
- Chęć zatrzymania potencjalnych klientów i zachęcenie do ponownego odwiedzenia strony – duża część klientów pozyskiwana przez stronę WWW.
- Potrzeba zachęcenia klientów do finalizowania zamówień – ratowanie porzuconych koszyków.
- Potrzeba spersonalizowania treści kierowanych do odbiorców i wskazania produktów, które mogą ich interesować – zwiększenie otwieralności wiadomości email.
Cele te miały zostać zrealizowane poprzez wdrożenie maili dynamicznych po wizycie i po porzuconym koszyku. Czy się udało? Sprawdźmy statystyki:
Wiadomość po wizycie:
Klient skupił się głównie na dwóch najważniejszych dla siebie kategoriach produktowych tj. biżuteria i zegarki. W obrębie tych adresów URL badane były wizyty użytkowników na tych podstronach.
Warunkiem wysłania wiadomości po wizycie było spełnienie określonych kryteriów:
- zdarzenie KOSZYK – nie wystąpiło w ciągu ostatnich 8 godzin
- zdarzenie ZAKUP – nie wystąpiło przez ostatnie 3 godziny.
Określenie takich warunków pozwoliło uniknąć wysyłania wiadomości z rekomendacją produktów, które już zostały zakupione albo dodane do koszyka (w tym wypadku wysyłane są wiadomości po porzuconym koszyku).
EMAIL PO WIZYCIE
GRUDZIEŃ 2017
Liczba wysłanych wiadomości – 1167
Porównanie stosunku wysłanych wiadomości do otwartych i klikniętych:
Już pierwszy miesiąc przyniósł niesamowite rezultaty. Z porównania wynika, że w grudniu ponad połowa wiadomości została otwarta a wskaźnik CTR był prawie 9 razy wyższy od średniej.
Wiadomość po porzuconym koszyku:
Klient wprowadził również rozwiązanie mające na celu ratowanie “porzuconych koszyków”.
Spersonalizowana wiadomość z produktami dodanymi do koszyka, ale nie zakupionymi była wysyłana do osób które:
- pozostawiły produkty w koszyku ale nie kupiły ich w ciągu 3 godzin od tego zdarzenia
- nie powiększyły swojego koszyka przez ostatnie 8 godzin.
EMAIL PO PORZUCONYM KOSZYKU:
GRUDZIEŃ 2017
Liczba wysłanych wiadomości – 264
Porównanie stosunku wysłanych wiadomości do otwartych i klikniętych:
Ratowanie porzuconych koszyków przebiega całkiem sprawnie. Prawie połowa wiadomości o porzuconym koszyku została otwarta, średni CTR wyniósł 20.5%, co oznacza, że na 264 wiadomości wysłanych, aż 54 osoby kliknęły w link znajdujący się w mailu.
Dla lepszego obrazu, zbiorcza statystyka OR i CTR z bieżącego kwartału:
Czy te wyniki są zadowalające?
Smart Insights opublikowało raport porównujący średni Open Rate i Click Through Rate dla poszczególnych branż w 2017 roku.
Z analizy tej wynika, że średnie wyniki we wszystkich badanych branżach dla małych i średnich firm wynosiło:
- Open rate: 24.79%
- Click-through rate: 4.19%
Porównując średnie wyniki kampanii email marketingowych z poczynaniami klienta SALESmanago, można śmiało stwierdzić, że wdrożenie dynamicznych wiadomości sprawdza się rewelacyjnie.
Wnioski:
- personalizacja treści wiadomości zwiększa ich otwieralność ponad dwukrotnie a współczynnik CTR wzrasta aż 6-krotnie
- spersonalizowane wiadomości otwierane są chętniej gdyż już sam tytuł i temat wiadomości zachęca do aktywności
- dzięki rozbudowanemu systemowi Marketing Automation badane są reakcje odbiorców a wiedza ta wykorzystywana jest do tworzenia wiadomości odpowiadających sytuacji konkretnego użytkownika
- znacznie wzrasta liczba klientów powracających na stronę i dokonujących zakupu po wcześniejszym porzuceniu koszyka
- dzięki zastosowaniu platformy do automatyzacji marketingu można dopasować czas wysyłki wiadomości do największej aktywności użytkowników i zwiększyć otwieralność maili nawet o 187%