Stawianie sobie takich życiowych celów nie ma sensu. Jak filozofia nauki Karla Poppera przyda się w biznesie

 
 

Chcesz w nowym roku “dużo zarobić”? A może planujesz “podnieść swoje kwalifikacje”? Daj sobie spokój – takie plany z definicji nie mogą się udać. 

 

Przez setki lat wśród naukowców panowało przekonanie, że rolą nauki jest zbieranie dowodów na to, że jakaś teza jest prawdziwa. Załóżmy na przykład, że ktoś produkuje samochody i twierdzi, że jakaś część w nowym modelu wytrzyma 20 000 kilometrów. Robi testy jednego egzemplarza, drugiego, trzeciego… po iluś przebadanych sztukach stwierdza, że poprawnie zweryfikował swoje przekonanie co do wytrzymałości auta.

 

Karl Popper zupełnie by się z tym nie zgodził. Filozof uważał, że nie jesteśmy na podstawie badań poszczególnych przypadków dowieść prawdziwości jakiejś ogólnej tezy

 

Nawet jeżeli zrobiliśmy milion testów nic nie gwarantuje, że kolejny nie podważa naszych przekonań. Popper posługiwał się tu przykładem zdania “wszystkie łabędzie są białe”. Europejczycy przez setki lat widzieli wyłącznie białe łabędzie, jednak w XVII wieku odkryto czarnych przedstawicieli tego gatunku w Australii. Tak samo może być ze wszystkim – nigdy nie wiadomo, czy gdzieś kiedyś nie wystąpi przypadek obalający nasze założenia.

 

Popper twierdził, że naszym zadaniem nie powinno być szukanie dowodów na słuszność jakiejś tezy, ale na jej fałszywość

 

Milion przypadków potwierdzających nie może z całą pewnością dowieść, że mamy rację. Ale wystarczy jeden zaprzeczający, by dowieść, że jej nie mamy. W tym drugim przypadku nasza wiedza co prawda nie wzbogaca się o odpowiedź na pytanie “jak jest?” ale za to dowiadujemy się “jak na pewno nie jest?”. Dobry naukowiec jest więc kimś, kto stawia śmiałe tezy, a następnie próbuje je obalić. Postęp nie polega na wymyślaniu nowych teorii, tylko na obalaniu starych.

 

Ale nie każda teza i nie każdy plan może spełnić popperowskie kryterium. Filozof zauważył, że z perspektywy jego teorii niektóre zdania nie mają żadnego sensu

 

Jeżeli na przykład planujemy “prowadzić zdrowszy tryb życia” to tak naprawdę nie planujemy nic. Bo co to właściwie znaczy “prowadzić zdrowszy tryb życia”? Czy mogę ten cel uznać za spełniony jeżeli dalej będę się opychał pizzą, ale zamienię colę na dietetyczną? Ten plan jest niejasny, nie da się precyzyjnie stwierdzić jak poznać okoliczności, w których możemy go uznać za zrealizowany.

 

Każda teza musi wg austriackiego myśliciela spełniać tzw kryterium falsyfikacji, czyli posiadać jasne warunki w których można skonfrontować ją z rzeczywistością

 

Zamiast więc planować “zdrowszy tryb życia” lepiej założyć “ćwiczenia 3 razy w tygodniu”, “pizzę nie częściej niż raz w miesiącu” albo “jedzenie codziennie porcji warzyw”. Te plany mają sens, gdyż ewidentnie widać kiedy nie są realizowane. Dokładnie to samo można zastosować do zarządzania firmą: “poprawienie komunikacji między pracownikami” to ładnie brzmiący banał, który nic nie znaczy. Żeby miał sens musi być sformułowany w sposób konkretny! 

 

Popper swoje przemyślenia na temat nauki przeniósł również na grunt filozofii politycznej. Uważał, że totalitaryzmy XX wieku oparte były na niefalsyfikowalnych celach, których nie da się nigdy osiągnąć

 

Jego zdaniem nieprecyzyjne formułowanie swoich poglądów może sprawić wiele złego. Jak się okazuje, teoria falsyfikacji ma znaczenie nie tylko w hermetycznych laboratoriach, ale też w społecznej praktyce. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zastosować ją do własnego życia i biznesu. 

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]