Globalny kryzys dotyka, także marketingu. W prawdzie firmy nie ograniczają wydatków na działania promocyjno-sprzedażowe w Internecie. Jednakże problemem jest mało naukowy lub ścisły charakter marketingu. W sytuacji , w której finanse firmy są pod szczególnym nadzorem, marketing staje przed wyzwaniem opanowania skomplikowanej i wielopoziomowej struktury danych o klientach opisywanych mianem Big Data.
Największym wyzwaniem stojącym przed marketingiem jest transformacja z dziedziny kojarzonej dotychczas ze sztuką , do takiej, która swoje działania będzie opierać na rzetelnej analizie danych i osiąganych efektów. Zmieniając podejście i sposób działania marketing zaczyna tworzyć trwałą wartość w firmie, a z drugiej strony efekty jego działań są bardziej wymierne. Wszystko to możliwe jest jedynie, dzięki zastosowaniu technologii. Trend wdrażania technologii do pracy działu marketingu uwidacznia badanie firmy Gartner. Według jego wyników do 2017 roku statystyczny dyrektor marketingu będzie wydawać więcej na nowe technologie niż dyrektor IT. Zmiana podejścia do działań marketingowych ma pozwolić na:
• lepsze zrozumienie potrzeb potencjalnych klientów;
• dokładniejsze docieranie z informacjami istotnymi dla konkretnego odbiorcy;
• zintegrowanie działań realizowanych wielokanałowo;
• pełną analizę prowadzonych działań.
Postępujące zmiany dążą w stronę przekształcenia pracujących oddzielnie działów marketingu i sprzedaży w harmonijnie współpracujący organizm, który zyskuje na wspólnym transferze wiedzy i możliwości podejmowania kolejnych działań w oparciu o wiedzę pochodzącą z analizy danych z wielu źródeł.
Tempo wprowadzania technologii do marketingu przyspiesza i będzie przyspieszać, gdyż dziedzina ta wyjątkowo długo opierała się innowacją. Według tego samego badania firmy Gartner nakłady na innowacyjne rozwiązania w zakresie marketingu będą rosły o 200-300% szybciej niż na pozostałe działania IT. Tempo to widoczne jest również wśród systemów Marketing Automation. Dziedzina, która powstała relatywnie niedawno, jest obecnie dynamicznie rozwijającym się segmentem systemów służących do zarządzania sprzedażą i marketingiem.
W obecnych czasach konsumenci poszukują informacji wielokanałowo korzystając z wielu urządzeń, źródeł informacji oraz kanałów komunikacji. Dlatego marketing potrzebuje technologii, która potrafi połączyć komunikację wielokanałową z konkretnym konsumentem i jego potrzebami. Następnie zebrać i przeanalizować dane oraz odpowiednio na nie zareagować. Systemy klasy Marketing Automation stanowią naturalną odpowiedź na realne potrzeby współczesnego marketingu. Ich najważniejsza zdolność to umiejętność połączenie indywidualnej osoby z serią działań, którym podlegała i ich efektem. Budując profil każdego pozyskanego kontaktu system Marketing Automation łączy dane pochodzące z:
• zachowania online potencjalnych kontaktów;
• reakcji na otrzymywane wiadomości, różnymi kanałami;
• baz danych systemów CRM, ERP i innych;
• zewnętrznych baz danych;
• portali społecznościowych.
Tak zbudowany profil pozwala dokładnie poznać potrzeby indywidualnego konsumenta oraz dotrzeć do niego z wiadomością dopasowaną do jego potrzeb, zainteresowań oraz możliwości w prosty zautomatyzowany sposób. Drugą zaletą tego typu rozwiązań jest wysoka higiena danych oraz ułatwiony dostęp do wiedzy. Marketing i sprzedaż zyskują na holistycznej wiedzy o wszystkich procesach marketingowo-sprzedażowych w firmie z możliwością odniesienia ich do konkretnego kontaktu.